گزارش و تحلیل

خروج غیر مسئولانه آمریکا از افغانستان و نگرانی های ایران

© AFP 2023 / Wakil Kohsarمخالفت ژنرال آمریکایی با خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان
مخالفت ژنرال آمریکایی با خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که آمریکا در تلاش پنهانی است تا با خروج غیر مسئولانه، نهادهای قانونی افغانستان را تخریب کند تا بهانه بازگشتی برای خود باقی بگذارد.

اسپوتنیک - سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: آمریکا می کوشد افغانستان را طوری ترک کند تا این کشور گرفتار جنگ و خونریزی شود.

خطیب زاده درباره خروج آمریکا و ادامه جنگ در افغانستان در صورت دست نیافتن به صلح اظهار داشت: حقیقت این است که ما به روند گفتگوهای صلح اعتقاد واقعی داریم. همه طرف‌های افغانستانی و تمام گروه ها باید بتوانند با همدیگر در یک فرایند کاملا بین ‌افغانستانی گفتگو کنند. ما فکر می کنیم که جنگ و خشونت، صلح و آرامش و توسعه برای مردم افغانستان نمی آورد.

ترامپ خواهان بازگشت نيروهاي نظامي امريکايي تا ماه مه 2021 از افغانستان و عراق شد  - اسپوتنیک ایران
ترامپ خواهان بازگشت نيروهاي نظامي امريکايي تا ماه مه 2021 از افغانستان و عراق شد

پیرمحمد ملازهی، استاد ارشد، کارشناس مسائل افغانستان، پاکستان و هند در این خصوص با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو پرداخت.

در این خصوص که آمریکایی ها و طالبان در قطر برای خروج نیروهای آمریکایی به توافق رسیدند، بحثی وجود ندارد، اما اینکه نیروهای آمریکایی به طور کامل از افغانستان خارج بشوند، تا حدودی جای بحث دارد.

آنچه که ایران، روسیه و چین مطرح می کنند و تاکید دارند که خروج نیروهای آمریکایی باید مسئولانه باشد. معتقدند که در صورت خروج آمریکایی ها، شرایطی بوجود می آید که ممکن است طالبان تصمیم بگیرند از طریق نظامی مسئله را تمام کرده و کابل را با استفاده از زور تصرف کنند و این نگرانی را در بین این کشورها بوجود آورده است که ممکن است جنگ داخلی در بگیرد.

بنابراین به نظر می آید که ایران نگران  این موضوع است که شرایطی همانند زمان پیروزی جهاد که علیه اتحاد جماهیر شوروی پیش آمد و مجاهدین با یکدیگر درگیر شدند و جنگ داخلی طولانی مدت شکل گرفت، افغانستان بار دیگر درگیر چنین مسئله هایی نشود.

هر چند که پیش از این اینگونه تصور می شد ایران خواهان خروج آمریکایی ها است، اما در حال حاضر به نظر می آید که موضع ایران تغییر کرده و موضعی شبیه به روسیه و چین گرفته اند که معتقدند آمریکا برای جلوگیری از جنگ داخلی مخرب دیگری باید در این کشور باقی بماند تا افغانستان دوباره تبدیل به پایگاه گروه های رادیکال اهل سنت که به دنبال خلافت هستند و مشکلاتی را برای چین و روسیه و سایر کشور بوجود می آورد، نشود. به عقیده من از این زاویه ایران، خروج مسئولانه آمریکا را مطرح می کند.

در عین حال به نظر نمی رسد که آمریکا به طور کامل از افعانستان خارج نمی شود.  آمریکایی ها بخاطر افغانستان وارد این کشور نشده است، بلکه به دلیل رقابت هایی که بین آمریکا، روسیه و بخصوص با چین برای تبدیل شدن به یک قدرت است و چینی ها به سرعت در حال حرکت برای کنار زدن چینی ها هستند و در سی الی چهل سال آینده، این چین است که قدرت اول جهان خواهد بود.

اکنون آقای ترامپ جای خودش را به جو بایدن می دهد و در واقع مشخص نیست که او همین خط فکری آقای ترامپ را ادامه دهد. آقای بایدن قطعا یک سیاست هماهنگ تری را در افغانستان در پیش خواهد گرفت. اما بطور کلی در سیاست های کلی آمریکا، هر دو حزب هماهنگ هستند و نمی خواهند که افغانستان را رها کنند و اجازه بدهند دیگران از تحولاتی که ایجاد کرده اند، سود ببرند. اما به طوری کل، کاهش نیروهای آمریکایی در آمریکا ممکن است صورت بگیرد ولی خروج کامل محتمل نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала