نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان وارد منطقه کلبجر شدند

© Sputnik / Murad Orujovوزارت دفاع جمهوری آذربایجان
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بینیه ای اعلام کرد: نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان به منطقه کلبجر که توسط نیروهای ارمنی تخلیه شده، وارد شدند.

به گزارش اسپوتنیک، نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان به منظور اطمینان یافتن از حرکت واحدها در آن مسیر، کار مهندسی را در منطقه به پایان رسانده و در حال انجام مین ‌زدایی و آماده سازی جاده‌ های کوهستانی در مسیر حرکت نیروها هستند.

مقر یونسکو - اسپوتنیک ایران
اعلام آمادگی یونسکو برای کمک به ارمنستان و آذربایجان

در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین آمده است: بر اساس توافق سه جانبه بین جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان، واحدهای نظامی دولت باکو روز چهارشنبه ۲۵ نوامبر وارد کلبجر شده‌ اند.

پیشتر، حکمت حاجی ‌اف معاون ریاست جمهوری آذربایجان، اعلام کرده بود، که این کشور به ارمنستان ۱۰ روز دیگر زمان برای خروج تمامی نیروهای نظامی و غیرنظامی در منطقه کلبجر می‌ دهد. انتقال این منطقه به جمهوری آذربایجان برای تاریخ ۲۵ نوامبر برنامه ریزی شده است.

حاجی اف ادامه داد: طرف ایروان خواستار زمان بیشتر از جانب روسیه شده بود. مشکلات موجود مربوط به یک جاده با ظرفیت محدود از منطقه کلبجر به ارمنستان و شرایط نامساعد جوی بوده که باعث شد تا ارمنستان ۱۰ روز زمان بیشتر بخواهد.

منطقه کلبجر بخشی از جمهوری آذربایجان است که ۹۹.۵ درصد از جمعیت آن را بر اساس سر شماری ۱۹۸۹ اقلیت آذری در بر می ‌گرفت اما در آوریل ۱۹۹۳، منطقه در نتیجه عملیات نظامی تحت کنترل قره باغ درآمد.

اوایل ماه جاری میلادی، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، الهام علی‌اف‌ رئیس جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بیانیه مشترکی را برای پایان درگیری‌ های مسلحانه و نظامی در قره باغ امضا کردند.

بر اساس این بیانیه مشترک، ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید به خصومت پایان دهند و برخی از مناطق از جمله کلبجر تحت کنترل باکو در آید. همچنین دو طرف به تبادل زندانی‌ها پرداخته و صلحبانان روس در سراسر خط کنترل و کریدور لاچین، راه ارتباطی قره باغ با ارمنستان مستقر شده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала