مقام ایرانی کاهش ارزش پول کشور را بهترین مشوق برای صادرکنندگان دانست

© REUTERS / Raheb Homavandiمقام ایرانی کاهش ارزش پول کشور را بهترین مشوق برای صادرکنندگان دانست
مقام ایرانی کاهش ارزش پول کشور را بهترین مشوق برای صادرکنندگان دانست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر صمت: با توجه به شرایط کنونی، صادرکنندگان ایرانی نیاز چندانی به مُشوق‌ ندارند و امروز کاهش ارزش پول ملی بهترین مُشوق برای آنها است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، حمید زادبوم، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به 21.5 میلیارد دلار صادرات در سالجاری گفت: ارزش صادرات کشور در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش داشت و در اردیبهشت به حدود 40 درصد، خرداد 30 درصد و آبان به حدود 17 درصد رسید و امیدواریم تا پایان سال نیز این مقدار ارزش منفی کمتر شود.

مقام ایرانی حجم تجارت خارجی در سال جاری را بیش از 44 میلیارد دلار اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
مقام ایرانی حجم تجارت خارجی در سال جاری را بیش از 44 میلیارد دلار اعلام کرد

زادبوم تاکید کرد: کارت بازرگانی هیچکدام از شرکت‌های تولیدی تا امروز تعلیق نشده و نمی‌شود و این مورد تنها بدلیل انجام ندادن تعهد ارزی در باره شرکت‌های بازرگانی اتفاق افتاده است. بر اساس مصوبه کارگروه پایش که در این زمینه ملاک محسوب می‌شود، هیچ واحد تولیدی نباید تعلیق شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته 2 هزار واحد غیرتولیدی مُتعهد که واردات خود را انجام نداده بودند، مُعلق شدند اما بر اساس بررسی مُفصلی که در جلسه روز شنبه هفته جاری برگزار شد بایستی از نظر قانونی، شرعی و عرفی کارت اینگونه واحدها را باز کنیم تا بتوانند تعهد خود را انجام دهند. صادرکنندگانی که کارتشان تعلیق شده است باید متعهد شوند که واردات را در مقابل صادرات انجام دهند. باید برای افرادی که قصد واردات در مقابل صادرات دارند، مهلت قانونی در نظر گرفته شود تا آز آشفتگی در این زمینه جلوگیری بعمل آید.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: تهاتر و صادرات در مقابل واردات برای سایر صادرکنندگان است و این مورد شامل صادرکنندگان فرش دستباف نمی‌شود و این مساله در سامانه سازمان توسعه تجارت نیز تفکیک شده و مورد توجه قرار گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала