ایران می تواند طبق لایحه مجلس، سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد

© AFP 2023 / Behrouz Mehriایران ممکن است طبق لایحه مجلس، سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد
ایران ممکن است طبق لایحه مجلس، سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: سازمان انرژی اتمی امکان افزایش غنی سازی، طراحی راکتور و تولید ماشین‌های پیشرفته را دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها که در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح است، گفت: طرح اقدام راهبردی در مجلس در حال بررسی است و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از ما خواسته تا نظر خود را درباره جنبه‌های فنی این طرح عنوان کنیم. بر همین اساس چند جلسه مشترک داشتیم و در نشست امروز (چهارم آذرماه) نیز حضور پیدا کردیم.

طرح مجلس ایران برای بازگشت به غنی سازی 20 درصد و ایجاد سانتریفیوژهای جدید - اسپوتنیک ایران
طرح مجلس ایران برای بازگشت به غنی سازی 20 درصد و ایجاد سانتریفیوژهای جدید

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: صرف نظر از جنبه‌های سیاسی این طرح و اینکه تصمیم نظام جمهوری اسلامی چه خواهد بود، ما در مورد ملاحظات فنی طرح اظهار نظر می‌کنیم. موارد مطرح در حوزه‌های مختلف غنی سازی، طراحی راکتور و تحقیق و توسعه است که بخش مهمی از آنها برای سازمان انرژی اتمی قابل اجرا است به خصوص با توجه به پیشرفت هایی که در چند سال اخیر در حوزه توسعه ماشین‌های پیشرفته داشته ایم.

وی تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی در صورت تصمیم نظام جمهوری اسلامی برای تولید ماشین‌های پیشرفته در حد صنعتی، افزایش ظرفیت تولید و درصد غنا برای نیازهای که داریم، امکان اجرا دارد. ما در تلاشیم تا ملاحظات فنی سازمان در طرح دیده شود تا در صورت تصویب سازمان در اجرای آن مشکلی نداشته باشد.

بر اساس طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" که در آستانه 13 آبان با 196 رأی (بیش از 90 درصد) مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، سازمان انرژی اتمی موظف شد که ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در تاسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند.

در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل 500 کیلوگرم افزایش دهد. این سازمان همچنین موظف است ظرف مدت 3 ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل 1000 عدد ماشین IR-2m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала