گزارش و تحلیل

دلایل سفر نتانیاهو به عربستان

© REUTERS / Pool / Ohad Zwigenbergدلایل سفر نتانیاهو به عربستان
دلایل سفر نتانیاهو به عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز رسانه های مختلف در باره اینکه آقای بنیامین نتانیاهو به عربستان سعودی سفر کرده و در جلسه مشترکی با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی شرکت داشته صحبت کردند.

اسپوتنیک - هنوز هیچ منبع رسمی ای این خبر را تایید یا تکذیب نکرده اما با توجه به شرایط موجود می توان تصور داشت که احتمال صحت این خبر بسیار زیاد است.

شاید اگر این سفر قبل از انتخابات آمریکا انجام می شد بسیار به نفع ترامپ تمام می شد ولی قطعا به دلیل شرایط داخلی عربستان سعودی امکان اعلام رسمی درباره این سفر و یا برقراری رسمی روابط میان عربستان سعودی میسر نبود.

به هر حال باید توجه داشت که شرایط سیاسی و اجتماعی عربستان سعودی با امارات عربی متحده و یا بحرین ویا حتی سودان بسیار متفاوت می باشد و پذیرش چنین مساله ای توسط مردم عربستان بسیار سخت است، حال اگر نخواهیم بگوییم محال است.

 نتانیاهو - اسپوتنیک ایران
سفر محرمانه نتانیاهو به عربستان

طبیعتا هم در شرایط فعلی که آقای ترامپ در انتخابات آمریکا شکست خورده پذیرش انجام چنین سفری از طرف عربستان سعودی می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که احتمالا مهمترین آنها:

1 – طی چهارسال اخیر عربستان سعودی در کنار امارات عربی متحده و اسرائیل سرمایه گذاری سنگینی را روی ترامپ انجام داد و توقع داشت که این سرمایه گذاری منجر شود ترامپ حاضر شود به ایران حمله کند و تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگد چه چنین نشد، اخیرا هم ظاهرا تلاش ها برای متقاعد کردن ترامپ به انجام عملیات بر علیه ایران با سد مخالفت مقامات ارتش و سیاسی و امنیتی آمریکا مواجه شده.

2 – با توجه به رابطه بسیار نزدیکی که طی چند سال اخیر میان محمد بن سلمان و محمد بن زاید با شخص آقای ترامپ و خانواده وی ایجاد شده بود و با توجه به اینکه همه منافع عربستان وامارات به بودن ترامپ گره خورده حال طبق گزارش هایی که از عربستان می رسد هیات حاکمه در این کشور سخت در تکاپو است به شکلی سیاست چند سال اخیر خود را مهار کند و از رسیدن آقای بایدن به قدرت واهمه زیادی دارد.

به همین دلیل احتمالا هم پمئو و هم نتانیاهو تلاش داشتند خیال سعودی ها را راحت کنند که حتی در صورت رسیدن بایدن به قدرت لابی اسرائیل پشت عربستان خواهد ایستاد و اجازه نخواهد داد گزندی به حاکمان فعلی عربستان برسد.

عربستان سعودی و اسرائیل به صلح نزدیک می شوند - اسپوتنیک ایران
عربستان سعودی و اسرائیل به صلح نزدیک می شوند

3 – پس از اینکه ارتش و مقامات سیاسی و امنتیتی آمریکا با حمله این کشور به ایران مخالفت کردند، ظاهرا اسرائیلی ها به فکر افتاده اند خود عملیاتی را اجرا کنند و همه را در کار انجام شده قرار دهند.

قطعا برای اجرای این عملیات اسرائیلی ها نیاز به همکاری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مخصوصا عربستان سعودی می باشند و احتمالا آقای نتانیاهو تلاش دارد شخصا محمد بن سلمان را قانع کند تا اجازه دهد از فضای عربستان سعودی برای انجام چنین عملیاتی بر علیه ایران استفاده شود.

4 – در نهایت می توان گفت شاید تیم آقای ترامپ و نتانیاهو تلاش داشته باشند که روابط عربستان سعودی و اسرائیل هر چه سریعتر برقرار گردد و کشورهایی که در فلک عربستان سعودی می چرخند نیز به این روند ملحق گردند، به این شکل اگر آقای بایدن به قدرت برسد حل اختلافات با ایران برایش مشکل خواهد بود و از سوی دیگر موضع سیاسی حامیان مردم فلسطین در باره بازپس گیری سرزمین خود بسیار ضعیف خواهد شد و دیگر در حدی نخواهد بود که ارزش داشته باشد رئیس جمهوری بعدی آمریکا بخواهد وارد آن شود و ساعت را به عقب برگرداند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала