آسترازنکا ۷۰ درصد اثربخشی نشان داده است

© Photo / IRNAاثر بخشی کمتر واکسن ویروس سرماخوردگی شامپانزه آسترازنکا نسبت به سایر واکسن های پیشرو
اثر بخشی کمتر واکسن ویروس سرماخوردگی شامپانزه آسترازنکا نسبت به سایر واکسن های پیشرو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاخص کارایی واکسن کووید-19 آسترازنکا، کمتر از سه واکسن کاندیدای دیگر مانند واکسن شرکت آمریکایی فایزر، اسپوتنیک وی روسی و واکسن شرکت آمریکایی مدرنا است.

به گزارش اسپوتنیک، شاخص کارایی واکسن کووید-19 آسترازنکا، کمتر از سه واکسن کاندیدای دیگر مانند واکسن شرکت آمریکایی فایزر، اسپوتنیک وی روسی و واکسن شرکت آمریکایی مدرنا است. مدرن این باعث می شود که واکسن آسترازنیکا در میان چهار واکسنی که در این ماه کارایی خود را گزارش کرده اند، کمترین کارآیی را داشته باشد.

لاری: هشت شرکت ایرانی در حال کار روی واکسن کرونا هستند - اسپوتنیک ایران
لاری: هشت شرکت ایرانی در حال کار روی واکسن کرونا هستند

شرکت دارویی آمریکایی فایزر در 9 نوامبر اعلام کرد که واکسن ساخته شده توسط این شرکت به طور میانگین ۷۰ درصد در برابر کووید-19 موثر است. شرکت مدرنا هم در 16 نوامبر گفت که واکسن آنها 94.5 درصد موثر است. واکسن های دو شرکت فایزر و مدرنا مبتنی بر تکنولوژی پیام رسان آر ان ای جدید هستند.

در همین حال واکسن اسپوتنیک وی روسیه در 11 نوامبر کارآیی 92 درصدی را در مرحله سوم آزمایشات بالینی نشان داده است. در ساخت واکسن اسپوتنیک وی از آدنو ویروس های انسانی استفاده می شود، که به طور معمول باعث سرماخوردگی می شوند و به عنوان حامل های انتقال ژن سنبله ویروس کرونا به سلول های انسانی عمل می کنند. این فناوری برای دهه ها به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است و بیش از 10 میلیون نفر با استفاده از واکسن های آدنو ویروس انسانی به سطح ایمنی مناسب رسیده اند.

واکسن آسترازنکا، که میزان اثر بخشی آن یکشنبه گزارش شد، نیز در گروه واکسن های مبتنی بر ناقل آدنو ویروس قرار دارد اما شرکت انگلیسی از آدنو ویروس شامپانزه برای ساخت سویه کرونا استفاده کرده است.

مزیت این روش این است که می توان بر مصونیت موجود در برابر آدنو ویروس انسانی غلبه کرد، اما برای اولین بار در تاریخ واکسن، ویروس شامپانزه غیر انسانی به عنوان سویه برای تولید واکسن استفاده می شود. هیچ مطالعه طولانی مدت وجود ندارد که بتواند ایمنی این فناوری را نشان دهد.

اخیرا یک نظرسنجی توسط آژانس بین المللی YouGov در 11 کشور که 30 درصد جمعیت جهان را شامل می شوند انجام شد و نشان داد که از هر ده نفر، 9 نفر واکسن مبتنی بر آدنو ویروس انسانی را به واکسن آدنو ویروس شامپانزه ترجیح می دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала