سیستم عامل ویندوز ۳۵ ساله شد + عکس

© AFP 2023 / FRED DUFOURسیستم عامل ویندوز ۳۵ ساله شد
سیستم عامل ویندوز ۳۵ ساله شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیستم عامل ویندوز که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۵ میلادی عرضه شد، ۳۵ ساله شد.

به  گزارش اسپوتنیک، دقیقاً ۳۵ سال پیش، ویندوز ۱.۰ در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ (۲۹ آبان ۱۳۶۴) عرضه شد. از آن زمان، ویندوز تغییرات زیادی کرده است. ویندوز که در ابتدا یک رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر MS-DOS بود، طی سال‌های بعدی به محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان تبدیل شد.

​ویندوز ۱۰ شباهتی به ویندوز ۱.۰ ندارد، اما هنوز هم در چیزهای بنیادی مانند نوارهای پیمایش و منوهای پایین‌‌رو، آیکون‌ها و جعبه‌ها و همچنین در برنامه‌های نوت‌پد و پینت همان ساختار ویندوز اولیه را دارد.

در ویندوز ۱.۰ بود که پشتیبانی از ماوس به کاربران ارزانی شد. ماوس نحوه تعامل با کامپیوتر را کلا تغییر داد و البته از همین زمان بود که بین مایکروسافت و اپل و IBM جنگی شروع شد تا برنده آن شرکتی باشد که کامپیوتر را به خانه‌های همه مردم را ببرد. 

در سال ۱۹۸۵، ویندوز ۱.۰ نیاز به ۲ فلپی دیسک، ۲۵۶ کیلوبایت حافظه و یک کارت گرافیکی برای اجرا داشت. اگر می‌خواستید چند برنامه را با هم اجرا کنید باید هارد دیسک می‌داشتید و ۵۱۲ کیلوبایت حافظه. اینها برای ما در حال حاضر خنده‌دار هستند، اما آن زمان اعداد قابل توجهی به حساب می‌آمدند.

​ویندوز‌ همچنان بخش بزرگی از مایکروسافت به حساب می‌آید و همه چیز ۳۵ سال پیش با ویندوز‌ ۱.۰ آغاز شد. اگرچه باور این موضوع سخت است، اما مایکروسافت تا ۳۱ دسامبر ۲۰۰۱ به پشتیبانی از ویندوز‌ ۱.۰ ادامه داد که از این نظر در مقایسه با دیگر نسخه‌های ویندوز‌ رکورددار محسوب می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала