گزارش و تحلیل

ایران، اسم رمز حملات اسرائیل به سوریه

© AP Photo / SANAایران، اسم رمز حملات اسرائیل به سوریه
ایران، اسم رمز حملات اسرائیل به سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرائیل برای توجیه رفتار تجاوزگرانه خود در سوریه، نام ایران را مطرح می‌کند.

اسپوتنیک - خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که در حمله هوایی اسرائیل به بلندی‌های جولان، سه نیروی نظامی سوریه کشته و یک نفر زخمی شده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در این خصوص گفت که حمله جنگنده‌های اسرائیلی علیه انبارها، مقرهای فرماندهی، مجتمع‌های نظامی و پدافند هوایی انجام شد.

ارتش اسرائیل در حساب توئیتری خود نوشت که در واکنش به قرار دادن بمب‌های دست ساز برای ضربه زدن به نیروهای اسرائیلی در امتداد خط آلفا بین اسرائیل و سوریه، مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروهای مسلح سوریه را در بلندی های جولان مورد حمله قرار داده است.

حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه و علوم سیاسی در کشورهای عربی و استاد دانشگاه تهران درباره این حمله هوایی اسرائیل به مواضع نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

رسانه ها: در نتیجه حمله موشکی به حوالی دمشق سه نظامی کشته شدند - اسپوتنیک ایران
رسانه ها: در نتیجه حمله موشکی به حوالی دمشق سه نظامی کشته شدند

اسرائیل یک رژیم متجاوز است که امنیت منطقه را تهدید می‌کند و از آنجایی که به دنبال ادامه دادن این سیاست است، با مطرح کردن نام ایران به پایگاه‌های ارتش سوریه حمله می‌کند.

ایران اساسا در شمال سوریه پایگاه‌هایی دارد و در اماکنی که مورد حمله اسرائیل قرار گرفته است، ایران هیچگونه نیرویی ندارد. تاکنون در تمامی حملاتی که اسرائیل انجام داده است به جز دو مورد که توسط تهران نیز اعلام شد، این موضوع که عملیات در پایگاه‌های ایران صورت پذیرفته است، رد شده است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که اسرائیل برای توجیه رفتار تجاوزگرانه خود نام ایران را مطرح می‌کند.

اسپوتنیک – آیا جامعه بین الملل نسبت به این حملات واکنشی نشان نخواهند داد؟

رفتار رژیم صهیونیستی تهدیدی است برای امنیت بین المللی و شورای امنیت از لحاظ قانونی باید برای هرگونه تهدید از این نوع، جلسه برگزار کند و از وقوع تهدید جلوگیری کند، اما شورای امنیت چنین کاری نمی‌کند زیرا که متاسفانه اساسا اعضای شورای امنیت و به خصوص آمریکا، به دنبال محکومیت اسرائیل نیستند و حتی اگر ما بقی اعضا نیز پیشنهاد برگزاری جلسه را بدهند، ایالات متحده اجازه برگزاری جلسه را نمی‌دهد. در یک جایی مانند زمانی که کویت اشغال شد، شورای امنیت فورا تحت فصل هفتم که برای جامعه بین المللی الزام آور باشد، تصمیم می‌گیرد اما در جای دیگری می‌بینیم که اسرائیل 72 سال است که فلسطین را اشغال کرده است اما واکنش جدی از سوی این شورا دیده نمی‌شود که این نوع مسائل نشان دهنده رفتار دو گانه سازمان ملل است.  

نتانیاهو: اسرائیل تقویت قدرت نظامی ایران در سوریه را بر نمی تابد
 - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو: اسرائیل تقویت قدرت نظامی ایران در سوریه را برنمی تابد

حسن هانی زاده، تحلیلگر ارشد سیاسی و رسانه‌ای و کارشناس مسایل خاورمیانه و جهان عرب نیز در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

ایران نیروهای زیادی در سوریه ندارد و آنچه که اسرائیل مدعی می‌شود در خصوص بمباران نیروهای ایرانی، در چارچوب تبلیغات معروف این رژیم در راستای تضعیف روحیه مردم ایران است. متاسفانه این اقدامات با سکوت جامعه جهانی روبرو است و شورای امنیت سازمان ملل در برابر حملات هوایی ارتش اسرائیل سکوت اختیار کرده است. در حالی که سوریه با همکاری روسیه و ایران در حال تقابل با گروهک‌های تروریستی است، اسرائیل هر زمانی که احساس کند این گروهک‌ها در حال تحلیل رفتن هستند، حملات خود را علیه سوریه تشدید می‌کند.

ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه نیروهای وابسته به ایران در ارتفاعات جولان در حال تهیه سلاح یا آماده شدن برای حمله هستند، در واقع یک نوع اتهام زنی علیه تهران است و ایران نیرویی در این منطقه ندارد.  نیروهای سوریه در اطراف جولان هستند و بر اساس موافقت‌نامه بین‌المللی آتش بس که در سال 1974 در ژنو امضا شده، نیروهای پاسدار صلح هم اکنون در این منطقه حضور دارند و بر رعایت توافق نامه آتش بس اسرائیل و سوریه نظارت می‌کنند. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که ارتش سوریه و یا نیروهای هم پیمان سوریه بخواهند امنیت جولان را برهم بریزند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала