جدیدترین رادارهای روسی در قطب شمال مستقر می شوند

© Sputnik / Ramil Sitdikovمدرنترین رادارهای روسی در قطب شمال مستقر می شوند
مدرنترین رادارهای روسی در قطب شمال مستقر می شوند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منابع دفاعی روسیه: فضای هوایی در شمال روسیه و قطب شمال توسط جدیدترین رادارهای دوربرد "نیبا-ام" بسته می شوند.

به گزارش اسپوتنیک، منابعی در وزارت دفاع روسیه خبر دادند که ایستگاه های راداری "نیبا-ام"(نیبا در روسی به معنای آسمان است) در این مناطق قبلاً مستقر شده و شروع به انجام وظیفه کرده اند. با کمک آنها کمربند راداری غیر قابل نفوذ ایجاد شده است. این رادارها قادر به تشخیص هر هواپیمایی که در ارتفاع زیاد پرواز می کند تا فاصله 600 کیلومتری هستند و برای موشک های بالستیک میان برد که از سطح زمین بالا می روند می توانند تا فاصله 1.8 هزار کیلومتری آن را تشخیص دهند.

موشک های بالستیک روسی هنگام پرتاب، یخ های ضخیم قطب شمال را سوراخ می کنند - اسپوتنیک ایران
موشک های بالستیک روسی قادرند از صفحات ضخیم یخی قطب شمال شلیک شوند

استقرار این سیستم، روسیه را به تکمیل یک مدار دفاع هوایی واحد از مسیر دریای شمال و قطب شمال نزدیک می کند. همانطور که کارشناس نظامی ولادیسلاو شوریگین اشاره کرد، در برابر رقابت شدید قدرت های جهانی در قطب شمال، احیای یک منطقه کنترل مداوم بر فضای هوایی در آنجا برای محافظت از منافع اقتصادی روسیه ضروری است.

ولادیسلاو شوریگین افزود: "در منطقه قطب شمال، منافع قدرتهای برجسته جهانی با هم برخورد کرده است. اختلافات در مورد مرزها و مالکیت منابع آن ادامه دارد. ما دائماً ادعاهایی را علیه روسیه به دلیل نظامی شدن شمال می شنویم. اما فعالیت نظامی ناتو در آنجا نیز در حال رشد است."

شوریگین پیش بینی کرد که با گرم شدن آب و هوا و ذوب شدن یخ های این منطقه اختلافات بیشتر خواهد شد. بنابراین استقرار یک ایستگاه راداری در قطب شمال نه تنها یک گام عملی برای تقویت پدافند هوایی در منطقه است، بلکه نمایانگر کنترل بر سرزمین های مهم اقتصادی و استراتژیک است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала