ترکیه به جمهوری آذربایجان نیرو اعزام می کند

© Photo / Sputnik Türkiye / Hikmet Durgunترکیه به جمهوری آذربایجان نیرو اعزام می کند
ترکیه به جمهوری آذربایجان نیرو اعزام می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه، امروز دوشنبه، طرحی برای اعزام و استقرار نیروهای این کشور به جمهوری آذربایجان را به پارلمان ترکیه ارائه داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در پی توافق اخیر صلح قره باغ، که بین ارمنستان، روسیه و آذربایجان منعقد شد، طرحی برای اعزام نیروهای ترکیه به جمهوری آذربایجان به پارلمان ارائه داد.

گفتگوی تلفنی پوتین با روسای جمهور ارمنستان و آذربایجان - اسپوتنیک ایران
گفتگوی تلفنی پوتین با روسای جمهور ارمنستان و آذربایجان

انتظار می رود که پارلمان ترکیه این طرح را در روزهای آتی بررسی کند.

رجب طیب اردوغان اظهار داشت که در تاریخ یازدهم ماه نوامبر، آنکارا و مسکو تفاهم نامه ای مبنی بر ایجاد مرکز کنترل آتش بس در قره باغ به امضا رسانده اند، و آنها "به طور مشترک در این ماموریت صلح بانی" مشارکت خواهند کرد.

پیشتر کرملین اعلام کرده بود که همکاری مسکو و آنکارا از طریق مرکز نظارت در خاک آذربایجان خواهد بود و صحبتی از نیروهای حافظ صلح مشترک در میان نیست.

در تاریخ 9 نوامبر (19 آبان ماه) ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان درباره توقف درگیری‌های نظامی در منطقه قره باغ از روز 10 نوامبر، بیانیه مشترکی صادر کردند. این توافق استقرار صلح بانان روس در منطقه قره باغ و تبادل زندانیان بین طرفین درگیری را نیز شامل می شود.

نخست وزیر ارمنستان در بیانیه خود در فیس بوک خاطرنشان شد که این توافق یک تصمیم بسیار سخت و دشوار برای او بوده است. رئیس جمهور آذربایجان نیز امضای این سند را تسلیم ارمنستان و همچنین حاوی بیشترین دستاورد برای باکو نامید. به گفته ی وی، دیگر مرحله ی نظامی به پایان رسیده و می توان به سمت مسائل سیاسی رفت.

بر اساس گزارش وزارت دفاع وسیه، در منطقه ی مناقشه قره باغ کوهستانی (ناگورنی) تیم صلح بانان روسی، شامل 1960 نظامی، 90 نفربر زرهی، 380 واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала