گزارش و تحلیل

بحران مشروعیت رئیس جمهوری بعدی آمریکا

© Carlos Barriaترامپ: بایدن حق ندارد ادعای پیروزی در انتخابات را مطرح کند
ترامپ:  بایدن حق ندارد ادعای پیروزی در انتخابات را مطرح کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بعید به نظر می آید کسی در این عالم زندگی کند و در جریان اتفاقات مربوط به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا نباشد.

اسپوتنیک - در کشوری که مدعی پرچم داری دمکراسی در جهان است امروزه معلوم نیست که تکلیف دمکراسی چیست؟ آیا واقعا تقلب صورت گرفته یا اینکه رئیس جمهوری ای با طرز فکر دیکتاتور معابانه حاضر نسبت کرسی ریاست جمهوری را ترک کند و به هر بهانه ای شده، حتی به قیمت نابود کرد کل مملکت، حاضر نیست به رای مردم تمکین کند.

اوباما حاضر است بطور علنی واکسن کرونا بزند  - اسپوتنیک ایران
اوباما همراهی با ترامپ را برای دموکراسی آمریکا خطرناک می داند

حال اینکه کدام طرف درست می گوید یک بحث است، بحث مشروعیت رئیس جمهوری بعدی آمریکا بحث دیگری است که به دلیل این اختلافات این روزها بروز کرده.

تقریبا همه تحلیلگران متفق القول هستند که بخش اعظم رای مردم آمریکا به بایدن به دلیل مخالفت با ترامپ بود، یعنی بسیاری از مردم آمریکا آقای بایدن را قبول ندارند اما به دلیل نفرتی که از ترامپ دارند به مخالف او رای داده اند.

همین مساله می تواند موجب این شود در صورتی که آقای بایدن رئیس جمهور شود بسیاری از رهبران جهان به محبوبیت وی در داخل آمریکا شک داشته باشند و حتی فکر این را کنند که آیا وی واقعا کنترل اوضاع این کشور را در اختیار دارد یا نه.

همچنین بسیاری ممکن است فکر کنند که اگر بنا باشد با آقای بایدن توافقی را انجام دهند پایگاه اجتماعی او آنقدر ضعیف است که شاید در انتخابات بعدی کنار برود و باز همه ساختار سیاسی آمریکا تغییر کند.

البته این ماجرا در مورد ترامپ نیز صدق می کند.

وقتی که حتی فرماندهان ارتش و نیروهای مسلح آمریکا شروع می کنند از خواسته های او سرپیچی کنند و به صراحت در مقابل دوربین ظاهر می شوند تا بگویند به قانون اساسی قسم خورده اند نه وفاداری به یک دیکتاتور، تکلیف روشن است.

تصمیم جدید ترامپ برای به چالش کشیدن انتخابات آمریکا - اسپوتنیک ایران
تصمیم جدید ترامپ برای به چالش کشیدن انتخابات آمریکا

بسیاری از آمریکایی ها امروزه به آقای ترامپ به عنوان یک دیکتاتور نگاه می کنند و نه رئیس جمهوری و طبیعتا حتی اگر پس از هزار و یک راهی که می خواهد پیش بگیرد تا انتخابات را زیر سوال ببرد موفق شود کرسی خود را حفظ کند باز هم در داخل آمریکا و هم در خارج از آمریکا با بحران مشروعیت مواجه می باشد.

فراموش نکنید که بیش از نیمی از مردم آمریکا به رقیب او و بر علیه او رای داده اند و بخش اعظم رهبران جهان به رقیب او حتی تبریک گفته اند.

گو اینکه آقای ترامپ از قبل هم جایگاه جهانی قابل قبولی نداشت اما قطعا پس از پایان ماجراهای این انتخابات جایگاه جهانی اش به صفر خواهد رسید.

فراموش نکنید حتی متحدین اصلی ایالات متحده یعنی اسرائیل و انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی و حتی امارات و عربستان و ترکیه ، همه به بایدن تبریک گفته اند یعنی آنها مشروعیت بایدن را قبول دارند.

با این شرایط به نظر می آید هر کدام از این دو شخص در صورتی که بخواهند ساکن بعدی کاخ سفید باشند در سطح داخلی آمریکا و در سطح بین المللی با چالش بحران مشروعیت مواجه باشند و جدا از اینکه نیمی از مردم آمریکا آن شخص را به عنوان رئیس جمهوری خود قبول ندارند، بسیاری از کشورهای جهان هم برای او اعتبار شایسته رئیس جمهوری آمریکا را قائل نخواهند شد.

البته نباید فراموش کنیم که بحث جنگ داخلی در آمریکا هم هنوز روی میز است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала