میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما فردا مشخص می شود

© Sputnik / Arina Topolevaمیزان افزایش قیمت بلیت هواپیما فردا مشخص می شود
میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما فردا مشخص می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی اعضای انجمن شرکت های هواپیمایی از نهایی شدن نرخ نامه جدید بلیت پروازهای داخلی با تعیین دلار ۲۷ هزار تومانی به عنوان پایه محاسبات تعیین قیمت خبر می دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت ‌های هواپیمایی ایران، آخرین نرخ نامه بلیت هواپیما در شهریور ۹۸ تدوین شده بود که در آن زمان ملاک قیمت گذاری حداقلی و حداکثری بلیت هواپیما، ارز نیمایی ۱۱ هزار تومانی بود.

وزیر راه ایران افزایش قیمت بلیت هواپیما را تکذیب کرد - اسپوتنیک ایران
وزیر راه ایران افزایش قیمت بلیت هواپیما را تکذیب کرد

در نرخ نامه جدید که قرار بود از ابتدای آبان امسال اعمال شود ولی با ممانعت وزیر راه، اجرای آن متوقف شد، دلار ۲۷ هزار تومانی پایه نرخ گذاری ها تعیین شده بود.

نرخی که (دلار ۲۷ هزار تومانی) با مخالفت وزیر راه رو به رو شده و اعلام کرد نباید بر اساس نرخ‌ های حبابی دلار، قیمت بلیت هواپیما تعیین شود.

افزایش قیمت‌ ها از ۸۰ تا ۱۵۰ درصد تخمین زده می ‌شد؛ بهانه افزایش قیمت نیز مصوبه ستاد ملی مبارزه با مبنی بر فروش حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هر پرواز و همچنین افزایش قیمت دلار بود.

مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی در گفتگو با ادامه داد: ۴ جلسه در سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تعیین آنالیز و نحوه تعیین نرخ بلیت هواپیما تشکیل شد؛ شرکت ‌های هواپیمایی برخی آیتم‌ ها را می ‌خواستند در تعیین نرخ بلیت قرار دهند مثلاً ریسک بالای خرید قطعات؛ چون تحریم ‌ها سبب شده تا هم شرکت ‌های خارجی تأمین کننده قطعات هواپیما و هم فورواردرها (شرکت‌ های وارد کننده) قیمت قطعات را افزایش دهند ریسک واردات قطعات هواپیما قبل از برجام، بسته به نوع قطعه، بین ۱۵ تا ۲۵ درصد بود؛ مثلاً قطعه IIU را با ریسک ۲۵ درصد ولی روغن موتور را با ریسک ۵ درصد وارد می ‌کردیم؛ در دوران امضای برجام این ریسک افت ۱۰ درصدی داشت؛ اما پس از خروج آمریکا از برجام، در چند مورد، ریسک واردات قطعات هواپیما به ۴۵ درصد رسید. مثلاً قطعه AOG را ۲۵۰۰ دلار خریداری کرده بودیم اما ۵۳۰۰ دلار دادیم تا آن را وارد کشور کردیم.

این عضو انجمن شرکت ‌های هواپیمایی تصریح کرد: با این حال تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اجازه نداد تا آیتم‌ های این چنینی را در تعیین قیمت بلیت هواپیما به عنوان آیتم‌ های اثرگذار در هزینه ‌ها و صورت ‌های مالی شرکت ‌های هواپیمایی دخالت دهیم.

عضو انجمن شرکت‌ های هواپیمایی افزود: نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۳۲ درصد در سقف قیمتی، افزایش خواهیم داشت؛ اما اجرای این نرخ‌ ها الزامی نیست و شرکت ‌ها می‌ توانند پایین‌ تر از آن را از مسافران اخذ کنند. به خصوص که در حال حاضر تقاضا کم است و نمی ‌توانیم قیمت را تا سقف اعلام شده، از مسافران دریافت کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала