گزارش و تحلیل

اقتصاددان ترک: چه چیزی در انتظار ترکیه است؟

© Sputnik / Margarita Zorinaترکیه محدودیت های خود برای سفر گردشگران را تمدید کرد
ترکیه محدودیت های خود برای سفر گردشگران را تمدید کرد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چه چیزی باعث شد داماد رئیس جمهور اردوغان پست وزیر دارایی و خزانه داری را ترک کند؟ در آینده نزدیک چه چیزی در انتظار ترکیه است؟

اسپوتنیک به نقل از العربیه امارات: یک منبع آگاه نزدیک به دولت ترکیه گفت که روز دوشنبه ، 9 نوامبر ، کمیته مرکزی حزب حاکم عدالت و توسعه جلسه ای به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برگزار کرد.

بر اساس این اطلاعات، این جلسه پس از آن برگزار شد كه رئیس جمهور ترکیه استعفای وزیر دارایی و خزانه داری جمهوری ، برات البایراک ، كه داماد وی است را پذیرفت. روز یکشنبه ، برات البایراک نامه استعفا را در اینستاگرام و توییتر منتشر کرد و نوشت که "به دلایل سلامتی تصمیم گرفته است که کار به عنوان وزیر را ادامه ندهد". البایراک همچنین گفت که او قصد دارد زمان بیشتری را به خانواده خود اختصاص دهد.

در جلسه 9 نوامبر ، نامزدهای تصدی پست وزارت دارایی و خزانه داری ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و روز بعد انتصاب لوتفی الوان نخست وزیر پیشین این کشور  اعلام شد. لطفی الوان پیشتر به عنوان وزیر توسعه ترکیه کار کرد و پس از آن به مقام رئیس کمیسیون برنامه ریزی بودجه در پارلمان ترکیه فعالیت نمود.

اختلاف نظرهای چندین ساله

فاروک بیلدرجی، اقتصاددان ترکیه ای گفت که البایراک به دلیل انتصاب ناجی اقبال، وزیر سابق دارایی ترکیه به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی که سالها با وی در روابط تنش زا بود، استعفا داد. این بدان معناست که حزب حاکم دچار بحران است و دارای مشکلات عمیق داخلی است. بیلدرجی گفت که این واقعیت که البایراک استعفای خود را در اینستاگرام منتشر کرده و رسانه های دولتی با سکوت از این خبر استقبال کردند، نشان دهنده عدم هماهنگی کاخ ریاست جمهوری و رسانه های دولتی است.

مذاکره ایران با ترکیه برای تمدید قرارداد صادرات گاز
 - اسپوتنیک ایران
مذاکره ایران با ترکیه برای تمدید قرارداد صادرات گاز

وی افزود: "استعفای داماد رئیس جمهور گواه نزدیک شدن روزهای دشوار برای اقتصاد ترکیه است. البایراک پس از وخیم شدن بحران اقتصادی در کشور، از مسئولیت فرار کرد".

اقتصاد ترکیه در اننظار روزهای سختی است

البایراک بیش از دو سال به عنوان وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه کار کرد. وی پس از سقوط بی سابقه نرخ لیر ترکیه در برابر ارزهای خارجی ، تصمیم به ترک دفتر گرفت. لازم به یادآوری است که امسال نرخ ارز لیر ترکیه در برابر دلار، 30 درصد کاهش یافت.

حزب مخالف اصلی، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه اعلام کرد که "اردوغان دولت را مانند یک شرکت خانواده خودش اداره می کند." کمال کیلیچدار اوغلو رئیس  آن حزب نیز ارزیابی خود از استعفای البایراک و انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی این کشور را اعلام کرد.

همچنین معلوم شد که نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد پیشین و نامزد شهردار ازمیر از حزب حاکم عدالت و توسعه، در کمیته سیاست های اقتصادی گنجانده شده است.

علی باباجان ، یکی از نزدیکان همکاران سابق اردوغان و  رئیس کنونی حزب مخالف دموکراسی و پیشرفت ، گفت که نبود گزارش در باره استعفای داماد رئیس جمهور در رسانه های دولتی و مخالف "یک پدیده غم انگیز" است.

انتقاد احزاب مخالف از رهبر ترکیه تا به امروز متوقف نشده است. حزب دموکراتیک خلق ها طرفدار کرد معتقد است که البایراک با استعفای خود موقعیت را نجات نداد زیرا این حادثه "خیلی دیر" اتفاق افتاد. او به بحران اقتصادی اشاره کرد  که با شیوع ویروس کرونا افزایش یافت.

در ترکیه، شیوع ویروس کرونا با افزایش بیکاری و افت شدید لیر ترکیه در برابر دلار همراه است. در ابتدا ، نرخ ارز لیر ترکیه یک رکورد را ثبت کرد - 8.52 لیر برای واحد پول آمریکایی ، و پس از استعفای البایراک تا 8.24 لیر کاهش یافت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала