گزارش و تحلیل

پدافند ایران آماده پاسخگویی به ماجراجویی ترامپ است

© Photo / IRNAپدافند ایران آماده پاسخگویی به ماجراجویی ترامپ است
پدافند ایران آماده پاسخگویی به ماجراجویی ترامپ است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکایی‌ها می‌دانند و تجربه این موضوع را دارند که ماجراجویی علیه منافع ایران می‌تواند با یک پاسخ جدی و مناسب همراه باشد.

اسپوتنیک - دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه مایک اسپر، وزیر دفاع را برکنار و کریستوفر چارلز میلر را به جای او منصوب کرد.

دیلی میل در گزارشی اعلام داشت که به گفته مقامات وزارت دفاع ایالات متحده سوء ظن‌هایی در خصوص اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا، ممکن است بخواهد پس از برکناری مارک اسپر عملیاتی علیه ایران انجام دهد، وجود دارد.

دونالد ترامپ - اسپوتنیک ایران
هر هفته یک تحریم جدید علیه ایران تا پایان ریاست جمهوری ترامپ

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که اسپر با رئیس جمهور آمریكا در مورد مسئله ایران مخالفت بوده و برخی اظهارات وی را از جمله پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، رد كرده است.

بر اساس این گزارش نمایندگان فعلی وزارت دفاع آمریکا به طور خاص درباره آغاز انجام عملیاتی (احتمالاً مخفی) علیه ایران در روزهای پایانی قدرت دونالد ترامپ، ابراز نگرانی می‌كنند.

الیسا اسلاتکین، نماینده دموکرات میشیگان و مقام سابق پنتاگون در دولت اوباما در این خصوص اظهار داشت: از نظر من، چند دلیل برای اخراج وزیر دفاع در ۷۲ روز باقی مانده در دولت وجود دارد. اول بی کفایتی یا اشتباه، که به نظر می‌رسد این مشکل اسپر نبوده است. دوم انتقام‌جویی است که البته راه حلی غیر مسئولانه برای درمان امنیت ملی خواهد بود. سوم این که شاید رئیس جمهور می‌خواهد اقداماتی انجام دهد که به اعتقاد او وزیر دفاع وی از انجام آن امتناع می‌ورزد و این هم امر نگران‌کننده‌ای است.

اسپوتنیک در این زمینه با علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه همکلام شده است.

اسپوتنیک: احتمالات مطرح شده در خصوص قصد دونالد ترامپ برای عملیات علیه ایران در روزهای پایانی ریاست جمهوری خود را چگونه ارزیابی میفرمایید؟

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مارک اسپر وزیر دفاع در واشنگتن - اسپوتنیک ایران
ترامپ مظنون به انجام عملیات علیه ایران است؟

یکی از چند گمانه‌‌ای که برای برکناری وزیر دفاع آمریکا مطرح شد این بود که دونالد ترامپ قصد دارد یک ماجراجویی در عرصه بین الملل انجام دهد؛ اما در صورتی که اخبار مربوطه را پیگیری کنیم به این نتیجه می‌رسیم که بحث برکناری آقای اسپر قبل از پایان رای گیری در ایالات متحده مطرح شده است و علت اصلی نیز در آن برهه زمانی اختلاف بر سر استفاده از ارتش برای سرکوب و استفاده از پتانسیل این نیرو در مباحث رای گیری بود. اما بحث ماجراجویی ترامپ بعد از انتخابات مطرح شد ولی به هر صورت یک واقعیتی وجود دارد و آن اینست که آمریکا به دنبال ضربه زدن به جمهوری اسلامی در جایی که احساس کند این ضربه هزینه جدی ندارد، هست.

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی کاملا آمادگی دارند و همزمان با اعلام نتایج انتخابات ایالات متحده، ایران از تیربار موشکی خود رونمایی نمود که دستاوردی جدی در عرصه دفاعی این کشور محسوب می‌گردد. آمریکایی‌ها نیز می‌دانند و تجربه این موضوع را دارند که ماجراجویی علیه منافع ایران می‌تواند با یک پاسخ جدی و مناسب همراه باشد. این پاسخ جدی بدین معنا نیست که ایران به آمریکایی‌ها اجازه بدهد زمان و میدان پاسخ را مشخص کنند.

اگر در حوزه سیاست داخلی آمریکا به این موضوع نگاه کنیم، رئیس جمهور ایالات متحده هیچگاه چنین اجازه‌ای ندارد و نداشته است و اگر بخواهد جنگی را آغاز کند باید از کنگره اجازه کسب کند. اگر رئیس جمهور آمریکا بخواهد اقدامی را در این حوزه انجام دهد، سیستم‌های امنیتی، دفاعی و شورای امنیت ملی آمریکا باید در آن درگیر باشند و اینکه رئیس جمهور راسا تصمیم بگیرد که به عنوان فرمانده کل قوا یک هواپیما از روی ناوی بلند شود و عملیاتی را انجام دهد، با توجه به درک ساختاری آمریکا دور از ذهن است. اما این دور از ذهن بودن به این معنا نیست که سیستم پدافندی ایران برای ماجراجویی آمریکایی‌ها در هر منطقه‌ای و برای هر هدفی، سناریویی برای مقابله ندارد. در هر صورت هزینه چنین رفتاری برای آمریکایی می‌تواند به شدت زیاد باشد فلذا عقل ناقص آقای ترامپ هم احتمالا او را یاری خواهد که این رفتار را در منطقه علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

ترامپ در لیست تعقیب همه جانبه ی ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترامپ در لیست تعقیب همه جانبه ی ایران

آیا اسرائیل تاثیری در متقاعد کردن ترامپ برای عملیات علیه ایران داشته است؟ شما موضوع گروکشی لابی اسرائیل در انتخابات آمریکا برای متقاعد سازی ترامپ برای عملیات علیه ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

اینگونه صحبت‌ها گمانه‌زنی‌هایی هستند که با واقعیتی که در میدان اتفاق افتاده است، متفاوت هستند. اینکه بازیگری مانند لابی اسرائیل در عرصه انتخاباتی که اینهمه حرف و حدیث در مورد آن مطرح شده و این مقدار رسوایی سیاسی در آن وجود دارد، نقشی بازی کند از سوی افرادی مطرح می‌شود که احتمالا از فضای سیاست داخلی آمریکا شناختی ندارند. لابی اسرائیل در حوزه سیاست خارجی فعالیت دارد و در سیاست داخلی آمریکا چنین توانایی را ندارد که بخواهد از آن بعنوان به اصطلاح یک "گیم چنجر" یاد شود. تعداد رای دهندگان یهودی و اینکه به صورت سنتی سبد رای آنها کجا می‎‌باشد نیز مشخص است. فلذا این گمانه‌زنی‌ها تنها ناشی از یک بزرگنمایی از لابی اسرائیل در آمریکا است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала