رئیس جمهور ایران: سیاست ما پایان یک جانبه گرایی و پایبندی به معاهدات است

© AP Photo / Ebrahim Norooziرئیس جمهور ایران: سیاست ما پایان یک جانبه گرایی و پایبندی به معاهدات است
رئیس جمهور ایران: سیاست ما پایان یک جانبه گرایی و پایبندی به معاهدات است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی، رییس جمهور ایران با بیان اینکه سیاست کشور وی پایان یک جانبه گرایی و پایبندی به معاهدات است، اعلام کرد این وابسته به دولت آمریکاست که به این سیاست‌ها نزدیک شود یا از آن فاصله بگیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های ایران ،روحانی خاطرنشان کرد:‌سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات در منطقه و احترام به حقوق ملت‌هاست. سیاست ما بر مبنای عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست. سیاست ما مقابله و مبارزه با تروریسم است.

روحانی اضافه کرد: سیاست ما پایان یک جانبه گرایی و پایبندی به معاهدات است. سیاست ما تغییر نمی کند. باز هم با تروریسم مخالفیم. هر دولتی در آمریکا سر کار باشد. باز هم با شکستن بدون دلیل معاهدات مخالفیم.

 رییس جمهوری افزود: هر دولتی در آمریکا سر کار باشد،  ایران با مداخله و تحقیر ملت‌ها مخالفت می‌کند. همان سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشته، امروز هم خواهد داشت و فردا هم خواهد داشت. این وابسته به دولت آمریکاست که به این سیاست‌ها نزدیک شود یا از آن فاصله بگیرد.

 وی گفت: دولتی که در آمریکا عمرش رو به پایان است در همه این سیاست‌ها با ما فاصله گرفت و خودش کنار رفت. ما می‌خواستیم با تروریسم بجنگیم، آنها می‌خواستند از تروریسم حمایت کنند. ما می‌خواستیم کشورهای منطقه آزاد باشند آنها می‌خواستند در کار آنان مداخله کنند، ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه بودیم ولی آنها به دنبال فروش اسلحه بودند.

 روحانی با بیان اینکه سیاست اصولی ما مشابه سیاست اکثر کشورهای مستقل جهان است، یادآور شد: خیلی از کشورهای دنیا هم با یکجانبه گرایی و تروریسم مخالفند. اگر آمریکا به سیاست ما نزدیک شد، شرایط جدیدی پیش می‌آید.

رییس جمهور ایران تصریح کرد: اساس سیاست ما تعامل سازنده و یا به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده جهان است. آنهایی که تخاصم با ما را شروع کردند خودشان باید تخاصم را کنار بگذارند.

 وی اظهارداشت: بعد از انقلاب ما آغازگر تخاصم نبودیم. آنها مداخلات را شروع کردند حتی ما قطع رابطه باآمریکا نکردیم. بعضی از جوانان ما فکر می‌کنند ما با آمریکا قطع رابطه کردیم. آنها خودشان با ایران قطع رابطه کردند. ما به خاک آمریکا تجاوز نکردیم. هواپیماهای و هلی‌کوپتر داخل خاک آمریکا نفرستادیم آنها وارد خاک ما شدند. ما اگر کشوری با ‌آمریکا می‌جنگید به متجاوز به خاک آمریکا کمک نکردیم اما آنها به متجاوز به خاک ما کمک کردند. صدام متجاوز بود آنها کمک کردند.  

روحانی با بیان اینکه هر وقت آنها از این سیاست‌ها دست بردارند، شرایط متفاوت خواهد بود، افزود: همان تعبیری که امام سال‌ها پیش بیان فرمود که با همه کشورها می‌خواهیم ارتباط داشته باشیم و "اگر آمریکا آدم شود" اگر بخواهیم این تعبیر را تفسیر کنیم همین سیاست‌های اصولی است که مورد توجه جهان است.

دلایل عقب افتادن ترامپ در انتخابات آمریکا از زبان روحانی - اسپوتنیک ایران
دلایل "عقب افتادن" ترامپ در انتخابات آمریکا از زبان روحانی

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ آن آدمی که دورانش رو به پایان هست از ابتدا آمد گفت که برجام بدترین قراردادهای تاریخ آمریکا بود. شعار داد و تحریکش کردند و از برجام خارج شد. تصورش هم این بود که در دو سه ماه نظام ایران را سرنگون می‌کنند و تصورات کودکانه و توهم آمیزی که در سر آنها بود.

​ وی افزود: آقایی که جدید آمده و از ابتدا و در تبلیغات انتخاباتی‌اش گفته می‌خواهد به برجام برگردد.  ما در داخل برجام بودیم و از آن خارج نشدیم. چهار به علاوه یک هم داخل برجام بوده است. البته در تعهدات خودشان سستی کردند ما هم تعهدات خودمان را متقابلاً کاهش دادیم ولی همه ما داخل برجام بودیم.

 روحانی اضافه کرد: این به عهده آنهاست و اگر به وظیفه شان عمل کردند می‌توانند راه جدیدی را انتخاب کنند و اگر نخواستند، انتخاب نکنند. ما برنامه مان را به اراده آنها پیوند نمی‌زنیم بلکه برنامه ما بر اصول ما پیوند خورده است.  اگر به سمت اصول ما حرکت کردند راه باز است.

رییس جمهوری ایران یادآور شد: آنها می‌خواستند ایران تسلیم شود، فهمیدند که چنین چیزی در کار نیست، ایران تسلیم نشد و هیچ‌گاه تسلیم نخواهد شد. آنها تحریم را به جنگ تروریستی تبدیل کردند و اقدامات تحریک‌آمیز را تا مرز جنگ انجام دادند. این تدبیر و مدیریت نظام و تصمیم درست دولت بود که در هیچ‌کجا نگذاشتیم از فضا استفاده کنند.

 وی خاطرنشان کرد: آنها تا مرز جنگ آمدند و از خطر قرمز ما عبور کردند، بزرگترین سردار ما را ناجوانمردانه و نامردانه به شهادت رساندند البته تودهنی هم خوردند. اینها گروهی بودند که همیشه با بدنامی، فحاشی و بددهنی ما ملت ما صحبت کردند ولی ما همواره با همه دنیا مودبانه صحبت کردیم.

روحانی عنوان کرد: ما امیدواریم مردم آمریکا شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزنند که شاهد باشیم که کاخ سفید بر مبنای منافع مردم آمریکا و بدون تحقیر ملت‌های دیگر و با پایبندی به تعهدات خود، به مسیر صحیح و درست برگردد.

رییس جمهور ایران بیان داشت: ما هرکجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد. هدف ما این است که تحریم ظالمانه لغو شود و ایران بتواند به راحتی در تعامل با جهان باشد. هدف ما این است که فشار تحریم را از روی شانه مردم برداریم و هر جایی که فرصت مناسبی برای این کار باشد، ما وظایف و اقدامات خودمان را انجام می‌دهیم و هیچ‌کس حق ندارد فرصت‌سوزی کند. هر فرصت مناسبی که به‌وجود می‌آید باید از آن بر مبنای منافع ملی، وحدت ملی استفاده شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала