گزارش و تحلیل

اسرائیل ساخت آبادیها را تسریع کرده. فلسطین به بایدن امید بسته است.

© Flickr / Joiاسرائیل ساخت آبادیها را تسریع کرده. فلسطین به بایدن امید بسته است.
اسرائیل ساخت آبادیها را تسریع کرده. فلسطین به بایدن امید بسته است.  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا می توان ادعا کرد که طرف اسرائیلی اکنون تلاش می کند سیاست توسعه طلبانه ای را در مورد درسرزمین های فلسطین دنبال کند تا بتواند قبل از مراسم تحلیف بایدن هرچه بیشتر انجام دهد؟

 کارشناسان در این خصوص به اسپوتنیک چنین گفتند: با اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری توسط جو بایدن ، نتانیاهو ساخت آبادی ها در سرزمین های فلسطین را تسریع کرد. به نوبه خود ، دکتر محمد اشتیه ، نخست وزیر فلسطین گفت: " در حال حاضر تعداد مهاجران در سرزمین های فلسطین، از جمله بیت المقدس ، به 750  هزار نفر رسیده است و اکنون  آنها 25٪ از کل جمعیت کرانه باختری را تشکیل می دهند. زمان آن فرا رسیده که اسرائیل در مورد آنچه واقعاً می خواهد انتخاب کند و جهانیان باید به دفاع از آزادی مردم فلسطین دست زده و به اشغال آن سرزمین پایان دهند.

رفتن ترامپ و سامانه های بین المللی

دکتر فايز أبو عيطة  دبیر شورای انقلابی فتح، گفت: اسرائیل ساخت آبادی های جدید یهودیان در کرانه باختری را تسریع کرده است تا در ماه های آینده طرح "معامله قرن" را اجرا نماید. او گفت: "پایان دوره ترامپ و شکست سنگینی که بر وی و نتانیاهو وارد شد، اسرائیل را مجبور کرد که اقدامات تهاجمی تری را در سرزمین های فلسطین انجام دهد. اسرائیلی ها آماده اجرای طرح سیاسی "معامله قرن" به هر     قیمتی که شده هستند. 

 بدیهی است که دولت جو بایدن از توسعه منطقه ای به روشی که دولت ترامپ انجام می دهد پشتیبانی نخواهد کرد. بنابراین، ما فلسطینی ها تا ژانویه و مراسم تحلیف بایدن با تحریکات و اقدام های ناخوشایند زیادی از طرف اسرائیل روبرو خواهیم شد. به همین دلیل است که ما از جامعه جهانی می خواهیم که برای دفاع از ما بایستد و اجازه ندهد که اشغالگران  ما و سرزمین های ما را نابود کنند.

درخواست محمود عباس از بایدن: سفارت آمریکا را به تل آویو برگردانید - اسپوتنیک ایران
درخواست محمود عباس از بایدن: سفارت آمریکا را به تل آویو برگردانید

فایز ابوعیطه در باره موضع جامعه جهانی در مورد آبادی های یهودی چنین گفت: "قطعنامه 2334 شورای امنیت ساخت آبادی ها را محکوم کرد و خواستار آن شد که اسرائیل فوراً اقدامات غیرقانونی را متوقف کند. لازم است سازوکارهای بین المللی تدوین شود که اسرائیل را مجبور کند مطابق با این قطعنامه عمل کند و به سیاست تهاجمی خود پایان دهد. ما امیدواریم که حداقل دولت بایدن در این زمینه به ما کمک کند.

موضع جدید آمریکا

به نوبه خود، استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه القدس، اسامه شعث معتقد است که فقدان سازوکارهایی برای مهار سیاست های ساخت آبادی های   اسرائیل یک مشکل بزرگ در حقوق بین الملل است. و دولت جدید آمریکا می تواند به حل آن کمک کند. او گفت: "واقعیت این است که دولت های آمریکایی ، قبل از دولت ترامپ ، ساخت آبادی ها را محکوم کردند، اما اقدامات مشخصی علیه آن انجام ندادند. به نوبه خود ، دونالد ترامپ تنها اقدامات تهاجمی اسرائیل را تشویق کرد. حقوق و موازین بین المللی کاملاً ناتوان بودند. من معتقدم اگر واشنگتن واقعاً خواهان گفتگو است، دولت بایدن باید موضع کاملاً جدیدی درمورد  فلسطین تدوین کند."

به گفته این کارشناس فلسطینی، تا ژانویه 2021 ، به زحمت می توان با سیاست نتانیاهو مبنی بر تسریع در ساخت شهرک ها مخالفت کرد.

ماه گذشته، ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد گفت که فلسطین یادداشت اعتراض خود را نسبت به برنامه های جدید اسرائیل برای افزایش آبادی های یهودی نشین در کرانه باختری به شورای امنیت ارسال کرده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала