آمار تولد‌ ایران در سال ۹۹ رکورد خواهد زد

© Fotolia / Massimhokutoآمار تولد‌ ایران در سال ۹۹ رکورد خواهد زد
آمار تولد‌ ایران در سال ۹۹ رکورد خواهد زد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک پژوهشگر جمعیت پیش‌بینی کرد که در سال ۹۹ رکورد کاهش تولدها در ایران ثبت خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، صالح قاسمی، پژوهشگر جمعیت اظهار داشت: اگر تحولات جمعیت را از زاویه کرونا نگاه کنیم، می‌توانیم این تحولات را به دو بخش پیش و پس از کرونا تقسیم کنیم؛ پیش‌بینی من این است که در سال ۹۹ رکورد کاهش تولدها در ایران ثبت خواهد شد.

رشد منفی جمعیت کودکان در ایران - اسپوتنیک ایران
رشد منفی جمعیت کودکان در ایران

قاسمی تصریح کرد: در حوزه جمعیت، دنیا به‌روی دو موضوع تمرکز ویژه‌ای کرده که یکی حمایت اقتصادی از زوج‌ها برای فرزندآوری است؛ معافیت مالیاتی، هدیه تولد، و مرخصی‌ها و به‌طورکلی مشوق‌های انگیزه‌دهنده از این قبیل هستند و مصادیق آن در کشورهای مختلف جهان به‌وفور یافت می‌شود؛ ما می‌توانیم این مشوق‌ها را بومی‌سازی و از آن استفاده کنیم.

این پژوهشگر جمعیت افزود: راهکار دوم این است که برای فرزند‌آوری، فرهنگ‌سازی و آن را به یک ارزش اجتماعی تبدیل کنیم؛ اگر یک خانم استاد دانشگاه در یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا با کودکانش وارد کلاس شود، نه‌تنها ضد ارزش نیست بلکه ارزشمند است و از طرف دانشجو و شبکه آموزش از او حمایت می‌شود؛ اما فارغ از مشکلات اقتصادی تصور کنید در زمان حاضر در کشور ما این اتفاق بیفتد. حتماً برای این استاد دانشگاه حاشیه‌هایی ایجاد می‌شود، این به‌معنی فاصله گرفتن از فرزند دوستی است؛ این دو راهبرد در بسیاری از کشورهای دنیا پاسخ گرفتند و ما هم می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала