استقرار صلحبانان روسی در قره باغ

© Sputnik / Alekseiy Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توافق آتش‌بس بین مسکو، ایروان و باکو به امضا رسید.

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز 10 نوامبر اعلام کرد که صلحبانان روسیه به منظور تحقق آتش‌بس بر اساس توافقنامه امضا شده بین مسکو ، ایروان و باکو در امتداد خطوط حائل در منطقه قره باغ مستقر می شوند.

ولادیمیر پوتین در یک برنامه تلویزیونی گفت:«در امتداد خطوط حائل در قره‌باغ که به جمهوری ارمنستان متصل می شود،  واحدهای صلحبان روسیه مستقر خواهند شد».

اتحادیه اروپا اقدامات تجاری علیه ایالات متحده را اعلام كرد - اسپوتنیک ایران
اتحادیه اروپا اقدامات تجاری علیه ایالات متحده را اعلام كرد

علییف رهبر جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در امتداد دالان لاچین 1960 صلحبانان روسیه مستقر خواهند شد.  مدت زمان استقرار این نیروها 5 سال و با امکان تمدید آن اعلام شده است. نیروهای صلحبان ترکیه نیز به این منطقه اعزام خواهند شد.

واحد صلحبان روسیه از پایگاه نظامی 102 روسیه که در خاک ارمنستان مستقر است و تیپ هوایی 31 مستقر در اولیانوفسک و واحد ویژه تیپ 45 نیروی هوابرد در «کوبینک» حومه مسکو تشکیل شده اند.

الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و ولادیمیرپوتین، رییس جمهوری روسیه بیانیه ای را مبنی بر اعلام آتش بس کامل و رفع تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ از ابتدای بامداد ۱۰ نوامبر (سه شنبه) به وقت مسکو امضا کردند.

شایان ذکر است که درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала