علی اف احتمال مذاکره با رهبر ارمنستان را رد کرد

© Sputnik / Azerbaijani Presidential Press Office /  مراجعه به بانک تصاویر علی اف احتمال مذاکره با رهبر ارمنستان را رد کرد
علی اف احتمال مذاکره با رهبر ارمنستان را رد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اظهار داشت که حاضر نیست با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان پای میز مذاکره بنشیند.

به گزارش اسپوتنیک، علی اف در مصاحبه با خبرگزاری EFE گفت: "نه ، این (مذاکرات با پاشینیان.) مطلقاً بی معنی است. در دو سال گذشته من دیدار های متعددی با او داشته ام ، اما به غیر از اولین دیدارها ، همه آنها بی فایده و بی معنی بوده اند."

به گفته رئیس جمهوری آذربایجان ، نخست وزیر ارمنستان پس از به قدرت رسیدن ، در مورد آمادگی خود برای کار در حل و فصل مناقشه قره باغ صحبت کرد ، اما پس از آن ، به گفته علی اف ، "او با اظهارات خود" همه تلاش خود را برای برهم زدن روند مذاکره انجام داد. به عنوان نمونه ، رئیس جمهوری آذربایجان از پیشنهاد پاشینیان برای گنجاندن مقامات جمهوری خوانده قره باغ ، که مناطق مورد منازعه را کنترل می کند ، در مذاکرات نام برد.

علی اف تأكید كرد: "بنابراین ، در حال حاضر من هیچ معنایی برای ملاقات با او نمی بینم."

مزدور سوری اسیر شده چگونگی انتقال شبه نظامیان به قره باغ را افشا کرد - اسپوتنیک ایران
مزدور سوری اسیر شده چگونگی انتقال شبه نظامیان به قره باغ را افشا کرد

علاوه بر این ، رئیس جمهوری آذربایجان گفت که مذاکرات در سطح وزرای خارجه دو کشور را چارچوب صحیحی برای تماس ها با ایروان می داند.

تنش های میان آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ از 27 سپتامبر (6 مهر) از سرگرفته شد. هرکدام از طرفین دیگری را آغازگر این درگیری می داند.

 طرفین درگیری تاکنون سه بار در خصوص آتش بس توافق کرده اند. آخرین توافق آتش بس میان طرفین از روز 26 اکتبر (5 آبان) اجرایی شد، اما پس از این توافق نیز همانند دفعات گذشته طرفین از عدم رعایت آتش بس از سوی طرف دیگر خبر دادند.

درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала