موشک‌های ایرانی برای ونزوئلا؟

© REUTERS / Andrew Kellyخورخه آرئاسا وزیر امور خارجه ونزوئلا
خورخه آرئاسا وزیر امور خارجه ونزوئلا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خورخه آرئاسا: کشتی حامل موشک های ایرانی وارد ونزوئلا نشده است.

به گزارش اسپوتنیک، خورخه آرئاسا وزیر امور خارجه ونزوئلا در دیدار با همتای ایرانی خود اعلام کرد که ونزوئلا فعلا قصد ندارد موشک های ایرانی را دریافت کند.

وی در ادامه گفت:«هیچ یک از کشتی ها با موشک‌های ایرانی وارد ونزوئلا نمی شوند. اما تعامل با ایران ادامه دارد. وقتی نیروهای مسلح کشور ما با نیروهای مسلح ایران تصمیم بگیرند که خرید تسلیحات ضروری است ما اینکار را انجام خواهیم داد و هیچکس و هیچ چیز نمی تواند مانع از انجام آن بشود».

پیشتر الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا گفته بود که آمریکا محموله‌ احتمالی موشک‌های ایران به ونزوئلا را نابود خواهد کرد. آمریکا پیش از این هم محموله نفتی ایران به ونزوئلا را توقیف کرده بود.

روسیه مدل مفهومی موشک برای پرواز به مریخ را ایجاد کرد - اسپوتنیک ایران
روسیه مدل مفهومی موشک برای پرواز به مریخ را ایجاد کرد.

آبرامز اظهار داشت انتقال موشک‌های دوربرد از ایران به ونزوئلا برای آمریکا قابل قبول و مجاز نیست. او تاکید کرد که ایالات متحده برای متوقف کردن انتقال موشک‌های دوربرد به ونزوئلا تلاش خواهد کرد و اگر این موشک‌ها به ونزوئلا برسند در آنجا نابود می‌شوند.

چند روز پیش نیکلاس مادورو رئیس ‌جمهور ونزوئلا تأکید کرد که خرید موشک از ایران ایده بسیار خوبی است اما کاراکاس از تهران موشک خریداری نکرده است.

مادورو با اشاره به ادعاهای چند وقت پیش رئیس ‌جمهور کلمبیا که ونزوئلا را به خریداری موشک از ایران متهم کرده بود او را عروسک خیمه ‌شب ‌بازی دستگاه ‌های اطلاعاتی ایالات متحده خواند.

ایالات متحده آمریکا و برخی از همپیمانان این کشور در سال‌ های اخیر، تحریم ‌هایی را علیه دولت ونزوئلا با هدف منزوی کردن رئیس ‌جمهور قانونی این کشور و وادار کردن وی به کناره‌ گیری از قدرت وضع کرده‌ اند. این تلاش ‌ها بی ‌نتیجه بوده ‌اند و یکی از شکست‌ های سیاست خارجی ترامپ را رقم زده ‌اند. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌ مورد تنش‌ ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌ اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала