گزارش و تحلیل

اسرائیلی ها پشت ترامپ را خالی کردند

© REUTERS / Amir Cohenاسرائیلی ها پشت ترامپ را خالی کردند
اسرائیلی ها پشت ترامپ را خالی کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هنوز ( لحظه نگارش این مقاله) روند انتخابات در ایالات متحده ادامه دارد و علیرغم اینکه آقای بایدن پیشتاز انتخابات آمریکا می باشد اما پرزیدنت ترامپ هنوز فرصت پیروز شدن را دارد.

از سوی دیگر پیش بینی می شود که حتی در صورت انتخاب آقای بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید؛ آقای ترامپ حاضر نباشد به راحتی کرسی خود در کاخ سفید را ترک کند و به هر ترفندی شده خود را به آن بچسباند، امری که احتمالا موجب بروز درگیری ها و چالش های سیاسی و حتی احتمالا امنیتی زیاد در ایالات متحده خواهد گشت، مخصوصا که تعداد زیادی از آمریکایی ها اسلحه در اختیار دارند و طی همین چند روز اخیر بیش از سی ملیون قبضه اسلحه در آمریکا فروش رفته، سلاح هایی که قطعا برای نگه داشتن دکوری در خانه نبوده و به این دلیل بوده که ملیون ها آمریکایی پیش بینی بروز درگیری های مسلحانه را انجام می دهند و خود را برای این درگیری ها آماده می کنند.

مرز اسرائیلیات کجاست؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مرز اسرائیلیات کجاست؟

نکته قابل تأمل در این هاگیر و واگیر این بود که وقتی آقای ترامپ صبح روز چهارشنبه به دروغ اظهار داشت که انتخابات تمام شده و در انتخابات برنده شده دو پیغام تبریک دریافت کرد یکی از "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل و دیگری از "بروت پاهور" رئیس جمهوری تازه کار اسلوونی.

در باره رئیس جمهوری اسلوونی باید گفت احتمالا به دلیل اینکه خانم میلانیا ترامپ همسر رئیس جمهوری آمریکا اصالتی اسلوونیایی دارد طبیعی است وی ترامپ را داماد اسلوونیایی ها بداند و از نظر احساسی دلش بخواهد دامادشان پیروز شود و آنقدر عجله داشت که منتظر انتشار رسمی اطلاعات مربوطه نماند و شادی و خوشحالی خود را نشان داد.

اما در باره آقای نتانیاهو که کارکشته تر از رئیس جمهوری اسلوونی می باشد ماجرا فرق دارد.

احتمالا ایشان پشت پرده اطلاعاتی در اختیار داشت که بر اساس آنها مطمئن بود آقای ترامپ پیروز انتخابات خواهد بود و می خواست اولین تبریک را او به ترامپ گفته باشد.

شاید هم می خواسته به آقای ترامپ این پیغام را بدهد که تلاش لابی های صهیونیستی در آمریکا برای انتخاب او موثر بوده و وی باید توجه داشته باشد که بدهکار آنها است.

اما روند انتخابات آمریکا به یکباره برگشت بایدن از ترامپ پیشی گرفت.

امروز پنج شنبه ملاحظه می کنیم بسیاری از مقامات و شخصیت های اسرائیلی موضع خود را تغییر دادند و دیگر حمایت سابق خود از ترامپ را انجام نمی دهند.

آنها همچنین تلاش دارند که این ذهنیت را ایجاد کنند که برایشان تفاوت ندارد چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز شود و آنها با هر دو حزب جمهوری خواه و دمکرات در آمریکا رابطه بسیار صمیمی و خوبی دارند.

آنچه امروز رخ داده، شکست ترامپ است - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آنچه امروز رخ داده، شکست ترامپ است

آنهایی که پیگیر روابط شخصی نتانیاهو با باراک اوباما و جو بایدن بودند به خوبی می دانند که اینها علیرغم همه حمایت های حزب دمکرات از اسرائیل روابط بسیار متشنجی با هم داشتند و حتی نتانیاهو به آمریکا رفت و علیرغم مخالفت باراک اوباما در کنگره بر علیه وی سخنرانی کرد.

شاید ماجرای بیل کلینتون و مونیکا لوینسکی هم بر کسی پوشیده نباشد و همه به یاد داشته باشند که چگونه مجموعه های امنیتی وابسته به اسرائیل نوارهای رابطه کلینتون و لویسکی را به رسانه ها درز دادند تا برای کلینتون رسوایی ایجاد کنند چون در آن زمان کلینتون بر ضرورت حل اختلافات فیما بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها از راه مذاکره و راه حل دو کشور اصرار داشت و اسرائیلی ها مخالف طرح دو کشور بودند.

پس رابطه آنها با حزب دمکرات هم همچین که می گویند خیلی خوب نیست، مخصوصا تیم فعلی بایدن، علیرغم اینکه همسر خانم کاملا هاریس معاون اول بایدن یهودی است و با اسرائیل رابطه بسیار خوبی دارد.

هیچ رئیس جمهوری ای در آمریکا سر سپرده تر از ترامپ به اسرائیلی ها نبوده و طی چهارسال اول ریاست جمهوری اش همه مطالب آنها را محقق کرده اما ملاحظه می کنیم لحظه ای که آنها احساس می کنند که وی در حال شکست است پشت وی را خالی می کنند تا محکم تر زمین بخورد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала