طرح مجلس ایران برای بازگشت به غنی سازی 20 درصد و ایجاد سانتریفیوژهای جدید

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / طرح مجلس ایران برای بازگشت به غنی سازی 20 درصد و ایجاد سانتریفیوژهای جدید
طرح مجلس ایران برای بازگشت به غنی سازی 20 درصد و ایجاد سانتریفیوژهای جدید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان مجلس ایران با تصویب یک فوریت در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، سازمان انرژی اتمی کشور را موظف به تولید سالانه حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس ایران طرحی یک فوریتی را تصویب کرده اند که بر اساس آن ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم گام های تازه ای برخواهد داشت. آنها معتقدند که با اجرای این طرح غربی ها مجاب به همکاری با ایران می شوند.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، سازمان انرژی اتمی به احیای غنی سازی 20 درصد و احیای قلب رآکتور اراک ملزم شده است. هدف گذاری مجلس بر این اساس است تا طرف‌های غربی را وادار کنیم با توجه به توانمندی‌های ایران در حوزه صنعت هسته‌ای، دست از تحریم ایران بردارند.

صحن مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
پیشنهادات مجلس ایران برای ثبات بازار سرمایه

عمویی بیان کرد: عمده هدف ما این است که مسیر فشار و تحریم علیه ایران را برعکس کرده و طرف غربی را وادار کنیم مسیری که شکل داده‌اند را تغییر دهند از این رو قصد داریم بخش‌های مختلفی از صنعت هسته‌ای را فعال کنیم.

وی خاطر نشان کرد که ایران مسیر کاهش تعهدات برجامی را پیش گرفته است و در این طرح و در راستای کاهش تعهدات برجامی، الزام سازمان انرژی اتمی به احیای غنی سازی 20 درصد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و احیای قلب رآکتور اراک را در دستور کار قرار داده‌ایم که البته همگی دارای زمان بندی مشخص است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان هدف اصلی این طرح را احیای ظرفیت‌های کشور دانست و گفت: یک فوریت این طرح را پیش از انتخابات آمریکا به تصویب رساندیم تا اعلام کنیم برای ایران تفاوتی ندارد چه کسی ساکن کاخ سفید شود بلکه برای ما مهم این است که مسیر فعلی اعمال فشار بر ایران و تحریم‌ها برداشته شود.

بر اساس طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" که در آستانه 13 آبان با 196 رأی (بیش از 90 درصد) مجلس شورای اسلامی تصویب شد، سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در تاسیسات شهید علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند.

در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی سازی، سازمان انرژی اتمی، مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل 500 کیلوگرم افزایش دهد. این سازمان همچنین موظف است ظرف مدت 3 ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل 1000 عدد ماشین IR-2m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала