علت آلودگی بیشتر هوای تهران فاش شد

© IRNAآلودگی هوای تهران
آلودگی هوای تهران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: در حال حاضر به خاطر شرایط کرونا بسیاری از شهروندان از خودروی شخصی‌ استفاده می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که سفرهای آموزشی در مجموع تنها حدود ۲۵ درصد از مجموع سفرهای شهری را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه افزود:«به همین نسبت بر روی رفت و آمدهای درون‌شهری تأثیرگذار هستند اما فراموش نکنیم بسیاری از شهروندانی که قبلاً از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند، در حال حاضر به خاطر شرایط کرونا از خودروی شخصی‌شان استفاده می‌کنند.

شرایط جوی در کیفیت هوا تأثیر انکارناپذیری دارد. به عنوان نمونه، در مهرماه امسال، تهران ۸ روز متوالی را پشت سرگذاشت که در این روزها هیچ باد مناسبی که قدرت خروج آلاینده‌ها از هوای شهر را داشته باشد، نوزید.

ثبت رکورد جدید دمای هوا در کره زمین - اسپوتنیک ایران
ثبت رکورد جدید دمای هوا در کره زمین

وقتی آلودگی تولید می‌شود، باید راهی برای خروج این آلودگی وجود داشته باشد که مثال ساده آن، یک زودپز پُر از آب و بخاری است که سوپاپ خروج بخار نداشته باشد. در پاییز، هوا به سمت سرد شدن می‌رود و سوخت بیشتری مصرف می‌شود، ضمن اینکه افرادی که در فصول گرم با استفاده از دوچرخه یا از طریق پیاده‌روی در سطح شهر تردد می‌کنند، در فصول سرد ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی‌شان استفاده کنند.

مصرف گاز شهری در نیمه دوم سال افزایش یافته است. در نتیجه، کمبود گاز برخی از صنایع، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها را ناچار به استفاده از سوخت‌های جایگزین بسیار آلاینده‌ای همچون گازوئیل و مازوت می‌کند که از دیگر عوامل تشدید آلودگی هوای تهران محسوب می‌شود.

 پدیده این ورژن یا وارونگی دما از عمده‌ترین دلایل آلودگی هوای تهران در فصول پاییز و زمستان است. وقتی هوای آلوده با تهویه طبیعی از شهر خارج نشود و طبیعت در حالتی قرار بگیرد که هوا ساکن شده و وارونگی دما اتفاق بیفتد، شاخص آلودگی هوا از حد مجاز عبور کرده و ناسالم می‌شود که از اوایل پاییز امسال شاهد آن هستیم.

اگر محاسبه کیفیت هوا از اول فروردین تا یازدهم آبان امسال مطابق با محاسبه سال‌های قبل صورت می‌گرفت، هوای تهران، ۲۶ روز پاک، ۱۶۷ روز قابل قبول و ۳۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت می‌شد در حالی‌که طبق محاسبه سختگیرانه جدید، ۱۵ روز پاک، ۱۵۹ روز قابل قبول، ۵۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز ناسالم برای همه در تهران ثبت شده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала