برخورد دولت با طرح تامین کالاهای اساسی دوگانه است

© AFP 2023 / Atta Kenareبرخورد دولت با طرح تامین کالاهای اساسی دوگانه است
برخورد دولت با طرح تامین کالاهای اساسی دوگانه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت مکلف شده در نیمه دوم امسال به حداقل 60 میلیون نفر ایرانی از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار اقدام کند.

به گزارش اسپوتنیک  به نقل از خبرگزاری فارس، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، بررسی طرح تامین کالاهای اساسی به پایان رسید.

دولت در حالی موافق پیشنهاد اختصاص 25 هزار میلیارد تومان به بازنشستگان از محل واگذاری فروش اموال و واگذاری سهام دولت بود که به شدت مخالف پیشنهاد مجلس مبنی بر استفاده از همین منابع برای اختصاص یارانه به کالاهای اساسی بود و آنرا تورم زا می دانست.

براساس بخش اول و اصلی این طرح که با هدف حمایت از معیشت مردم تهیه شده بود و روز چهارشنبه هفته گذشته به تصویب رسید، دولت مکلف شد در نیمه دوم امسال به حداقل 60 میلیون نفر ایرانی (مشمولان طرح معیشتی خانوار) از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار اقدام کند. اعتبار واریزی برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد، ماهیانه 120 هزار تومان و برای هر یک از افراد سایر دهک ها، 60 هزار تومان خواهد بود.

سفیر ایران - اسپوتنیک ایران
اتحاد ملت و دولت ایران برای شکست سیاست تحریم آمریکا

منابع مورد نیاز برای اجرای این موضوع، 30 هزار میلیارد تومان است که طبق مصوبه مجلس، قرار است از از محل فروش اموال حق‌الامتیاز و واگذاری سهام دولت و حقوق مالکان ناشی از آن در چارچوب قانون وزارت اقتصاد و دارایی تأمین ‌شود.

امروز در جریان ادامه بررسی طرح تامین کالاهای اساسی در صحن علنی مجلس، پیشنهاد حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای تکمیل طرح مذکور به تصویب رسید و مقرر شد منابع پیش بینی شده در طرح مذکور، 25 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و به تکمیل همسان سازی حقوق بازنشستگان حقوق کشوری و لشگری، تکمیل همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان صندوق فولاد و بازنشستگان غیرعضو هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و همچنین تامین مسکن محرومان و اقشار آسیب پذیر اختصاص یابد.

به عبارت دیگر، در حالی دولت موافق تصویب پیشنهاد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای تکمیل بودجه همسان سازی حقوق بازنشستگان و تامین مسکن محرومان بود که منبع آن دقیقا همان منبع تامین یارانه کالاهای اساسی بود که دولت مدعی بود که تورم زاست.

همین برخورد دوگانه دولت با این موضوع به خوبی نشان می دهد که دولت با تصویب طرح تامین کالاهای اساسی (اعطای یارانه کالاهای اساسی به مردم)، به صورت سیاسی برخورد کرده و علت اصلی مخالفت دولت با تصویب طرح مذکور، این موضوع بوده است که پیشنهاد اعطای یارانه مذکور به مردم از سوی مجلس مطرح شده است و در نتیجه، امتیاز این کار در فضای افکار عمومی به مجلس خواهد رسید و نه دولت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала