مدال طلای نیوتن در سال 2020 به محقق ایرانی اعطا شد

© Sputnik / Sergey Pyatakovمدال طلای نیوتن در سال 2020 به محقق ایرانی اعطا شد
مدال طلای نیوتن در سال 2020 به محقق ایرانی اعطا شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استاد ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا توانست مدال طلای ایزاک نیوتن و جایزه از موسسه فیزیک انگلستان را کسب کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، انستیتو فیزیک(IOP) انگلیس، مدال ایزاک نیوتن در سال 2020 را به پروفسور نادر انقطاع از دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا اعطا کرده است.

نادر انقطاع از پیشتازان رشته نانو تکنولوژی در جهان محسوب می‌شود. تحقیقات او در زمینه متامواد و نقش نور در نانو تکنولوژی بر رشته‌های متعددی از نجوم و علوم کامپیوتر گرفته تا پزشکی و فنون ارتباطات تأثیر گذاشته است. او مشارکت‌های مهمی در زمینه‌های متامواد، اپتیک تبدیل، اپتیک پلاسما، نانوفوتونیک، فوتونیک گرافین، نانومواد، اپتیک نانوسکیل، نانو آنتن‌ها و آنتن‌های مینیاتوری انجام داده است. انقطاع که متولد 1334 در تهران (محله چهارراه عزیزخان) است مدرک لیسانس خود را از دانشگاه تهران و فوق لیسانس و دکترای خود را از مؤسسه فناوری کالیفرنیا دریافت کرده است.

انسولین - اسپوتنیک ایران
شرکت یک محقق ایرانی در ساخت انسولین از زهر حلزون

او برای نوآوری‌های پیشگامانه و کمک‌های تحول آفرینش در زمینه مواد پیچیده الکترومغناطیسی و اپتیکی در مقیاس نانو و همچنین توسعه متامواد با ایندکس نزدیک به صفر و محاسبات آنالوگ و نانوسیرکوئیتری نوری برنده این جایزه شده است.

وی در حوزه‌های متادمواد، تحولات اپتیکی، نانوفتونیک، گرافن فتونیک، مواد نانو، نانو آنتن‌ها و آنتن‌های مینیاتوری، فیزیک و غیره تحقیقات پیشرویی انجام داده است. این محقق مدرک لیسانس خود را از دانشکده فنی دانشگاه تهران و مدرک پی اچ دی خود را از دانشگاه کل تک آمریکا دریافت کرده است.

مدال و جایزه ایزاک نیوتن شامل یک مدال طلا همراه جایزه‌ای هزار پوندی است که سالانه از سوی انستیتو فیزیک به فیزیکدانان برتر اعطا می‌شود. نخستین مدال ایزاک نیوتن در سال 2008 و به آنتون زیلینگر اعطا شده است.

نادر انقطاع در حال حاضر استاد دانشگاه پنسیلوانیا است. وی علاوه بر دریافت مدال ایزاک نیوتن، در سال جاری برنده جایزه مکس بورن در 2020 نیز شده است. وی برای کمک‌های پیشرو به حوزه متامواد اپتیکی این جایزه را دریافت کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала