جنگ آمریکا و چین ناگزیر است؟

© Fotolia / Boggyجنگ آمریکا و چین ناگزیر است؟
جنگ آمریکا و چین ناگزیر است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رقابت بر سر مقام و اعتبار جهانی بین آمریکا و چین شدت می‌گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه « Foreign Affairs»، کریستوفر لین کارشناس سیاسی معروف آمریکایی معتقد است که رقابت بر سر مقام و اعتبار جهانی بین آمریکا و چین شدت می‌گیرد. از اینرو درگیری بین این دو کشور ناگزیر خواهد بود.

نویسنده این مقاله، به شباهت مقابله کنونی این دو ابر قدرت با وضعیت مشابه انگلیس – آلمان قبل از جنگ جهانی اول اشاره می کند. این دو امپراطوری ادعای برتری در جهان را داشتند. بریتانیا افزایش قدرت نظامی و اقتصادی آلمان را تهدیدی برای خود به حساب می آورد و همانا به این دلیل جنگ جهانی اول درگرفت.

رهگیری جنگنده پیشرفته آمریکایی توسط ارتش چین - اسپوتنیک ایران
رهگیری جنگنده پیشرفته آمریکایی توسط ارتش چین

چین و آمریکا نیز در وضعیت مشابهی قرار دارند. تلاش دو کشور در جهت تضعیف مناسبات اقتصادی و افزایش تنش در آسیای شرقی گویای این امر است.

کارشناس سیاسی در ادامه می نویسد:«آمریکا برای پرهیز از جنگ با چین، بهتر است تضمین خود به تایوان را مورد تصحیح قرار بدهد و سیاست چین در رابطه با این جزیره را بپذیرد. آمریکایی ها باید قبول کنند که ارزش های لیبرال اونیورسال نیستند و از محکوم کردن سیاست چین در هنگ‌کنگ و رئیس جمهور چین دست بردارند.

اما آمریکا وارد جنگ با چین نخواهد شد، زیرا این به معنای پایان برتری ایالات متحده در جهان خواهد بود. هژمونی منطقه ای پکن دلیلی برای درگیرشدن با آن کشور نخواهد بود. حتی با وجود زرادخانه اتمی در دو کشور، این امر نمی تواند مانعی برای دوری از جنگ باشد، زیرا با توجه به وجود فناوری پیشرفته کنونی، می توان ضربات دقیقی به اهداف تعیین شده وارد کرد و از خرابی های بزرگ مقیاس خودداری ورزید.

اما در اینجا این موضوع مهم است که آیا آمریکا ، چین را مانند خود، یک ابر قدرت خواهد دانست یا خیر. اگر ایالات متحده این امر را نپذیرد گرفتار جنگی شبیه جنگ ویتنام، افغانستان و عراق خواهد شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала