آذربایجان و ارمنستان توافق کردند که در جنگ، غیرنظامیان را هدف قرار ندهند

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر آذربایجان و ارمنستان توافق کردند که در جنگ، غیرنظامیان را هدف قرار ندهند
آذربایجان و ارمنستان توافق کردند که در جنگ، غیرنظامیان را هدف قرار ندهند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در جریان دیدار خود در ژنو به توافق رسیدند غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی در منطقه مناقشه قره باغ را مورد هدف قرار ندهند.

به گزارش اسپوتنیک، طبق بیانیه روسای مشترک گروه مینسک (روسیه، فرانسه و آمریکا)، دو کشور روز جمعه در مذاکرات ژنو به توافق رسیدند تا مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی از هدف قرار دادن غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی در درگیری های قره باغ خودداری کنند.

 همچنین خاطر نشان می شود، که در پایان دیدار روز جمعه در ژنو، طرفین توافق کردند جدا از توافق آتش بس و دیگر تعهدات، چندین اقدام فوری دیگر نیز اتخاذ کنند.

پست های مرزی آذربایجان با ایران در قره باغ - اسپوتنیک ایران
ایجاد پست های مرزی آذربایجان با ایران در قره باغ

 تنش های میان آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ از 27 سپتامبر (6 مهر) از سرگرفته شد. طرفین یکدیگر را آغازگر این درگیری می دانند.

 طرفین درگیری تاکنون سه بار در خصوص آتش بس توافق کرده اند. آخرین توافق آتش بس میان طرفین از روز 26 اکتبر (5 آبان) اجرایی شد، اما پس از این توافق نیز همانند دفعات گذشته طرفین از عدم رعایت آتش بس از سوی طرف دیگر خبر دادند.

درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد ، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خودخوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала