ارزیابی باکو در باره امکان مشارکت ایران در حل و فصل درگیری قره باغ

© AFP 2023 / MLADEN ANTONOVارزیابی باکو در باره امکان مشارکت ایران در حل و فصل درگیری قره باغ
ارزیابی باکو در باره امکان مشارکت ایران در حل و فصل درگیری قره باغ  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حكمت حاجي اف ، دستيار رياست جمهوري آذربايجان اعلام کرد ايران مي تواند در آينده سهم خود را در حل و فصل منازعه قره باغ داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، آقای حاجی اف گفت: "ایران نیز به عنوان یک قدرت منطقه ای و یک کشور منطقه به تأمین صلح و امنیت علاقه مند است و  بنابراین ایران همچنین حق مشارکت در این روند ـ تأمین صلح و امنیت در منطقه قفقاز جنوبی را دارد . شاید در آینده سازوکارهایی و گروه های تماس در چارچوب این روند وجود داشته باشد . ایران هم می تواند سهم خود را در روند حل و فصل درگیری داشته باشد. "

به گفته وی ، بازدید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران از باكو مثمر ثمر بود. حاجی اف تاکید کرد "ما در مورد تمام موضوعات دستور کار دوجانبه بطور هم زمان حل و فصل درگیری (قره باغ) بحث کردیم. ایران نیز به تأمین صلح و امنیت علاقه مند است. ما همچنین بسیار قدردانی می کنیم که ایران همیشه از تمامیت ارضی آذربایجان در مرزهای شناخته شده بین المللی آن حمایت و پشتیبانی می کند".

ایروان: با دقت راهکارهای ایران برای حل مسئله قره باغ را مطالعه می کنیم - اسپوتنیک ایران
ایروان: با دقت راهکارهای ایران برای حل مسئله قره باغ را مطالعه می کنیم

معاون وزیر امور خارجه ایران روز گذشته به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور ایران در حل و فصل قره باغ از مسکو، باکو بو ایران ازدید کرد و سپس قصد دارد به آنکارا برود.

هدف اصلی از سفرهای عراقچی اطلاع رسانی به طرف های ذینفع در مورد ابتکار ایران برای حل مناقشه قره باغ با مشاركت قدرت های منطقه ای است.

عراقچی در این رابطه گفت:‌ ابتکار جمهوری اسلامی ایران یک صلح پایدار در منطقه را هدف قرار می‌دهد و امیدوارم بتوانیم به این هدف برسیم چون معتقدیم جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های لازم را برای این کار با همکاری دیگر کشورها دارد.

یادآور می شود پیشتر عراقچی گفته بود: «پایان ‌دادن به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان، حقوق اقلیت‌ها و حقوق بشردوستانه، ترک مخاصمه و شروع گفتگو‌ها با کمک کشور‌های اثرگذار، کمک‌کننده و تضمین‌کننده صلح، از عناصر مهم طرح ابتکاری ایران است.»

جنگ در خط رویارویی آذربایجان و ارمنستان در قره باغ از 27 سپتامبر آغاز شده است. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم می کنند و قره باغ از بمباران توپخانه ای نقاط مسکونی در این جمهوری خود خوانده از جمله استپاناکرت مرکز خود خبر می دهد. ارمنستان ادعا می کند آنکارا به طور فعال از باکو حمایت می کند و بسیج عمومی و حالت جنگی اعلام کرده است. در آذربایجان بسیج برخی از نیروها و در بعضی جاها حالت جنگی اعلام شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала