گزارش و تحلیل

روسیه پهپادهای ترکیه را در آسمان ارمنستان منهدم می کند

© Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه پهپادهای ترکیه را در آسمان ارمنستان منهدم می کند
روسیه پهپادهای ترکیه را در آسمان ارمنستان منهدم می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سامانه مبارزه رادیویی-الکترونیکی "کراسوخا" پهپاد های "بایراکتار" ترکیه را نابود. چرا ترکیه و آذربایجان روسیه را به درگیری قره باغ می کشانند؟

اسپوتنیک با استناد به ایشا تایمز هنگ کنگ می نویسد: "کراسوخا" سیستم مبارزه رادیو-الکترونیکی روسیه، حداقل  9 فروند "بایترکتار" ترکیه را که توسط آذربایجان برای حمله به قره باغ کوهستانی استفاده می شد، سرنگون کرد. سیستم "کراسوخا" برای مقابله با استفاده موفقیت آمیز از هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی بایراکتار و مهمات هواگرد  توسط آذربایجان، به فوریت به ارمنستان برای استقرار در حوزه پایگاه نظامی روسیه در گیموری منتقل شد.

مزدور سوری اسیر شده چگونگی انتقال شبه نظامیان به قره باغ را افشا کرد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جنگ قره باغ؛ چه کسی حقیقت را می گوید؟

ترکها به طور فعال در سه میدان نبرد - در سوریه ، لیبی و اکنون در جنگ قره باغ - استفاده موفقیت آمیز از پهپادهای بایراکتار را تبلیغ می کنند. ترکیه و آذربایجان "ویدیوهای خشونت آمیز" متعددی را منتشر می کنند که در آن یک پهپاد تانک ها ، زرهپوش ها و کامیون ها را منفجر می کند - و در این روند تعداد زیادی از سربازان را می کشد.

Bayraktar TB2   یک پهپاد تهاجمی است که با استفاده از سیستم ناوبری ماهواره ای جهانی (GPS) به منطقه هدف هدایت می شود. سیستم دوربین چند طیفی Wescam MX-15D این پهپاد در کانادا تولید می شود و موتور BRP-Rotax با قدرت حدود 100 اسب بخار توسط یک  شرکت اتریشی ساخته می شود.

کانادا فروش سیستم دوربین وسکام به ترکیه را به دلیل استفاده آنکارا از آن در بایراکتارهای سهیم در جنگ قره باغ متوقف کرده است. اما در همان زمان ، کانادا در مورد تحویل موتورهای Rotax به ترکیه سکوت می کند ، اگرچه شرکت اتریشی   متعلق به شرکت کانادایی Bombardier Recreational Products تولید کننده آنها است. بدون شک اجزای دیگری از پهپاد بایراکتار نیز وجود دارد که در اروپا ، ایالات متحده و سایر کشورها تولید می شوند.

"کراسوخا" یک ایستگاه چند منظوره باند پهن پارازیت ها  است که توسط شرکت کرت CRT  ("Concern" -Radioelectronic Technologies ") تولید شده و بخشی از شرکت دولتی" Rostech "است. از سال 2014  این شرکت به دلیل فعالیت در اوکراین و کریمه تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته است. این کنسرن شامل بیش از 70 شرکت الکترونیکی مستقر در سراسر روسیه است. این کنسرن همچنین دارنده سهام شرکت های دیگر است. تعداد کارمندان این کنسرن حدود 50 هزار نفر است.

وزارت دفاع ارمنستان: آذربایجان به شهر شوشی در قره باغ تیراندازی کرد - اسپوتنیک ایران
وزارت دفاع ارمنستان: آذربایجان به شهر شوشی در قره باغ تیراندازی کرد

"کراسوخا" در درجه اول برای تحت پوشش قرار دادن پایگاه های نظامی روسیه و سرزمین های مجاور، جایی که فرستنده قدرتمند آن قادر است رادارهای موجود در هوا را مسدود کند، ساخته شده است. هنگامی که پایگاه هوایی خیمیمیم در سوریه آسیب جدی دید و چندین هواپیما در نتیجه حمله ازدحام پهپادها منهدم شد، روس ها به استفاده از کراسوخا برای دفاع از پایگاه هوایی خیمیمیم در برابر هواپیماهای بدون سرنشین شروع کردند و با موفقیت بسیار زیادی این کار را انجام دادند. وزارت دفاع روسیه چندین پهپاد سقوط کرده را رونمایی کرد و از گسترش فناوری های بدون سرنشین در خاورمیانه ابراز نارضایتی جدی نمود.

این احتمال وجود دارد که روس ها از اقدامات چین نیز که تجهیزات پهپادهای ساخت داعش و سایر گروه های تروریستی را تهیه می کند، ناراضی باشند. اما روس ها نمی خواهند با متحد خود پکن مشکلی ایجاد کنند.

مطبوعات روسیه ادعا می کنند که تقریباً در 19 اکتبر سیستم کراسوخا حداقل 9 پهپاد بایراکتار را سرنگون کرد. ارمنستان چند عکس از پهپاد سقوط کرده منتشر کرده است  و همچنین آنها در مطبوعات روسیه ، در درجه اول در پورتال خبری    Avia.pro ظاهر شده اند. این عکس ها هواپیماهای بدون سرنشین بایراکتار سقوط کرده را نشان می دهد ، اما هیچ نشانه ای از اصابت گلوله ای از زمین وجود ندارد.

جزئیات طرح ایران برای حل مناقشه قره‌ باغ - اسپوتنیک ایران
جزئیات طرح ایران برای حل مناقشه قره‌ باغ

"کراسوخا" به همان روشی که "سیگنال های راداری را" گیر می کند، در سیستم های ارتباطی مداخله می کند. اکثر هواپیماهای بدون سرنشین کاملاً به GPS وابسته هستند. به نظر می رسد در صورت سرکوب سیگنال های GPS ، پهپاد بایراکتار نمی تواند "به خانه برگردد".

تا آنجا که معلوم است ، آخرین مدل سیستم "کراسوخا -4" در ارمنستان مستقر شده است. این سامانه توسط سربازان ارمنستان استفاده نمی شود و در خاک قره باغ کوهستانی مستقر نیست. روس ها به صراحت گفتند که هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در منطقه گیومری در نزدیکی مرز ترکیه و در حدود 487 کیلومتری از پایگاه بزرگ آذربایجان در گنجه قرار دارند. در گیمری ، پایگاه نظامی شماره  102 روسیه قرار دارد که تابع فرماندهی منطقه نظامی جنوبی روسیه است. این سوال مطرح می شود که چرا آذربایجانی ها و ترک ها باید هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی را در نزدیکی پایگاه روسیه پرتاب کنند که این امر با دخالت روسیه در درگیری همراه است. آیا این نشانه روشنی برای روس ها بود؟ جالب اینجاست که عکس های هواپیماهای بدون سرنشین سرنگون شده هیچ نشانه ای از نصب موشک های زمین به زمین ندارد.

نه آذربایجان و نه ترکیه هیچ توضیحی در مورد 9 هواپیمای بدون سرنشین منهدم شده در محل گیموری یا اطراف آن ندادند. همچنین هیچ بیانیه رسمی از طرف مقامات روسی در مورد هواپیماهای بدون سرنشین سرنگون شده صادر نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала