گزارش و تحلیل

جنگ قره باغ؛ چه کسی حقیقت را می گوید؟

© Wikipedia / Ondřej Žváčekمزدور سوری اسیر شده چگونگی انتقال شبه نظامیان به قره باغ را افشا کرد
مزدور سوری اسیر شده چگونگی انتقال شبه نظامیان به قره باغ را افشا کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گزارش های ارمنستان و آذربایجان درباره موفقیت های آنها در جنگ قره باغ متناقض است. رسانه ها چه می گویند؟ طرفین چه تلفاتی متحمل شدند؟

اسپوتنیک به نقل از فوربس می نویسد: از زمان حمله آذربایجان به نیروهای مسلح ارمنستان در قره باغ در 27 سپتامبر، هر دو طرف تعداد زیادی عکس و ویدیو را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند. در این ویدئو ، پس از حمله نوبتی یک پهپاد، نفربرهای  نظامی شعله ور می شوند و در زیر رگبار توپخانه ، ناگهان پرسنل نظامی بی خبر از بین می روند. در عکس ها ، ساختمانهای مسکونی که توسط موشک های عظیم جثه ویران شده است ، کوههای اجساد پس از حملات مرگبار در دره های باریک دیده می شود. گزارشگرانی که جرات سفر به ارمنستان و آذربایجان را داشتند ، تصاویری از ویرانی ها و داستان های رنج انسان را به اشتراک می گذارند  و باید به خاطر داشته باشید که آنچه در لنز دوربین قرار می گیرد و سپس در اینترنت ظاهر می شود ، دور از تصور کامل از آنچه اتفاق می افتد است.

نیروی زمینی آذربایجان قسمت قابل توجهی از سرزمین را تصرف کرد

قره باغ کوهستانی منطقه ای در ماورا قفقاز است که بیشتر مردم ارمنی در آن زندگی می کنند، اما بخشی از آذربایجان محسوب می شود. پس از جنگ در دهه 1990 ، این منطقه و چندین منطقه مجاور آذربایجان ، با حمایت ارمنستان ، تحت کنترل دولت جمهوری قره باغ قرار گرفتند. تاریخچه جنایات بی رحمانه متقابل و پاکسازی قومی که پیش از فروپاشی اتحاد شوروی بود ، منجر به چند دهه درگیری در مرزها ، خصومت و بی اعتمادی بین ارمنی ها و آذربایجانی ها شد. تا 22 اکتبر ، آذربایجان تعدادی از شهرک ها و ارتفاعات استراتژیک را از نیروهای ارمنی ، از جمله شهرهای حدروت ، ماداگیز و زنگلان ، و همچنین بسیاری از روستاهای ارواح مانند فیزولی ، جبرائیل و تالیش بازپس گرفت.

وزارت دفاع ارمنستان: آذربایجان به شهر شوشی در قره باغ تیراندازی کرد - اسپوتنیک ایران
وزارت دفاع ارمنستان: آذربایجان به شهر شوشی در قره باغ تیراندازی کرد

در حالی که گزارش ها از ارمنستان و آذربایجان متناقض است ، برخی از تغییرات ارضی را می توان از تصاویر موقعیت جغرافیایی گرفته شده توسط ارتش آذربایجان تأیید کرد. تجزیه و تحلیل این تصاویر موقعیت جغرافیایی از 22 اکتبر نشان داد که نیروهای آذربایجانی تقریباً 10 درصد از خاک قره باغ را اشغال کرده اند. طبق نتایج سایر تجزیه و تحلیل ها ، به تاریخ 14 اکتبر ، آنها 2.8 درصد از خاک قره باغ را تصرف کردند.

الهام علی اف رهبر آذربایجان در سخنرانی خود در 20 اکتبر اعلام کرد که هدف وی بیرون راندن نیروهای ارمنی از قره باغ کوهستانی است. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان که قبلاً آمادگی خود را برای مذاکره نشان داده بود ، بعداً گفت که ارامنه فقط پیروزی یا شکست را می پذیرند و آنها از گزینه میانی راضی نخواهند بود.

آذربایجان امیدوار است که موفقیت در تصرف سرزمین ها امکان حرکت به جلو با سرعت بیشتر و تلفات کمتر را فراهم کند. در همین حال ، نیروهای ارمنی به دفاع عمیق امیدوار هستند. اساس چنین استراتژی زمین کوهستانی است که استحکامات طبیعی را برای نیروهای ارمنی فراهم می کند. براساس ویدئوهای جدید ، نیروهای ارمنی به جنگل ها عقب نشینی کردند ، که از نظارت هوایی و حملات به آنها پوشش می دهد.

اما زمین کوهستانی برای طرف دفاع نیز مشکلاتی ایجاد می کند و از تأمین تجهیزات ، عقب نشینی و ضد حمله جلوگیری می کند. به ویژه ، اگر آذربایجان دالان لاچین رابط استپاناكرت و ارمنستان را تصرف كند ، دفاع از جمهوری قره باغ غیرممكن خواهد شد و حتی پناهندگان نیز قادر به ترك آن نخواهند بود. طبق برخی گزارش ها ، نیروهای آزربایجانی در حال حاضر 10 کیلومتر از راهرو لاچین فاصله دارند.

در نتیجه حملات هواپیماهای بدون سرنشین ، ارمنستان تلفات فاجعه بار نفربرهای نظامی و توپخانه را متحمل می شود

جزئیات طرح ایران برای حل مناقشه قره‌ باغ - اسپوتنیک ایران
جزئیات طرح ایران برای حل مناقشه قره‌ باغ

همچنین در نظر گرفتن حملات هوایی که خطوط ارتباطی ارمنستان مورد حمله آنها قرار می گیرد بسیار مهم است. صدها ویدیو منتشر شده توسط آذربایجان هواپیماهای بدون سرنشین را نشان می دهد که به وسایل نقلیه جنگی و سلاح های سنگین ارمنستان حمله می کنند و کاروان های نظامی  ارمنستان را از بین می برند. دولت آذربایجان حتی فیلم هایی از این ضربات را روی بیلبوردهای دیجیتالی قرار داده تا مردم تماشا کنند.

سیستم اصلی برای انجام نبردهای هوایی در آذربایجان ، هواپیماهای بدون سرنشین TB2 "Bayraktar" ترکیه است که با استفاده از میکروموشک ها با هدایت لیزر از ارتفاع نسبتاً امن حملات دقیق را انجام می دهند و به حملات توپخانه کمک می کنند. آذربایجان همچنین از پهپادهای اسرائیلی گاروپ و مهمات  Orbiter-1K استفاده می کند که اهداف را ردیابی و تخریب می کند و مانند موشک منفجر می شوند.

نیروهای آذربایجانی همچنین از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت آذربایجان استفاده می کنند ، از جمله هواپیماهای قدیمی حمل و نقل An-2 مجهز به سیستم های کنترل از راه دور. برخی از این هواپیماها برای پاسخ دادن به پدافند هوایی ارمنستان استفاده می شوند و می توانند بمبهای 250 کیلوگرمی هوایی FAB را حمل کنند. فیلم های گرفته شده توسط نیروهای ارمنستان نشانگر انهدام حداقل 7 هواپیمای بدون سرنشین آذربایجانی است که معمولاً از سیستم های دفاع هوایی قابل حمل استفاده می شود. در این میان ، آذربایجان عملاً از هلیکوپترهای تهاجمی خود استفاده نمی کند. نیروی هوایی ارمنستان فعالیت خاصی نشان نداد ، مگر پرواز رزمی Su-25K ، که منجر به از دست دادن این هواپیما در شرایط نامشخص شد.

وبلاگ نویسان Stijn Mitzer و Jakub Janovsky در حال مستندسازی و طبقه بندی تلفات وسایل نقلیه جنگی بر اساس مطالب تصویری از هر دو طرف هستند، و مراقب هستند که اجازه ندهند یک وسیله نقلیه بیش از یک بار شمرده شود. البته همه ضرر و زیان ها توسط دوربین ها ثبت نشده و در اینترنت منتشر نشده است. با این حال ، تجزیه و تحلیل میتزر و یانوفسکی می تواند ایده ای حداقل در مورد تعداد ماشین آلات آسیب دیده ، تخریب و ربوده شده داشته باشد.

در روز اول جنگ ، هواپیماهای بدون سرنشین آذربایجانی عمدتا به سیستم های دفاع هوایی نزدیک مستقر در قره باغ کوهستانی حمله کردند. این سیستم های شوروی که در دهه های 1970 و 1980 تولید شده اند ، برای دفاع در برابر هواپیماها طراحی شده اند. بعداً به سامانه های پدافند هوایی قدرتمندتر S-300 و خودران 2 2К1 و همچنین رادارهای سیستم دفاع هوایی حمله شد. سیستم های موشکی پدافند هوایی که آسیب دیده یا منهدم شده اند:  14 سامانه موشکی ضد هوایی 9K33M3 "اوسا" و سامانه های موشکی ضد هوایی 9K35 "استرلا -10" ،  4 سامانه موشکی ضد هوایی S-300PS و یک سیستم موشکی ضد هوایی 2K12 ،8 رادار سیستم پدافند هوایی.

ظریف: برنامه حل دائمی مناقشه قره باغ را آماده کردیم - اسپوتنیک ایران
ظریف: برنامه حل دائمی مناقشه قره باغ را آماده کردیم

در همان ابتدای درگیری ، دو مهمات پرنده به ماکت های اتومبیل های رزمی دفاع هوایی اصابت کردند. چند روز پس از آغاز جنگ، هواپیماهای بدون سرنشین شروع به حمله عمدتا به وسایل نقلیه جنگی، واحدها و قطعات توپخانه ای واقع در پشت خط مقدم یا نزدیک به آن دست زدند. لیست ناقصی از وسایل نقلیه ارمنی آسیب دیده ، از بین رفته یا دستگیر شده، از قرار ذیل است: 144 دستگاه تانک اصلی    ،T-72 و T-72B،  35 ماشین جنگی پیاده نظام BMP-1 و BMP-2 ونفربر زرهپوش چند منظوره 19 MT LB که برخی از آنها مجهز به سلاح های سنگین بودند،310 کامیون ، جیپ و وسایل نقلیه مختلف بدون زره.

این مربوط به تعداد وسایل نقلیه حدود 5 گردان پیاده تانک یا موتوری است.

خسارات توپخانه ارمنستان تا 22 اکتبر:

49 هویتزر و تفنگ صحرایی 122 و 152 میلی متری

12 هویتزر خودران 2S1 و 2S3

52 سامانه راکت پرتاب 122 میلی متری BM-21 "Grad"

  3 سیستم موشک پرتاب چندگانه BM-30 و WM-8

این تعداد اسلحه برای شش یا حتی هفت گردان توپخانه کافی است.

از اواسط ماه اکتبر، فیلم های گرفته شده توسط پهپادها، حملات بیشتری را به مواضع پیاده نظام ، به احتمال زیاد در نزدیکی خط مقدم جبهه نشان می دهد.

نیروهای ارمنی عمدتا از موشکهای هدایت شونده ضد تانک ، توپخانه و نارنجک اندازهای موشکی استفاده کردند. خسارات مادی طرف آذربایجانی:

20 تانک اصلی جنگی T-72A و AV ؛

2 تانک اصلی جنگی T-90S؛

17 وسیله نقلیه پیاده پیاده ردیابی BMP-1 ، BMP-2 و BMP-3 ؛

5 نفر نفربر زرهی BTRA-82A.

اطلاعات حاصله از منابع باز ، تصویری روشن از ضررهای طرف آذربایجانی به ما نمی دهد. چرا که نیروهای ارمنی هیچ پهپاد جنگی در اختیار ندارند. اما حتی بر اساس این اطلاعات می توان نتیجه گرفت که بر اثر حملات هوایی ، ارمنستان تعداد زیادی توپ و خودرو از دست داده است.

چند سرباز کشته شدند؟

دولت ارمنستان تا 22 اکتبر گزارش داد که بیش از 900 سرباز ارمنی کشته شده اند. باکو تعداد تلفات خود را گزارش نمی دهد.

در 22 اکتبر، ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه در جلسه باشگاه بحث والدای گفت که ، طبق اطلاعات وی ، ارمنستان و آذربایجان بیش از دو هزار کشته در هر طرف از دست داده اند و تعداد کل کشته ها به پنج هزار کشته نزدیک می شود.

طرف آذربایجانی چند پهپاد را از دست داد؟

ارمنستان ادعا می کند که در حال حاضر ده ها هواپیمای بدون سرنشین از جمله 10 واحد TB2 بایکاتار را سرنگون کرده است. این داده ها موثق نیست. ویدیوهای انجام شده در محل نبرد تخریب و دستگیری تنها 17 هواپیمای بدون سرنشین را تأیید می کند. علاوه بر این ، پهپاد ها از نظر اندازه ، هزینه و قابلیت ها بسیار متفاوت هستند. فقط 9 هواپیمای بدون سرنشین گمشده را می توان بطور بصری شناسایی کرد:

7 گلوله مهماتی "گاروپ" (قبل از اینکه فرصت داشته باشند به هدف خود بزنند سرنگون شد)؛

  1  مهمات   "Orbiter 1K"  

1 TB2 بایکاتار

هزینه پهپاد های  Bayraktar و Garop حداقل چندین میلیون دلار است - بیشتر از ارزش بازاری وسایل جنگی قدیمی شوروی است که برای تخریب آنها استفاده می شود.

هر دو طرف از توپخانه و موشک علیه غیرنظامیان استفاده می کنند

ارمنستان و آذربایجان از توپخانه دوربرد علیه غیرنظامیان استفاده می کنند. ارمنستان پیش از این 37 کشته غیرنظامی را گزارش داده است ، در حالی که رسانه های آذربایجانی 61 کشته گزارش داده اند. آذربایجان حملات بمبی به پایتخت جمهوری قره باغ ، استپاناکرت و شهر همسایه شوشی ، ارمنستان - حملات توپخانه ای به بسیاری از شهرک های آذربایجان انجام می دهد. برخی از آنها مانند گنجه ، دومین شهر بزرگ کشور ، از منطقه درگیری فاصله دارند.

ارمنستان: اسرائیل در درگیری قره باغ مشارکت غیر مستقیم دارد - اسپوتنیک ایران
ارمنستان: اسرائیل در درگیری قره باغ مشارکت غیر مستقیم دارد

هر دو طرف ادعا می کنند که این حملات حملاتی دقیق علیه اهداف نظامی در مناطق پرجمعیت است. با این حال ، بیشتر موشک های استفاده شده (به عنوان مثال موشک BM-30 "Smerch") برای از بین بردن مناطق وسیع طراحی شده اند.

بر اساس برخی گزارش ها ، نیروهای ارمنستان از 5 تا 17 اکتبر در چهار حمله به گنجه از موشک های بالستیک توچکا استفاده کردند که در نتیجه آن 25 غیرنظامی کشته شدند. در طول حملات به استپاناكرت ، آذربایجان از مهمات خوشه ای استفاده كرد كه در بسیاری از كشورها ممنوع است ، اما در ارمنستان و آذربایجان ممنوع نیست. طبق برخی گزارش ها ، این مهمات در اسرائیل ساخته شده است. آذربایجان ، به نوبه خود ، عکس هایی از بمب های BM-30 "Smerch" را منتشر کرد ، که ادعا می شود ارمنستان آن را پرتاب کرده است.

حملات عمدی به مردم غیرنظامی با هدف تضعیف روحیه مردم و کاهش سطح حمایت عمومی انجام می شود. این حملات یک جنایت جنگی است و در نهایت فقط خصومت ارمنستان و آذربایجان را تشدید می کند.

جنایات جنگی در ویدیو

این ویدئو که در شبکه های اجتماعی آذربایجان منتشر شده ، حادثه ای را نشان می دهد که در آن دو سرباز ارمنی در حدروت خود را به آذربایجانی ها تسلیم می کنند. در فیلم دوم ، این دو سرباز کشته می شوند. بعداً دولت آذربایجان با ادعای جعلی بودن این فیلم ها ، آنها را مسدود کرد. ولی تحقیقات انجام شده توسط Bellingcat نشان داد که فیلم ها واقعی هستند. هر دو طرف جنایات جنگی دیگری را نیز گزارش کردند که البته هنوز تأیید نشده اند.

حضور یگان‌های سپاه در مرز با قره‌باغ ارتقا پیدا می‌کند - اسپوتنیک ایران
حضور یگان‌های سپاه در مرز با قره‌باغ ارتقا پیدا می‌کند

نقش ترکیه در این درگیری چیست؟

آنکارا آشکارا از کارزار آذربایجان در قره باغ کوهستانی حمایت می کند. حتی قبل از شروع درگیری ، ترکیه مخفیانه هواپیماهای بدون سرنشین TB2 را به آذربایجان حمل می کرد. ظاهر شدن آنها در آسمان قره باغ یک هفته قبل از آنکه مقامات آذربایجانی واقعیت حضور خود را تأیید کنند ، در منابع آزاد ثبت شد. بعلاوه ، بسیاری از نشریات و کانالهای تلویزیونی شایعات تکذیب شده توسط آنکارا مبنی بر فرستادن   مزدوران استخدام شده توسط ترکیه در سوریه را برای کمک به ارتش آذربایجان تایید کردند. منابع ارمنی همچنین ادعا می کنند که جنگنده های اف -16 ترکیه به اهداف ارمنستان حمله کرده اند. روزنامه نیویورک تایمز تصاویر ماهواره ای را منتشر کرد که وجود هواپیماهای اف 16 ترکیه را در فرودگاه بین المللی گنجه تأیید می کند. البته این جنگنده ها می توانند هواپیماهای باری را که در آن سلاح وارد آذربایجان شده اند ،   همراهی کنند.

افکار نهایی

در اوایل ماه اکتبر، چند ناظر متذکر شدند که تخریب گسترده ناشی از حملات پهپیادهای آذربایجانی منجر به تصرف مناطق قابل توجهی نمی شود. اما چنین حملاتی منافع تأخیری به همراه دارد: آنها توانایی دشمن در تأمین نیرو در خط مقدم جبهه را کاهش می دهند، و همچنین نیروهای تازه ای را برای شروع یک ضد حمله به کار می گیرند.

هنوز مشخص نیست که آیا آذربایجان به حمله موفقیت آمیز خود ادامه خواهد داد یا سیستم دفاعی ارمنستان، زمین کوهستانی صعب العبور و نزدیک شدن به زمستان می تواند آن را مهار کند. با این وجود ، اگر راهی که استپاناکرت را با ارمنستان متصل می کند بسته شود، موقعیت نیروهای ارمنی در قره باغ می تواند بسیار خطرناک باشد.

 

 

  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала