گزارش و تحلیل

رئیس جمهوری بعدی آمریکا برای مذاکره با ایران چه کار باید انجام دهد؟

© REUTERS / Jonathan Ernstرئیس جمهوری بعدی آمریکا برای مذاکره با ایران چه کار باید انجام دهد؟
رئیس جمهوری بعدی آمریکا برای مذاکره با ایران چه کار باید انجام دهد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز بیشتر به پایان انتخابات آمریکا باقی نمانده و طبق نظر سنجی ها آقای جو بایدن به شدت از آقای ترامپ پیشی گرفته، اما به هر حال تا لحظه آخر نمی توان پیش بینی کرد کدام انتخاب می شوند.

همانگونه که همه می دانند در انتخابات قبلی امزسکا هم همه نظر سنجی ها نشان می داد خانم هیلاری کلینتون از ترامپ جلو است و در واقع هم ایشان بیش از 4.5 ملیون رای بیشتر از ترامپ کسب کرد اما ترامپ توانست رای لابی های پشت پرده و الکترال ها رای را به نفع خود برگرداند و ظاهرا در حال حاضر وی در حال آماده کردن زمینه برای چنین شرایطی است.

الیوت آبرامز نماینده ویژه آمریکا در امور ایران - اسپوتنیک ایران
آبرامز: در صورت پیروزی بایدن، تحریم های ایران فوری لغو نمی شوند

یعنی با اصرار بر انتخاب خانم قاضی ایمی بارت به عنوان عضو دیوان عالی تلاش دارد شرایطی را ایجاد کند که اگر نیاز باشد از دیوان عالی استفاده کند و مانند زمانی که جورج بوش و ال گور در انتخابات مشکل پیدا کردند دیوان عالی ورود کند و وی را انتخاب کند.

به هر حال بگذریم بحث انتخابات آمریکا بسیار طولانی است و شاید بعضی ها تصور کنند انتخاب ترامپ به نفع ایران است و برخی دیگر تصور کنند انتخاب بایدن به نفع ایران.

فرق زیادی ندارد چون هر دو مجبور هستند تابع سیاست هایی باشند که توسط لابی های پشت پرده که تحت تاثیرصهیونیست ها و جدیدا سعودی ها و اماراتی ها هستند عمل کنند نه بر اساس نظر شخصی خودشان.

همچنین نباید فراموش کرد که همانگونه که آقای ترامپ شدیدا تحت تاثیر خط دهی های داماد اش جرالد کوشنر می باشد آقای بایدن هم می تواند تحت تاثیر شوهر یهودی خانم کامیلا هاریس معاون خود باشد، مخصوصا که بسیاری در مورد رابطه آقای داگلاس امهوف، همسر خانم هاریس، هم مانند جرالد کوشنر جزو وکلای عضو جامعه یهودیان آمریکا و حامی اسرائیل می باشد.

اتهام سنگین علیه پسر نامزد دموکرات انتخابات آمریکا - اسپوتنیک ایران
اتهام سنگین علیه پسر نامزد دموکرات انتخابات آمریکا
آنچه بدیهی است یکی از مسایل مورد بحث در پی انتخابات آمریکا این می باشد که آیا ایران و ایالات متحده وارد مذاکره جدید خواهند شد یا نه؟

شاید پاسخ این باشد که حتما چنین مذاکراتی انجام خواهد شد "اما" مذاکرات هم شروطی دارد که باید قبل از ورود به آن محقق گردد و تا این شروط محقق نگردد نمی توان تصور کرد مذاکره و گفتگویی انجام می شود.

اصل گفتگو و مذاکره بر این اساس است که طرفین اطمینان داشته باشند که آنچه توافق می شود انجام می شود.

اگر آقای ترامپ انتخاب شود قطعا برای هر کسی که در ایران در مسند قدرت باشد بسیار سخت خواهد بود که بخواهد با قاتل شهید سلیمانی دست بدهد و با توجه به اینکه به سمت انتخابات آتی در ایران پیش می رویم هیچ جناح سیاسی حاضر به ریسک کردن نخواهد بود که خود را بسوزاند.

همچنین باید توجه داشت که ترامپ طی چهار سال اخیر ثابت کرده فرد قابل اطمینانی نیست و نمی توان روی وی اعتماد کرد و اگر وی می توانست کاری را در سطح بین المللی به نتیجه برساند، حد اقل امروزه باید شاهد یک توافق میان آمریکا و کره شمالی می بودیم.

تنها کاری که ترامپ موفق شد انجام دهد عکس یادگاری گرفتن با کیم جونگ اون بود.

در صورتی هم که آقای بایدن انتخاب شود چالش مهمی در مقابل او قرار دارد و آن این می باشد که آیا می تواند آنچه ترامپ طی چند سال اخیر خراب کرد را اصلاح کند یا نه؟

طی چهار سال اخیر ترامپ خرابکاری هایی را انجام داد که شاید آقای بایدن یا هر سیاست مدار دیگر در آمریکا چهل سال نیاز داشته باشد درست کند.

ساختن یک ساختمان شاید چند سال طول بکشد اما خراب کردن آن چند روز بیشتر کار ندارد.

لیست اخراجی های ترامپ پس از پیروزی احتمالی در انتخابات - اسپوتنیک ایران
لیست اخراجی های ترامپ پس از پیروزی احتمالی در انتخابات

امروزه مشکلی که پیش آمده این است که نه فقط ایران بلکه کل جهان دیگر به آمریکا اعتماد ندارند و آمریکا همه اعتبار خود در جهان را از دست داده و هیچ کشوری نمی تواند تصور کند که بتواند با آمریکا به توافقی برسد وتضمین کند که آمریکا تعهدات خود را اجرا خواهد کرد یا اینکه رییس جمهوری ای بیاید و زیر توافق بزند.

قطعا اگر آمریکایی ها می خواهند با ایران پای میز گفتگو و مذاکره بنشینند اولین کاری که باید انجام دهند جلب اطمینان آنها است.

خیلی کارها است که آمریکایی ها باید انجام دهند تا اطمینان ایرانی ها را جلب کنند اما قطعا اولین قدم آنها باید اجرای تعهدات خود در توافق هسته ای و رفع تحریم ها از بالاسر ایران باشد.

برگشتن آنها به توافق هسته ای به تنهایی نمی تواند این اطمینان را برگرداند.

البته این اولین قدم به شمار می آید و قطعا آمریکایی ها اقدامات زیادی مانند عذر خواهی و جبران خسارت های تحریم های غیر قانونی خود بر علیه ایران و همچنین عذر خواهی بابت ترور شهید سلیمانی و گذشتن از خطوط قرمزی که میان طرفین در عراق ترسیم شده بود و ... را انجام دهند.

اگر آمریکایی ها بتوانند اطمینان ایرانی ها را جلب کنند ممکن است در آن شرایط بتوان امیدوار بود ایرانی ها حاضر باشند برای حل برخی اختلافات خود با آمریکایی ها و همکاری در جهت حل برخی مشکلات منطقه ای با آنها پای میز گفتگو بنشینند و آن هم قطعا در شرایطی که برخی نکات که برای ایرانی ها خط قرمز می باشد مانند بحث تولید تسلیحات دفاعی و یا روابط ایران با گروه های مقاومت پای میز گفتگو نباشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала