اردوغان از شارلی ابدو به دادگاه شکایت کرد

© REUTERS / Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Officeاردوغان از شارلی ابدو به دادگاه شکایت کرد
اردوغان از شارلی ابدو به دادگاه شکایت کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از مجله طنز فرانسوی شارلی ابدو به دلیل انتشار کاریکاتور توهین آمیز وی به دادگاه شکایت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی  TRT ، این دادخواست از طرف رئیس جمهورترکیه  توسط وکیل وی حسین آیدین به دادستانی آنکارا ارسال شده است. در این بیانیه آمده است که مطلب مندرجه در نشریه شارلی ابدو با اصول اخلاقی روزنامه نگاری و مفهوم "آزادی بیان" مطابقت ندارد و عزت و شرافت رهبر ترکیه را نقض می کند.

شارلی ابدو کاریکاتوری از اردوغان را در شرایط بروز بحران در روابط پاریس و آنکارا منتشر کرد. رهبر ترکیه نیمه پوشیده در روی جلد مجله فکاهی به تصویر کشیده شده است ، او در یک صندلی نشسته و یک قوطی نوشابه را در دست راست خود گرفته و با چپ خود لبه لباس یک زن خدمتکار را بلند می کند. در زیر عنوان این کاریکاتور  آمده است: "اردوغان در زندگی خصوصی خود بسیار بازیگوش است." رئیس جمهور ترکیه خود گفت که "دشمنان اسلام" که کارتون را منتشر کردند "در باتلاق نفرت و دشمنی غرق می شوند".

فخرالدین آلتون رئیس دفتر رابط دولت ریاست جمهوری ترکیه - اسپوتنیک ایران
آنکارا: انتشار کاریکاتور اردوغان در شارلی ابدو نفرت انگیز است

روابط فرانسه و ترکیه به دنبال فاجعه رخ داده  در حومه پاریس تیره تر شد . در آنجا ، عصر شانزدهم اکتبر ، یک جوان هجده ساله تندرو یک معلم تاریخ به نام  ساموئل پتی را سر برید.

ماکرون این جنایت را اقدامی تروریستی خواند. به گفته وی ، فرانسه از انتشار چنین کاریکاتورهایی امتناع نخواهد کرد و مبارزه با جدایی طلبی مذهبی را تقویت می کند. علاوه بر این ، وی خواستار "آزادسازی اسلام در فرانسه از نفوذ بیگانگان" و کنترل شدید بودجه مساجد شد.

در پاسخ ، اردوغان به ماکرون توصیه کرد "روان خود را درمان کند" ، پس از آن فرانسه سفیر را از آنکارا فراخواند. ترکیه همچنین متعهد شده که در واکنش به انتشار کاریکاتور اردوغان گام های دیپلماتیک و قانونی بردارد و اردوغان از هموطنان خود خواست که کالاهای فرانسه را تحریم کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала