نرخ سود بانکی در ایران افزایش پیدا نمی‌کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / نرخ سود بانکی در ایران افزایش پیدا نمی‌کند
نرخ سود بانکی در ایران افزایش پیدا نمی‌کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام داشت که این بانک بدنبال روش‌هایی غیر از افزایش نرخ سود بانکی برای کاهش فشار تورمی در بازار است.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اظهار داشت: در طول حدود دو سال گذشته، بانک مرکزی تحت فشار فزاینده‌ای بوده است که دلیل اصلی آن، شدت گرفتن تحریم‌ها و شوک منفی عرضه، آن هم در شرایطی که نیروی انباشته شده نقدینگی هم در حال تخلیه شدن روی قیمت‌ها بود.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در یادداشت اینستاگرامی خود در ادامه افزود: مشکلات دیگر، از جمله کرونا و کسری بودجه نیز به تشدید اجتناب ناپذیر رشد نقدینگی منجر شده است. سیاستگذاری پولی برای مقابله با شوک منفی عرضه حتی در شرایط معمول هم دشوار است تا چه برسد به اقتصاد ایران که با انبوهی از مشکلات ساختاری نیز مواجه است. وظیفه اساسی بانک مرکزی ثبات قیمت‌ها و پس از آن جلوگیری از رکود و کاهش تولید است. واضح است، مطابق نظریه اقتصادی، امکان دستیابی به هدف‌های زیاد با تعداد محدودی ابزار وجود ندارد.

به گفته همتی، نظر به خطری که تشدید نگران کننده تورم به صورت آسیب‌های جدی به دهک‌های متوسط و پایین جامعه و ایجاد عدم اطمینان و نیز ممانعت از تداوم فعالیت‌های تولیدی دارد، منطقی است که توقع جامعه بر تمرکز بانک مرکزی بر کنترل تورم باشد. با وجود درد و رنجی که ملت ما از تحریم‌ها دیده است، اقتصاد ایران، آنطور که آمریکا تصور می‌کرد دچار فروپاشی نشده و نشانه‌های فاصله گرفتن از عمق رکود را نمایان ساخته است و تمام تلاش بانک مرکزی بایستی معطوف به کنترل تورم به هر طریق ممکن و تداوم وضعیت روبه بهبود بخش حقیقی باشد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به خوبی واقف است که، با توجه به وجود شوک منفی عرضه، ناترازی بانک‌ها و نیاز مالی دولت؛ امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و بر همین اساس بدنبال روش‌های دیگری برای کاهش فشار تورمی در بازارها است. البته با ابزار های در اختیار، روند نرخ سود بین بانکی نیز تعدیل خواهد شد.

View this post on Instagram

A post shared by عبدالناصر همتی (@abdolnaser_hemmati) on

لازم به ذکر است که در روزهای اخیر، در رسانه‌های ایران اخباری مبنی براینکه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این کشور برای کنترل تورم قصد دارند تا نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهند، مطرح می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала