گزارش و تحلیل

صندوق چند میلیاردی آمریکا، امارات و اسرائیل به چه درد خاور میانه می خورد؟

© REUTERS / CHRISTOPHER PIKEصندوق چند میلیاردی آمریکا، امارات و اسرائیل به چه درد خاور میانه می خورد؟
صندوق چند میلیاردی آمریکا، امارات و اسرائیل به چه درد خاور میانه می خورد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امارات، اسرائیل و ایالات متحده توافق کرده اند صندوقی با بیش از 3 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در پروژه های خاورمیانه تاسیس کنند.

اسپوتنیک با کارشناسان اقتصادی مصاحبه کرد. آنها به این خبرگزاری گفتند که هدف این کشورها از تاسیس یک صندوق در خاور میانه چیست؟

هدف ها

احمد الصایغ وزیر امور خارجه امارات متحده عربی و رونن پرتس مدیرکل دفتر نخست وزیری اسرائیل معتقدند که صندوق سرمایه گذاری در پروژه های خاورمیانه برای توسعه اقتصادی و فناوری منطقه و گسترش همکاری در زمینه فن آوری های پیشرفته ضروری است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بلافاصله پس از دیدار با هیئت اماراتی و امضای تعدادی توافق طی سخنانی در فرودگاه بن گوریون در این باره صحبت کرد.

امضای توافق اعراب و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
امضای توافق های مربوط به پروازهای هوایی، علوم و سرمایه گذاری بین اسرئیل و امارات

کارشناسان به اسپوتنیک گفتند که آن کشورها در پی چه نوع پروژه هایی هستند و چه اهدافی را دنبال می کنند.

نایل الجوابره، تحلیلگر اقتصادی اماراتی معتقد است که چنین صندوقی نه تنها به پیشرفت ها، بلکه همچنین به سرمایه گذاری در فناوری های بالا کمک خواهد کرد. وی گفت: "من معتقد هستم که صندوق سرمایه گذاری سود خوبی برای هر یک از بنیانگذاران فراهم خواهد کرد. هدف اصلی جمع آوری پروژه ها، پیشرفت ها، تبادل تجربه و سرمایه گذاری در زمینه تولید با فناوری پیشرفته است. باید درک کرد که تاسیس چنین صندوقی توسط سه کشور بسیار پیشرفته برای همه خیلی سودمند است.

با این حال، بوریس دولگوف، متخصص ارشد مرکز مطالعات عربی و اسلامی و عربی موسسه شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه معتقد است که اهداف این صندوق بیشتر سیاسی است تا اقتصادی است. وی گفت: "لازم است در این مورد سیاست منطقه ای ایالات متحده و اسرائیل در نظر گرفته شود و به سوال "چرا؟" در مقیاس کمی بزرگتر پاسخ داد، پس می توان گفت که هدف این است که کاری شود تا کشورهای عربی به همکاری نزدیکتر با اسرائیل کشانده شوند."

برخی از آژانس ها معتقدند این صندوق به حساب دسترسی به نیروی برق به تقویت تجارت منطقه ای، تحقق پروژه های زیربنایی و بهبود امنیت انرژتیک کمک خواهد کرد. طرفین قول بهبود امنیت غذایی در منطقه را می دهند.  

در عین حال، نایل الجوابره اطمینان دارد که سرمایه گذاری ها و تعاملات طرفین به این محدود نمی شود: "هرچه روابط بیشتر توسعه و تعمیق یابد ، بخشهایی که سرمایه گذاری های صندوق به آنها وارد خواهد شد رشد می کنند. بدون شک، فناوری های پیشرفته و نوآوری ها در وهله اول این لیست قرار دارند."

مزایای مورد انتظار

در حالی که احمد الصایغ ابراز اطمینان کرد که این ابتکار منبع قدرت اقتصادی و فناوری منطقه خواهد بود، آدام ست بوهلر مدیر عامل شرکت بین المللی توسعه مالی ایالات متحده  ( The United States International Development Finance Corporation (DFC) اظهار داشت که تاسیس چنین صندوقی مشکلات پیش روی منطقه را حل می کند و فرصت های اقتصادی همه کشورهای موسس را گسترش می دهد. نایل الجوابره، کارشناس اماراتی ، ضمن صحبت در باره مزایای مورد انتظار، تأکید کرد: "البته، این صندوق مزایای جدی به همراه خواهد داشت و امکان افتتاح پروژه های جدید را فراهم می کند. اینها، به نوبه خود، فرصتهای شغلی جدیدی را فراهم می کند. این بدان معناست که بسیاری از کسانی که در نتیجه شیوع ویروس کرونا بدون کار مانده اند، می توانند دوباره به کار خود را بپردازند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала