گزارش و تحلیل

روحانی: دولت آمریکا مجبور است تسلیم ملت ایران شود

© AFP 2023 / Atta Kenareروحانی: دولت آمریکا مجبور است تسلیم ملت ایران شود
روحانی: دولت آمریکا مجبور است تسلیم ملت ایران شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ایران: با تدبیر و منطق توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که دوستان ما و حتی کشورهای اروپایی در حمایت از حقوق ملت ایران فعال شوند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران چند روز پیش در جلسه هیات دولت، گفت: برای جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مهم نیست که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، چرا که هر دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، مجبور است در برابر ملت ایران تسلیم شود.

روحانی لغو تحریم تسلیحاتی ایران بعد از کارشکنی ها و تلاش های فراوان آمریکایی ها را یک پیروزی مهم برای مردم ایران برشمرد و افزود: مهم نیست که با لغو تحریم تسلیحاتی ما چه مقدار سلاح بخریم یا بفروشیم بلکه اهمیت موضوع در این است که منطق حق و حقیقت و منطق قانون و عقلانیت بر زور و قلدری پیروز شد و ملت ایران به حق و حقوق خود رسید.

درباره تاثیر انتخاب ریاست جمهوری آمریکا بر وضعیت سیاسی ایران با مجتبی جلال زاده، کارشناس مسائل بین الملل، سیاست آمریکا و سیاست خارجی ایران به گفتگو نشستیم.

منظور روحانی از اینکه آمریکا مجبور است در برابر ایران تسلیم شود چیست؟ 

ایران سفیر آمریکا در عراق را تحریم کرد - اسپوتنیک ایران
ایران سفیر آمریکا در عراق را تحریم کرد

صحبت های آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران ناظر بر روند تاریخی و روابط فی مابین بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا است. بدرستی همانطور که آقای روحانی هم اشاره داشت، تفاوتی ندارد که رئیس جمهور آمریکا از کدام دو حزب اصلی ایالات متحده آمریکا یعنی دموکرات یا جمهوری خواه بر سر کار باشد. در استراتژی های کلان هر دو حزب زمانی که رئیس جمهوریشان به قدرت می رسند در قبال ایران روند یگانه ای را اتخاد می کنند در واقع آنچه که در ادبیات سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا جا افتاده است، ایران به عنوان دشمن شناخته می شود، چرا که ایران از سال 1979 که شکل گرفت تا به امروز حاضر نشده است که با سیاست های آمریکا همراه شود و همواره سیاست های مستقل و در تضاد با این کشور را در پیش گرفته است. اما آنچه که روند تاریخی نشان می دهد این است که روسای جمهوری در ایالات متحده آمریکا در نهایت نتوانستند خواست خود را به ایران تحمیل کنند و آنچه که رخ داده چه در بحث  برجام، آمریکایی هایی که صحبت از نابودی کامل صنایع هسته ای ایران می کردند، در نهایت غنی سازی در خاک ایران به رسمیت شناختند و یا در دوره های گذشته از گروگان گیری 444 روزه تا به امروز هر پرونده ای که میان ایالات متحده آمریکا و ایران باز شده است یا اینکه فرجام آن بدون پایان بوده و یا به نفع ایران در عرصه سیاسی و یا در دادگاههای حقوقی شکل گرفته است. آنچه را که آقای روحانی می خواهد بگوید در واقع پیروزی های حقوقی و سیاسی ایران در قبال زیاده خواهی های آمریکایی ها است. صحبت های آقای روحانی در مورد تقابل های رو در روی فیزیکی و یا منطقه ای نمی تواند به حساب بیاید.

ایران منتظر چه اقداماتی از سوی آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور است؟

در واقع نه تنها ایران بلکه سایر کشورهای دنیا خصوصا اروپایی ها نیز چشم به انتخابات آمریکا و فرد پیروز دارند. قطعا عاجل ترین انتظاری که ایران از فرد پیروز در انتخابات آمریکا دارد، فارغ از اینکه کدام یک از دو حزب به پیروزی برسند، این است که تکلیف برجام را روشن کنند. انتظاری که ایران دارد این است که اگر بایدن دموکرات به پیروزی برسد وضعیت برجام شکل بهتری بگیرد و همانند قبل آمریکایی ها به برجام بازگردند. آمریکایی ها که برجام را کنار گذاشتند و یا به عبارت دیگر از آن خارج شدند را مجددا به رسمیت بشناسد وارد برجام شود و به تعهدات برجامی خود عمل کند. اما اگر بایدن با شعار بازگشت به برجام پیروز نشود و ترامپ با شعار فشار بیشتر بر روی ایران پیروز شود، آنگاه قطعا نتیجه فرق خوتهد کرد و وضعیت ایران منطبق بر رئالیسم تدافعی یا رئالیسم تهاجمی، تهاجمی تر خواهد شد و در قبال سیاست های آمریکا وضعیت فعال تر و تهاجمی تری را خواهد گرفت، خصوصا اینکه در اتفاقات دو هفته اخیر شاهد آن بودیم این است که ایران مثل گذشته تنها نیست و حداقل دو قدرت بزرگ نظیر چین و روسیه، همراه سیاست های ایران هستند و کشورهای اروپایی هم چندان مقاومتی را در قبال سیاست های ایران در مقابل آمریکا ندارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала