قره باغ آذربایجان را به گلوله باران چند نقطه مسکونی متهم کرد

© Sputnik / Валерий Мельниковقره باغ آذربایجان را به گلوله باران چند نقطه مسکونی متهم کرد
قره باغ آذربایجان را به گلوله باران چند نقطه مسکونی  متهم کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه جمهوری خود خوانده قره باغ اعلام کرد نیروهای مسلح آذربایجان چند نقطه مسکونی در قره باغ را گلوله باران کردند.

به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه منتشره در کانال تلگرامی این نهاد گفته می شود: " 21 اکتبر مناطق مارتونی و مارتاکرت در قره باغ دوباره گلوله باران شدند . نیروهای مسلح آذربایجان از شهر مارتونی و روستای گرگر را مورد آتشباری  توپخانه ای قرار دادند و در نتیجه افراد غیرنظامی متحمل خسارات مادی شدند."

بر اساس گزارش رسیده، اوضاع در شهر استپاناکرت ، مرکز قره باغ ، آرام است و شب در آنجا به آرامی سپری شده است. آژیر حمله هوایی به صدا در نیامد و دیگر هیچ گلوله بارانی صورت نگرفت. خیابان ها به طور غیرمعمولی مملو از خودروها و مردم است.

آمادگی ترکیه برای اعزام نیرو به قره باغ 
 - اسپوتنیک ایران
آمادگی ترکیه برای اعزام نیرو به قره باغ

جنگ در خط رویارویی آذربایجان و ارمنستان در قره باغ از 27 سپتامبر آغاز شده است. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به آغاز جنگ متهم می کنند و قره باغ از بمباران توپخانه ای نقاط مسکونی در این جمهوری خود خوانده از جمله استپاناکرت مرکز خود خبر می دهد. ارمنستان ادعا می کند آنکارا به طور فعال از باکو حمایت می کند و بسیج عمومی و حالت جنگی اعلام کرده است. در آذربایجان بسیج برخی از نیروها و در بعضی جاها حالت جنگی اعلام شده است.

​وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان روز جمعه 9 اکتبر به دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وارد مسکو شدند. مذاکرات آنها بیش از 10 ساعت به طول انجامیده و با تصویب یک توافق نامه به پایان رسید. این توافقنامه شامل چهار نکته برای حل اختلاف است. از جمله طرفین از ساعت 12:00 روز 10 اکتبر در راستای اهداف انسان دوستانه و برای مبادله اسرای جنگی و سایر زندانیان و اجساد کشته ها آتش بس از طریق میانجیگری کمیته بین المللی صلیب سرخ را اعلام کردند. باکو و ایروان  همچنین توافق کردند که "مذاکرات اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلح  در اسرع وقت" آغاز شود. در عین حال  طرفین تغییر ناپذیری چارچوب مذاکرات در مورد مسئله قره باغ را مورد تأیید قرار دادند. متاسفانه دیرتر وزارتخانه های دفاع ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را بارها به نقض آتش بس در قره باغ متهم کرده اند.

رهبران روسیه ، ایالات متحده و فرانسه پیش از این از طرف های درگیری خواسته اند تا درگیری ها را متوقف کنند و بدون پیش شرط شروع به مذاکره کنند. ترکیه اظهار داشت که در صورت وخیم تر شدن اوضاع در قره باغ ، هرگونه پشتیبانی را که آذربایجان بخواهد به باکو ارائه خواهد کرد.

درگیری ها در قره باغ در سال 1988 آغاز شد ، زمانی که منطقه خودمختار قره باغ  خروج خود از ترکیب  آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992 ، مذاکرات در مورد حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، به ریاست سه کشور روسیه ، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان اصرار دارد که تمامیت ارضی خود را حفظ کند ، ارمنستان از منافع جمهوری خود  خوانده قره باغ دفاع می کند زیرا خود قره باغ طرف مذاکره نیست.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала