گزارش و تحلیل

اگر عرب ها دلواپس هستند چرا با ایران معاهده صلح امضا نمی کنند؟

© Fotolia / Peyman Kaiediاگر عرب ها دلواپس هستند چرا با ایران معاهده صلح امضا نمی کنند؟
اگر عرب ها دلواپس هستند چرا با ایران معاهده صلح امضا نمی کنند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مدعی می باشند به دلیل ترس و واهمه از حمله ایران به آنها اینها ده ها میلیارد دلار تسلیحات از آمریکا خریداری می کنند و با اسرائیلی ها آشتی کرده اند تا جبهه ای در مقابل تهدیدات ایران داشته باشند.

اسپوتنیک - روز گذشته نیز وزیر جنگ اسرائیل منطقه را به دو بخش تقسیم کرد، بخش موسوم به اسرائیل و متحدین اش که عربهای حوزه خلیج فارس را زیر مجموعه فرماندهی اسرائیل قرار داد و بخش موسوم به ایران و متحدین اش.

در این تقسیم بندی ترکیه و قطر نیز جزو کشورهای بلا تکلیف معرفی شدند.

نگرانی ایران از تله ی اسرائیل برای کشورهای خلیج فارس  
 - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نگرانی ایران از تله ی اسرائیل برای کشورهای خلیج فارس

با توجه به اینکه هنوز هیچ کدام از کشورهای عربی که طبق اظهار نظر وزیر جنگ اسرائیل تحت فرماندهی اسرائیل برای مقابله با ایران هستند واکنشی به این اظهارات نشان نداده اند، می توان تصور داشت که اینها هر آنچه دارند را روی سینی طلا تقدیم اسرائیل کرده اند و دیگر سر سپردگی شان به اسرائیل به جایی رسیده که رسما تحت فرمان آن قرار گرفته اند.

البته خصومت اینها با ایرانی ها موضوع جدیدی نیست و مساله ای بسیار دیرینه است که به قرن ها قبل بر می گردد و نباید تصور کرد، همچنین سر سپردگی اینها به اسرائیل نیز موضوع جدیدی نیست و تقریبا همه کارشناسان از قبل به این موضوع اذعان داشتند.

جنگ ایران و عراق هم با تشویق و حمایت این کشورها از صدام حسین راه اندازی شد و اینها هر آنچه در توان داشتند در این جنگ در اختیار صدام حسین قرار دادند و در نهایت ناکام ماندند.

خودشان هم به خوبی می دانند که چه به صورت انفرادی چه به صورت جمعی توان مقابله با ایران را ندارند و به همین دلیل هم تلاش دارند تا آمریکایی ها را به میدان بکشانند و تا آخرین سرباز آمریکایی با ایرانی ها بجنگند.

در حالی که منافع ملی این کشورها، حد اقل از نظر منطقی، ایجاب می کند که اینها به سمت صلح و آشتی با ایران بروند اما می بینیم که در اکثر موارد اینها برای ایرانی ها شاخ و شانه می کشند.

البته این ماجراها در نهایت تا دو هفته دیگر، یعنی انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت، و بعد از آن همه شان مجبور می شوند خودشان را جمع و جور کنند، چه بایدن رییس جمهور شود چه ترامپ دیگر آمریکایی ها اهمیتی به خواسته این کشورها نخواهند داد، چون بایدن کلا مخالف رویکرد اینها هست و ترامپ هم دیگر نیازی به اینها ندارد و فقط سیاست دوشیدن آنها را ادامه خواهد داد و به نفع اش نمی باشد که با ایران جنگی به راه بیاندازد و خیال اینها را راحت کند و مجبور باشد پاسخگوی خون سربازان آمریکایی باشد.

 کاخ سفید - اسپوتنیک ایران
نقش ایران در تعمیق درگیری بین اعراب و اسرائیل

می توان گفت در واقع خودداری اینها از پذیرفتن پیشنهادات ایران برای ایجاد چهارچوب تعامل نظامی و امنیتی و سیاسی جهت برقراری صلح در منطقه به این دلیل است که رسما تصمیم گیر اصلی (طبق اظهار نظر وزیر جنگ اسرائیل) در اختیار اسرائیل است و خودشان هیچ کار هستند و طبیعتا اسرائیل نمی خواهد تنها در میدان بماند.

همچنین اینها چون هیچ حمایت مردمی ای ندارند نیاز دارند تا همیشه شرایط درون کشورهای خود را امنیتی نگه دارند تا به بهانه این ماجرا بتوانند هرگونه مخالفت را در کشور سرکوب کنند.

وگرنه هر منطق عقلایی می گفت وقتی که ایران پیشنهاد هایی از طرح امید آقای روحانی رئیس جمهوری ایران تا طرح عدم تعرض آقای ظریف وزیر خارجه ایران  تا طرح معاهده صلح و امنیت امیر حاتمی وزیر دفاع ایران را می شنود و نامه رسمی از طرف رییس جمهوری ایران برای دعوت به نشست و گفتگو دریافت می کنند آنها نیز با آغوش باز از این طرح ها استقبال کنند.

واقع امر این است که اینها دلواپس کشورهای خود نیستند بلکه دلواپس اسرائیل هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала