از جزئیات وحشتناک ترین فاجعه در کره زمین پرده برداشته شد

© AP Photo / David Goldmanاز جزئیات وحشتناک ترین فاجعه در کره زمین پرده برداشته شد
از جزئیات وحشتناک ترین فاجعه در کره زمین پرده برداشته شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان مرکزمطالعات اقیانوس هلمولتز در آلمان تصویری دقیق از وحشتناک ترین فاجعه جهانی ارائه دادند که تقریباً تمام حیات در کره زمین را 252 میلیون سال پیش ، در مرز بین دوره های زمین شناسی پرمین و تریاس، نابود کرد.

به گزارش اسپوتنیک  به نقل از نشریه EurekAlert! ، در منطقه سیبری ، در نتیجه انقراض جهانی به دلیل فعالیت آتشفشان ها  ، سه چهارم خشکی  و 95 درصد گونه های جانوری دریایی منقرض شدند.

پزوهشگران با تجزیه و تحلیل ایزوتوپهای بور در پوسته های آهکی براکیپودهای فسیلی ، میزان اسیدی شدن اقیانوس ها را در هنگام انقراض جهانی تعیین کردند. سطح pH آب دریا با میزان دی اکسید کربن در جو زمین رابطه نزدیک دارد که این امر ردیابی تغییرات آب و هوایی جهانی را امکان پذیر کرده است. دانشمندان سپس از آخرین مدل ژئوشیمیایی برای ارزیابی اثرات میزان بیش از حد دی اکسید کربن بر محیط زیست استفاده کردند.

  قطب جنوب  - اسپوتنیک ایران
ناسا مقیاس فاجعه آب و هوایی در سیاره زمین را نشان داد + فیلم

معلوم شد که با ریزش گسترده ماگما (به گرمای درون زمين، که سبب ذوب شدن سنگ ها می شود ، ماگما يا مواد مذاب مي گويند) در سیبری مقدار زیادی گاز گلخانه ای پخش شد . تجمع آن در جو برای چندین هزار سال ادامه داشت که این امر باعث گرم شدن و اسیدی شدن شدید اقیانوس شد. تغییرات چشمگیر در روند تهویه شیمیایی در خشکی بر بهره وری و گردش مواد مغذی در  اقیانوس تأثیر گذاشته و باعث گسترش  مناطق مرده فاقد اکسیژن شد. تأثیر همزمان چندین عامل طیف گسترده ای از گروه های حیوانات را از بین برد.

خوشبختانه در حال حاضر تحقق چنین سناریویی تقریباً غیرممکن است. سوزاندن تمام سوخت های فسیلی روی زمین توسط انسان منجر به افزایش دی اکسید کربن در جو زمین همانند پایان دوره پرمین نخواهد شد. با این حال ، این نکته نگران کننده است که سرعت انباشت  گازهای گلخانه ای در حال حاضر 14 برابر بیشتر از آن میزانی است که در هنگام انقراض انبوه حیوانات مشاهده شده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала