نمکی: می ترسم ایران در سیاه چاله کرونا بیافتد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران
سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر بهداشت ایران اظهار داشت: خودمان را برای یک نزاع و درگیری سنگین با این ویروس آماده کردیم و اینکه از روز نخست کرونا را دست کم نگرفتیم باعث شد گام‌ های بلندی برداریم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سعید نمکی وزیر بهداشت ایران، پیش از ظهر امروز در  ‌جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در استان آذربایجان غربی اظهار داشت: ‌یکی از اضطراب‌ های من این است که خدایی ناکرده به سیاه چاله ‌ای بیفتیم که خروج از آن بسیار دشوار است. ‌هر شب گزارش‌ ها در خصوص وضعیت کرونا را می ‌خوانم استرس می ‌گیرم که نکند در سیاه‌ چاله ‌ای بیفتیم که نتوانیم از آن خارج شویم.

وزیر نیرو: آب شرب ۱۵۰ هزار روستا در چابهار تا آخر سال وصل می شود - اسپوتنیک ایران
وزیر نیرو: آب شرب ۱۵۰ هزار روستا در چابهار تا آخر سال وصل می شود

وی با بیان اینکه در اوایل بهمن ماه یعنی زمان آشنایی با ویروس کرونا می ‌دانستم که این ترکیب نامیمون یکی از پیچیده ‌ترین موجودات است، افزود: ‌این موجود با تمام موجوداتی که تا به امروز مطالعه کردم متفاوت است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه خودمان را برای یک نزاع و درگیری سنگین با این ویروس آماده کردیم و اینکه از روز نخست کرونا را دست کم نگرفتیم باعث شد گام‌ های بلندی برداریم، گفت: همواره خودم را کوچکترین سرباز در خدمت کشورم می دانم و در ۸ ماه گذشته حتی یک شب هم به مدت یک ساعت به طور پیوسته نخوابیده ‌ام.

نمکی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی نمره مطلوبی در مدیریت این بیماری نسبت به سایر استان ها دارد گفت: هدف از حضور در استان عرض خدا قوت به کادر درمان و دل نگرانی ها نسبت به شیوع بیشتر این بیماری در آذربایجان غربی است.

وزیر بهداشت با اشاره به کمبود دارو گفت: ناجوان مردانگی ‌های آمریکا رو ملت ایران تحمل می‌ کنند که از لحاظ دارو دچار مشکل هستیم. تنها کشور هستیم که با بی ‌پولی خنجر از پشت دشمن رو تحمل کردیم.

وی با انتقاد از اینکه کوتاهی بسیاری در راستای کنترل این اپیدمی صورت می گیرد، گفت: برخی افراد نباید اقدامات وزارت بهداشت را با کوتاهی خود مورد سوال قرار داده و خون شهدای سلامت را پایمال کنند.

نمکی با اشاره به اینکه در روزهای ابتدایی گزارش بیماری کرونا، ظرفیت تشخیصی در کشور حدود یک ‌هزار و ۲۰۰ آزمایش در روز بود افزود: این ظرفیت هم اکنون روزانه به بیش از ۲۵ هزار آزمایش رسیده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برای این میزان تست روزانه، ۶۵ میلیارد ریال هزینه می ‌شود، تصریح کرد: میزان تست‌ های روزانه کرونا در کشور به ۴۰ هزار مورد می رسد که برای این تعداد ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد شد.

وی از راه اندازی سامانه سیب خبر داد و اظهار داشت: در این مرحله تمام موارد مثبت ثبت شده و بررسی مکرر انجام می ‌شود تا این بیماری زمین ‌گیر شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در مرحله نخست ۸۰ میلیون نفر ایرانی توسط ۳۲۰ هزار گروه فعال در سامانه سیب ارزیابی شدند.

وی در ادامه نیز گفت: باید کارگران فصلی و ساماندهی عبور و مرور کامیون‌های صادراتی توسط مسئولان استانی در این شرایط کرونایی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نمکی بیان کرد: تست‌های تشخیصی نیم ساعته نیز که در حال خریداری است به آذربایجان غربی نیز ارسال می‌شود تا مورد مصرف قرار گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала