گزارش و تحلیل

تحریم ایران؛ شکست آمریکا در سازمان ملل و عواقب آن

© REUTERS / Carlos Barriaتحریم ایران؛ شکست آمریکا در سازمان ملل و عواقب آن
تحریم ایران؛ شکست آمریکا در سازمان ملل و عواقب آن    - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های غربی درباره "سورپرایز" مرموز ترامپ گزارش می دهند که در آستانه انتخابات قادر به هر اقدامی جنون آمیز است.

اسپوتنیک به نقل از روزنامه رای الیوم چاپ لندن می نویسد:  تحریم بین المللی خرید و فروش سلاح های متعارف علیه ایران عصر یکشنبه پایان یافت. اولاً ، این کار که اروپایی ها و اکثر اعضای شورای امنیت سازمان ملل دو بار از ابتکار آمریکا برای تمدید این تحریم در سازمان ملل حمایت نکردند و ثانیا ، پایداری ملت ایران، مقاومت ایرانیان در برابر تحریم با ابزارهای نظامی و دیپلماتیک مطابق همراه با استراتژی کاملاً دقیق به این اقدام کمک کردند.

مشاور امنیتی: در صورت پیروزی ترامپ سیاست آمریکا در قبال ایران سخت خواهد شد - اسپوتنیک ایران
مشاور امنیتی: در صورت پیروزی ترامپ سیاست آمریکا در قبال ایران سخت خواهد شد

در حالی که مقامات ایرانی پس از 13 سال صبر و تحمل پیروزی خود را جشن می گیرند، اسرائیلی ها و متحدین آمریکایی آنها مأیوس شده اند. لغو تحریم تسلیحاتی به طور خودکار در دو جهت به ایران آزادی عمل می دهد. جهت اول - خرید جنگنده های پیشرفته روسی  Su-30  و Su-35 ، بالگردها و تانک هایی مانند T-90 و هواپیماهای J-10 چینی است. علاوه بر این ، ایران قادر به فروش آخرین موشک ها و قایق های تندرو خود خواهد بود. این امر ایران را از نظر پول برای ادامه مقاومت در برابر تحریم های اقتصادی ایالات متحده و کاهش درآمد نفتی تامین خواهد کرد.

 مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تهدید کرده است که هر کسی که به تحویل اسلحه به ایران مساعدت کند یا در زمینه نظامی با آن همکاری نماید، تحریم خواهد شد. بنی گانتس ، وزیر دفاع اسرائیل بیانیه جسورانه ای کرد: "من به عنوان وزیر دفاع ، به ادامه اقدامات لازم در همکاری با شرکای قدیمی و جدید خود برای مهار گسترش ایران و سلاح های آن ادامه خواهم داد. سایر کشورها باید به تلاش های ما بپیوندند. این تهدیدها می توانند تأثیر بسیار محدودی داشته باشند. ایران قصد دارد جنگنده ها و فناوری نظامی را نه از کشورهایی مانند مالی یا سریلانکا ، بلکه از دو قدرت بزرگ با توانایی های اقتصادی و نظامی بزرگ  روسیه و چین به دست آورد. دولت آمریكا تحریم هایی را علیه آنها وضع كرد ، اما این كشورها پاسخ متعادل دادند و این تحریم ها نتیجه چندانی نداشت. در مورد کشور اشغالگر اسرائیل باید گفت، این کشور بیش از 20 سال است که تهدید به نابودی راکتورهای هسته ای و زیرساخت های ایران است ، اما جرأت اقدام واقعی را ندارد، زیرا حمله تلافی جویانه ایران می تواند موجودیت دولت اسرائیل را زبر سوال قرار دهد.

تحریم تسلیحاتی 2007 علیه ایران منافع غیر منتظره ای را برای کشور به همراه داشته است، زیرا دولت اکنون در حال توسعه صنعت نظامی ملی است ، از تولید بهترین هواپیماهای بدون سرنشین جهان گرفته تا زرادخانه موشک های با برد های مختلف و دقت بالا. یکی از آنها موفق به پرتاب ماهواره به فضا شد و دیگری موفق شد یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را در ارتفاع 20 کیلومتری که از تنگه هرمز وارد حریم هوایی ایران شد ، سرنگون کند. علاوه بر این، ایرانیان در حال تولید تانک، زیردریایی و کشتی های جنگی سریع هستند که توسط رادار قابل شناسایی نیستند.

آیا ترامپ دلواپس سورپرایز اکتبر ایران است؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا ترامپ دلواپس سورپرایز اکتبر ایران است؟

مسکو که از تحریم تسلیحاتی علیه ایران سرپیچی کرد ، پنج سال پیش به آن سامانه موشکی S-300 فروخت و بدون هیچ گونه تردیدی سیستم S-400 و احتمالاً S-500 را به آن تحویل می دهد. اکنون هیچ مانع قانونی بین المللی برای این امر وجود ندارد. در همین حال ، چین در شرف امضای توافقنامه جامعی با ایران است که بر اساس آن قصد دارد 400 میلیارد دلار در پروژه های زیربنایی ایران از جمله پروژه های نظامی سرمایه گذاری کند.

بنی گانتس ، وزیر دفاع اسرائیل گفت: "ما برای جلوگیری از گسترش صنایع نظامی ایران ، تمام اقدامات لازم را با همکاری شرکای قدیمی و جدید خود انجام خواهیم داد."    شریک قدیمی اسرائیل ایالات متحده است و در مورد کشورهای جدید می توانیم در مورد امارات متحده عربی و بحرین صحبت کنیم که با اسرائیل توافق نامه صلح امضا کردند. شاید بعداً عربستان سعودی به آنها بپیوندد.

در این رابطه، دولت ترامپ کشورهای عربی را تحت فشار قرار داده است ، زیرا امضای توافق نامه های فوق الذکر به آغاز اقدامات نظامی علیه ایران کمک می کند. اطلاعاتی که روزنامه های غربی در اختیار دارند از نوعی "سورپریز اکتبر" حکایت دارد که رئیس جمهور ترامپ ممکن است قبل از انتخابات ریاست جمهوری که تنها سه هفته دیگر تا آن باقی مانده است ارائه دهد. آیا ممکن است سورپریز به معنای تجاوز اسرائیل و آمریکا علیه ایران باشد تا همه کارت ها اشتباه گرفته شود؟

ما نمی دانیم چه اتفاقی قرار است بیفتد، اما لغو تحریم تسلیحاتی علیه تهران نشان دهنده شکست کامل دولت ترامپ و باعث نگرانی و حتی ترس از کشور اشغالگر اسرائیل است. بنابراین، هر سناریوی "دیوانه" مستثنی نیست.

مردم ایران و رهبری آنها حق دارند پیروزی را که با پافشاری و کار جدی و هدفمند دیپلماتیک شان بدست آمده است جشن بگیرند ، این امر در مورد عرب های تسلیم شده و تحقیر شده صدق نمی کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала