گزارش و تحلیل

کووید-19؛ به چه آینده ای امیدوار باشیم؟

© AP Photo / Luca Brunoکووید-19؛ به چه آینده ای امیدوار باشیم؟
کووید-19؛ به چه آینده ای امیدوار باشیم؟   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گزارش ها در باره عفونت های مجدد، پشت سر هم منتشر می شوند. آیا این بدان معناست که می توان امید به ایمنی جمعی را فراموش کرد؟

اسپوتنیک با استناد به وبگاه وکس آمریکا می نویسد:  دانشمندان دانشگاه نوادا گزارش دادند که در ماه ژوئن یک جوان 25 ساله با کرونا ویروس جدید مجدداً آلوده شد. این  یک مورد تایید شده دیگری از عفونت مجدد بود. موارد مشابه قبلاً در بلژیک ، هلند ، هنگ کنگ و اکوادور شناسایی شده بودند. دانشمندان دریافته اند که عفونت های اولیه و ثانویه به روش های مختلفی اتفاق می افتند.

در مقاله ای که در مجله The Lancet  درباره این عفونت در نوادا منتشر شد ، گفته می شود که آزمایشات بیمار در ماه آوریل ابتدا از نظر ویروس مثبت و سپس دو بار منفی بود.

با این حال ، در ماه ژوئن ، یعنی 48 روز بعد ، "بیمار در بیمارستان بستری شد و دوباره آزمایش او مثبت بود" و بیمار علائم شدیدی را نشان داد. این دو عفونت با اختلاف ژنتیکی قابل توجهی مشخص شدند. در واقع بیمار دو بار به ویروس مبتلا شده است.

نتیجه گیری مقاله با نظر ایمونولوژیست ها مطابقت دارد: عفونت مجدد با ویروس کرونا نه تنها امکان پذیر است ، بلکه تا حدی قابل انتظار است. قرار است ما به سوالات زیادی پاسخ بدهیم. به عنوان مثال، دفاع ایمنی پس از اولین عفونت چه مدت طول می کشد؟ ایمنی طولانی مدت چطور خواهد بود؟ چه عاملی باعث شدت بیماری با عفونت مجدد می شود؟

آکیکو ایوازاکی ، ایمونوبیولوژیست دانشگاه ییل در سرمقاله ای در The Lancet نوشت: "آیا سیستم ایمنی بدن قادر به محافظت از فرد در برابر عفونت مجدد است؟ پاسخ واضح نیست ، زیرا بیمارانی از نوادا و اکوادور، مخصوصا   هنگام آلوده شدن مجدد به این بیماری ، با شدت بیشتری رنج می برند."

به این خاطر ما در حالی که منتظر هستیم دانشمندان این موضوع را روشن کنند ، به همه ، از جمله کسانی که قبلاً یک بار بیمار شده اند ، توصیه می کنیم همه کارها را انجام دهند تا از عفونت مجدد رهایی یابند. مارک پاندوری ، متخصص ارشد آزمایشگاه بهداشت عمومی ایالت نوادا در دانشکده پزشکی دانشگاه نوادا می نویسد: "به شدت توصیه می شود افرادی که به  covid-19  مبتلا شده بودند  اقدامات جدی محافظتی را در برابر ویروس از جمله رعایت فاصله اجتماعی ، پوشیدن ماسک و شستن دست خود ادامه دهند."

ایمنی چیست و از عفونت مجدد چه می دانیم؟ آیا امید به ایمنی جمعی غیرقابل تحقق است؟ 

ادعای واشنگتن: روسیه ، چین و ایران تلاش می کنند آمریکا واکسن کرونا نسازد - اسپوتنیک ایران
واشنگتن: روسیه ، چین و ایران تلاش می کنند آمریکا واکسن کرونا نسازد

سیستم ایمنی بدن از بسیاری از عناصر تشکیل شده است که برای مبارزه با ویروس کرونا با هم کار می کنند. آنتی بادی های خنثی کننده می توانند چند ماه پس از عفونت ضعیف شوند ، به خصوص اگر عفونت اولیه خفیف باشد. در مورد عفونت فوق الذکر در نوادا ، ایوازاکی می نویسد: "مشخص نیست که بیمار پس از عفونت اول هنوز آنتی بادی داشته باشد یا خیر."

اما آنتی بادی ها تنها یکی از عناصر سیستم ایمنی بدن هستند و از دست دادن آنها توانایی مقاومت انسان در برابر عفونت ویروسی را نابود نمی کند. سیستم ایمنی از چندین عنصر تشکیل شده است که می تواند از محافظت طولانی مدت در برابر ویروس کرونا پشتیبانی کند.

الساندرو سته ، ایمونولوژیست در موسسه ایمونولوژی لا ژولا ، در ماه ژوئیه گفت: یکی از این عناصر- "سلول های T کشنده" است. "کار آنها یافتن سلولهای آلوده ، تخریب و از بین بردن آنها است."  همانطور که الساندرو توضیح داد ، آنتی بادی ها قادر به پاکسازی مایعات بدن از ویروس ها هستند. "با این حال ، اگر ویروس وارد سلول شود ، آنتی بادی ها قادر به تشخیص آن نیستند." اینجاست که سلولهای T کشنده وارد عمل می شوند: آنها ویروسهای مخفی را شناسایی و از بین می برند. در حالی که آنتی بادی ها از عفونت جلوگیری می کنند ، سلول های T کشنده با عفونتی که هم اینک در بدن ایجاد می شود مبارزه می کنند. بنابراین ، سلولهای T کشنده نقش بسزایی در حفظ مصونیت طولانی مدت دارند.

 الساندرو توضیح می دهد: با این حال ، سلول های T کشنده  و آنتی بادی ها همه چیز نیستند. T-helpers نیز وجود دارد.  آنها برای تقویت پاسخ ایمنی لازم هستند.

برخی از افراد (از 25 تا 50٪) در بدن شان ، ظاهراً در ابتدا چنین سلولهای T وجود دارد (از هر دو نوع ، اما سلولهای T-helper بیشتر مشاهده می شوند) که به این ویروس کرونا واکنش نشان می دهند ، حتی اگر این افراد قبلاً در معرض اثرات آن قرار نگرفته باشند.

فرضیه این است که این سلولهای T می توانند در نتیجه عفونت با برخی از سویه های دیگر از خانواده ویروس کرونا به دست بیایند.

اما این پایان قضیه نیست! یک گروه دیگر از سلول ها وجود دارد - "سلول های B حافظه". آنها حاوی "دستورالعمل" برای تولید یک آنتی بادی خاص هستند. آنها در طحال ، غدد لنفاوی و همچنین در محل های عفونت غیرفعال هستند و منتظر سیگنالی هستند و پس از آن شروع به تولید آنتی بادی می کنند.

همه این عناصر سیستم ایمنی بدن انسان نشان می دهد که کلمه "ایمنی" شامل چیزهای مختلفی است.

از دست دادن حس شنوایی جدیدترین علامت ابتلا به کرونا - اسپوتنیک ایران
از دست دادن حس شنوایی جدیدترین علامت ابتلا به کرونا

بنابراین ، به عنوان مثال ، "ایمنی" می تواند به معنای یک پاسخ ایمنی قوی باشد که از اتصال ویروس به سلول جلوگیری می کند. همچنین می تواند یک پاسخ ایمنی با کمک T - کشنده باشد ، که قادر است به سرعت یک ضایعه عفونی را متوقف کند حتی قبل از اینکه فرد احساس ناراحتی کند و شروع به پخش و گسترش ویروس در میان دیگران نماید.

هنوز مشخص نیست که عفونت های مجدد چه تاثیری بر طول دوره همه گیری دارند. اگر عفونت های مجدد به طور منظم اتفاق بیفتد، دستیابی به ایمنی جمعی بدون واکسیناسیون مدت زمان زیادی طول می کشد.

آکیکو ایوازاکی در The Lancet می نویسد: "احتمال ابتلا مجدد به ویروس نشان می دهد که ما نمی توانیم به ایمنی بدست آمده در نتیجه عفونت خود اعتماد کنیم و از این طریق ایمنی جمعی کل مردم را تضمین کنیم. این استراتژی نه تنها می تواند برای بسیاری از افراد کشنده باشد ، بلکه به راحتی بی اثر است. برای ایجاد ایمنی جمعی، باید واکسن های بی خطر و موثر تولید شده و سپس واکسیناسیون بطور مناسب انجام داد.

ما همچنین باید اطلاعات بیشتری در مورد عفونت مجدد   جمع آوری کنیم. اخیراً از ایمونولوژیست شین کروتی از موسسه ایمونولوژی لا ژولا سوال شده است: "آیا شخصی که پس از عفونت اول بهبود یافته و مجدداً آلوده شده، می تواند احساس بیماری نکند؟"

کروتی پاسخ داد: "البته، سوال جالبی است و هیچ کس پاسخ آن را نمی داند. ما هنوز چیزهای زیادی باید در مورد ایمنی در برابر ویروس کرونا بدانیم. از نظر سایر عفونت ها ، شناخته شده است که افراد مبتلا و بدون علامت و دارای ایمنی می توانند عفونی باشند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала