گزارش و تحلیل

آذربایجان – ارمنستان؛ فرانسه بر سر دوراهی

© AP Photo / Eric Feferberg آذربایجان – ارمنستان؛ فرانسه بر سر دوراهی
آذربایجان – ارمنستان؛ فرانسه بر سر دوراهی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرانسه ارمنستان را کشوری "دوست" می داند اما این امر مانع از امضای توافق نامه های مهم در زمینه تحویل سلاح به آذربایجان نمی شود.

اسپوتنیک به نقل از لو نوول اوبزرواتورمی نویسد: فرانسه سومین صادر کننده بزرگ اسلحه در جهان است. ظاهراً پاریس در درگیری کنونی قره باغ از ارمنستان حمایت می کند ، اما از فروش تکنیک نظامی به باکو نیز ابایی ندارد.

رئیس جمهور فرانسه خواستار فوری آتش بس در قره باغ  - اسپوتنیک ایران
رئیس جمهور فرانسه خواستار فوری آتش بس در قره باغ شد

در این رشته فرانسه در درجه اول با اسرائیل رقابت می کند. دولت یهود هم اینک جمهوری آذربایجان را به عنوان دژ مستحکم موساد در جنگ با ایران تبدیل کرده و اکنون با دور زدن حتی مسکو ، اولین تأمین کننده سلاح برای باکو است. طبق گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم  ، از سال 2015 تا 2019 ، اسرائیل 60٪ از کل سلاح ها را به آذربایجان تحویل می داد. 31٪ از روسیه رسیده است که علاوه بر این ، عملا تنها تامین کننده اسلحه ارمنستان است. با این وجود ، روابط پاریس و باکو به طور فزاینده ای تیره می شود. این امر معامله مهم جدید را به خطر می اندازد: تحویل سه کاروت گشتی کلاس گوویند Gowind ساخت شرکت ناوال گروپ فرانسه به آذربایجان. به طور رسمی، این شناورها برای محافظت از سکوهای حفاری در دریای خزر طراحی شده اند ، اما می توانند مجهز به موشک باشند. این قرارداد حتی قبل از از سرگیری جنگ بین باکو و ایروان با مشکلاتی روبرو بود. در نوامبر 2018 ، رئیس جمهور الهام علی اف قراردادی را فسخ کرد که برای تحویل این سه کشتی حاضر و آماده بود. مطلب سر این است که در اکتبر 2018 ، امانوئل ماکرون برای شرکت در همایش فرانکوفونی در ارمنستان، از بیم وقوع جنجال، ورود به باکو را لغو کرد (موعد امضای آن قرارداد همزمان آن همایش بود).

در ژانویه 2019 ، نیکلا سارکوزی برای بهبود روابط با رئیس جمهور علی اف به آذربایجان سفر کرد. بنابه رویت رسمی ، این یک "بازدید ساده" بود. سپس خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان AZERTAC گزارش داد: "نیکولا سارکوزی با کارهای عظیم ساخت و ساز و بهسازی که در زمان رئیس جمهور الهام علی اف در باکو انجام شد ، آشنا گردید و از آنچه دید بسیار تحت تأثیر قرار گرفت."

دیدار و گفتگوی معاون وزیر خارجه روسیه با سفیر فرانسه درباره تنش های قره باغ - اسپوتنیک ایران
دیدار و گفتگوی معاون وزیر خارجه روسیه با سفیر فرانسه درباره تنش های قره باغ

ایروان از تحویل سلاح های فرانسوی به آذربایجان ناراضی است و اصرار دارد که این تحویلات متوقف شود. البته پاریس نقض تحریم های تسلیحاتی سازمان امنیت و همکاری اروپا و سازمان ملل را که از سال 1992 و 1993 علیه باکو و ایروان برقرار شده است، رد می کند. در نوامبر 2016 ، فیلیپ اررا مدیر روابط خارجی و استراتژی وزارت دفاع ، در جلسه کمیته اطلاعات شورای ملی گفت که فرانسه این اسناد را "تحریم کامل" نمی داند. یعنی ، مشارکت صنعتی با باکو نقض تحریم نیست ، زیرا "هدف آن منحصراً کمک به باکو برای محافظت از زیرساخت های اصلی در دریای خزر و تأمین امنیت انرژتیک آذربایجان است".

به دلیل عدم شفافیت در این زمینه ، ما دقیقاً نمی دانیم پاریس چه سلاح هایی را به باکو می فروشد. گزارش پارلمان تنها حاکی از آن است که فرانسه در سال های 2015 و 2016 اسلحه را به ارزش 148.2 میلیون یورو به آذربایجان تحویل داده است. در سال 2019 ، "مجوزها" نیز در مجموع به مبلغ 216.4 میلیون یورو ، به ویژه 190 میلیون یورو برای "تجهیزات ردیابی و شناسایی هدف" اهدا شد. این رقم ، از جمله ، توسط نمایندگان جناح زیست محیطی، دموکراسی ، همبستگی (که شامل ، به ویژه مخالفین از صفوف "جمهوری ، به پیش" است) ذکر شده است ، که در 14 اکتبر از دولت فرانسه خواستند "بدون تأخیر تحویلات به آذربایجان را متوقف کند". در بیانیه آنها آمده است: "صادرات سلاح های فرانسوی به آذربایجان با موضع صریح فرانسه در مورد مناقشه قره باغ مغایرت دارد."

مشکل همچنین این است که این تجهیزات ، که رسماً هدف صلح آمیز دارند ، در واقع توسط آذربایجان برای رفع نیازهای نظامی استفاده می شود. مثلا، قرار بود ماهواره AzerSky مجهز به سیستم نظارتی با وضوح بالا ، که توسط ایرباس دفاعی و فضایی (واحد دفاعی ایرباس) صادر شده و در سال 2014 به مدار زمین پرتاب شد ، قرار بود منحصراً مناطق نفت و گاز باکو را رصد کند. اما همانطور که وب سایت کاسپین نیوز می نویسد، "AzerSky در رشته دفاع و امنیت فعالیت می کند."

نخست وزیر ارمنستان امروز در میتینگ هوادارانش در ایروان سخنرانی می کند - اسپوتنیک ایران
درخواست ارمنستان از فرانسه و آمریکا: از تلاش های روسیه برای حل مسئله قره باغ حمایت کنید

در ماه مه 2015 ، وب سایت Le Caucase از تشکیل کارگروهی در ایستگاه کنترل اصلی آذربایجان با مشارکت کارشناسان ایرباس دفاعی و فضایی خبر داد. این سمینار توسط ایرباس و نمایندگان وزارتخانه های دفاع ، امنیت ملی و امور داخلی آذربایجان برگزار شد. صحبت سر "نشان دادن مزایای داده های اکتشاف جغرافیایی در تامین کنترل از راه دور عملیات نظامی" بود. به عبارت دیگر ، ماهواره "غیرنظامی" AzerSky به باکو امکان کنترل از راه دور عملیات علیه ارامنه را می دهد. طبق گفته دولت آذربایجان ، هزینه پروژه AzerSky بالغ بر 157 میلیون یورو بوده است.

یک قرارداد تسلیحاتی "کاملاً دفاعی" دیگر را می توان ذکر کرد. آذربایجان ممکن است موشک های MBDA ، از مجموعه ایرباس - شرکت BAE Systems and Leonardo  خریداری کند. ما در مورد مجموعه ASTER-30-SAMP / T با برد متوسط ​​و بلند و همچنین سیستم دفاعی Vertical Launch-MICA صحبت می کنیم. اگرچه این مجتمع ها سلاح "تهاجمی" بسیار موثر محسوب نمی شوند ، اما می توانند با خنثی سازی موشک های ارمنستان امنیت باکو را تضمین کرده و توازن قدرت را تغییر دهند. ارزش این معامله در حدود 1-3 میلیارد یورو تخمین زده شده است.

به عبارت دیگر ، پاریس به معنای واقعی کلمه تحت فشار جامعه بزرگ ارامنه ساکن فرانسه (و روحیه عمومی طرفداری از ارامنه) و کیف ضخیمی پر از دلارهای نفتی آذربایجان قرار گرفته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала