گزارش و تحلیل

خطر فروپاشی آمریکا در پی انتخابات

© Julio Cortezخطر فروپاشی آمریکا در پی انتخابات
خطر فروپاشی آمریکا در پی انتخابات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
‌شرایط آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و گمانه زنی‌ها در خصوص آینده این کشور.

تقریبا می توان گفت کل جهان امروزه منتظر انتخابات آمریکا و نتایج آن می باشد، انتخاباتی که نه فقط بر مردم آمریکا بلکه بر کل جهان می تواند تاثیر گذار باشد.

حضور آقای ترامپ در قدرت موجب آن شده که بسیاری از معادلات بین المللی به هم بریزد و زحمت هایی که رهبران جهان دهه ها تلاش کردند تا به آن برسند را وی یک شبه به باد داد.

از روابط آمریکا با کشورهای اروپایی گرفته تا روابط آن با روسیه و چین و مجامع بین المللی امروزه روابط بین المللی آمریکا در بدترین شرایط در تاریخ این کشور قرار دارد.

اینکه در شورای امنیت حتی متحدین اصلی ایالات متحده حاضر نباشند با آن همسو باشند و در مقابل آن بایستند خود نشانه سطح انزوای آمریکا در مجامع بین المللی به شمار می آید.

وقتی که آقای روحانی در مورد پیروزی بزرگ ایران در روز یک شنبه، زمان لغو تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت بر علیه ایران، صحبت می کند در واقع ایران با تمام مشکلاتی که با آن مواجه می باشد از نظر دیپلماسی بین الملل توانسته موفقیت چشم گیری به دست آورد که از نظر سمبلیک هم شده می تواند به آن ببالد.

احتمال توافق بین روسیه و آمریکا تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری - اسپوتنیک ایران
احتمال توافق بین روسیه و آمریکا تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری

مهم نیست که ایران بتواند و یا نتواند، یا بخواهد یا نخواهد تسلیحات بخرد و بفروشد، چرا که امروزه در تحصیل اموال بلوکه شده خود در بسیاری از کشورها درگیر است و حتی امکان فروش نفت خود را هم ندارد چه برسد به خرید و فروش تسلیحات، اما مهم این است که در جدل دیپلماتیک بین ایران و آمریکا، ایالات متحده شکست بزرگی را متحمل شده است و ایران یک پیروزی بزرگ.

پیروزی ای که در واقع مشابه مشت بسیار قوی ای است که آمریکا به دلیل خروج از برجام و عدم اجرای تعهدات اش در آن خورده است.

در بحث خرید و فروش تسلیحات هم همه می دانند که قاچاق اسلحه یکی از پر سود ترین تجارت های قاچاق در جهان به شمار می آید و اگر ایران بخواهد تسلیحات تولیدی خود را به فروش برساند به راحتی، چه تحریم های شورای امنیت باشد یا نباشد می تواند از کانال این قاچاقچی ها تسلیحات بفروشد.

در مورد خرید تسلیحات هم ایران به تسلیحات به قول معروف پایه نیاز ندارد چون خود طی دهه های اخیر به تولید کننده اصلی و با کیفیت آنها تبدیل شده و تسلیحاتی که ایران ممکن است از کشورهای دیگر بخواهد خریداری کند معمولا تسلیحات استراتژیک به حساب می آیند که حتی اگر تحریم های شورای امنیت نباشد به دلیل مسایل امنیتی تلاش می شود بخش بزرگی از این تعاملات محرمانه باقی بماند.

عموما هم ایران به دنبال خرید مستقیم تسلیحات نیست بلکه به دنبال تولید مشترک و وارد کردن فناوری های تولید تسلیحات عالی می باشد که پس از لغو تحریم های شورای امنیت قطعا بسیاری از کشورها حاضر خواهند بود در این راستا با ایران همکاری کنند و تحریم های آمریکا در این رابطه نسبتا بی اثر می باشد.

اظهارنظر وزیر خارجه ایران درباره برنده انتخابات آمریکا - اسپوتنیک ایران
اظهارنظر وزیر خارجه ایران درباره برنده انتخابات آمریکا

به هر صورت همانگونه که قبلا نیز گفتم این بحث یک موفقیت دیپلماتیک سمبلیک برای ایران و یک شکست بزرگ بین المللی برای آمریکا به حساب می آید، شکستی که خود نشانه تنزل شدید جایگاه سیاست بین المللی ایالات متحده طی چهار سال اخیر می باشد.

قطعا اگر بنا باشد آقای ترامپ مجددا به عنوان رییس جمهوری آمریکا انتخاب شود طی چهار سال آینده احتمال تشکیل ائتلاف های بین المللی جدید برای مقابله با غوغا سالاری آمریکا خواهیم بود و بسیاری از کشورهای جهان از جمله حتی برخی متحدین آمریکا هم احتمالا از زیر چتر آمریکا خارج شوند و به این ائتلاف ها بپیوندد، و چه بسا که حتی خود به فکر ایجاد ائتلاف های جدیدی باشند.

امروزه مشاهده می کنیم که بی سیاستی آمریکا در ناتو موجب گسستن این ائتلاف شده و اعضای آن نه فقط شدیدا با هم اختلاف دارند بلکه در موارد زیادی در مقابل یکدیگر حتی لشکر کشی هم کرده اند و حتی کار ممکن است به جنگ فیما بین آنها کشیده شود.

سیاست های خارجی دولت آقای ترامپ موجب آن شده که حتی کشورهای اروپایی که تا همین چند صباح پیش خود را تحت چتر حمایتی آمریکا می دیدند به فکر تشکیل ارتش مشترک بیافتند، برخی از اعضای ناتو مانند ترکیه هم تصمیمات خودسر خارج از چهارچوب توافقات جمعی ناتو بگیرند.

بحث مشکلات خارجی و بین المللی آمریکا به کنار.

اصل مشکل امروزه درون آمریکا است.

ترامپ یا بایدن؟ ایران و سیاست خارجی آمریکا بعد از انتخابات  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترامپ یا بایدن؟ ایران و سیاست خارجی آمریکا بعد از انتخابات

با توجه به اینکه آقای ترامپ رییس جمهوری فعلی آمریکا در چند نوبت فرایند دموکراسی در آمریکا را زیر سوال برده و اظهار داشته که در صورت شکست در انتخابات ممکن است نتایج انتخابات را نپذیرد و با توجه به اینکه امروزه دادگاه عالی آمریکا با شرایط گسست بسیار ناگوار مواجه است و کاندیدای منتخب آقای ترامپ برای کرسی خالی در این دادگاه حتی نتوانسته بند اول متمم اول قانون اساسی آمریکا را به یاد بیاورد یا اینکه حاضر نشده بیان کند، مشخص است اوضاع در این کشور رو به شرایط بسیار خطرناک می رود.

متمم اول قانون اساسی آمریکا:

«حکومت را از وضع قوانین برای تثبیت یک دین به عنوان دین رسمی، ممنوع کردن اعتقاد آزاد به دین، یا محدود کردن آزادی بیان، حق تجمع صلح آمیز، یا حق شکایت به منظور جبران خسارت‌ها از سوی دولت بازمی‌دارد.

کنگره در خصوص رسمیت بخشیدن به یک دین، یا منع پیروی آزادانه از آن یا محدود ساختن آزادی بیان یا مطبوعات یا حق مردم برای برپایی اجتماعات آرام و دادخواهی از حکومت برای جبران خسارت، هیچ قانونی را وضع نمی‌کند».

امری که نشان می دهد این خانم قاضی که از طرفداران پر و پا قرص آقای ترامپ است اصلا این متمم را قبول ندارد وکلا به دنبال خفه کردن آزادی ها در آمریکا است.

حتی بسیاری باور دارند که ممکن است کار به جنگ داخلی در آمریکا کشیده شود و یا اینکه برخی ایالات ها بخواهند به سمت جدایی از آمریکا بروند و شاید دولت فدرال هم به زور بر علیه این ایالت ها متوسل شود.

به هر صورت باید توجه داشت که اکثر ابرقدرت های تاریخ بر اثر حمله دشمن نابود نشده اند بلکه بر اثر همین اختلاف ها و مشکلات داخلی از درون نابود شده اند واگر هم دشمنی بر آنها چیره شده بعد از گسست داخلی آنها بوده و امروزه آقای ترامپ موجب ایجاد چنین گسستی درون جامعه آمریکا گشته و حتی بقای وی می تواند موجب بزرگتر شدن این گسست ها گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала