گزارش و تحلیل

ایران در اولویت دریافت واکسن کرونا

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر ایران در اولویت دریافت واکسن کرونا
ایران در اولویت دریافت واکسن کرونا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده آمریکا اخیرا تحریم هایی را بر سیستم بانکداری ایران وضع کرد که همزمان با سفر دکتر ظریف وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران به چین وضع شد، در این میان دو کشور چین و ایران به تبادل نظر در این میان می پردازند.

ایالات متحده آمریکا اخیرا تحریم هایی را بر سیستم بانکداری ایران وضع کرد که همزمان با سفر دکتر ظریف وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران به چین  وضع شد، آقای دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران درباره سفر دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به کشور چین و اهمیت این سفر در مبارزه با تحریم های ایالات متحده علیه ایران به خبرنگار اسپوتنیک تهران گفت:

ظریف: گفت‌وگوهای پرباری با همتای چینی داشتم - اسپوتنیک ایران
ظریف: گفت‌وگوهای پرباری با همتای چینی داشتم

 دستاورد های این سفر روابط ايران و چين مبتني بر مشاركت جامع راهبردي است در این مشارکت جامع راهبردی طيف وسيع و متنوعي از  موضوعات و حوزه هاي همكاري وجود دارد كه مستلزم رايزني دو جانبه بين دو كشور مهم در شرق و غرب و آسيا یعنی جمهوری اسلامی ایران و چین است.

وی در ادامه افزود:

جناب آقای ظريف در سفر اخير خود به کشور چين با همتاي چيني خود در خصوص همكاری هاي بين المللي، منطقه اي و دوجانبه و مقابله با رفتار هاي يكجانبه گرایانه در سطح نظام بين الملل دیدار و گفتگو کرد.

هر دو طرف در رابطه با رفتار هنجار شكنانه آمريكا به عنوان تهديد صلح و ثبات جهان توافق دارند؛ راهكار های مقابله با اين رفتار در حوزه های مختلف بررسي و توافق هاي بسيار خوبي حاصل شد.

آقای دکتر علی ربیعی ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت جامع راهبردی  میان دو کشور ایران و چین  اظهار داشت:

در اين سفر برای تعميق مشاركت جامع راهبردي و چشم انداز همكاري هاي بلند مدت در حوزه های سياسي و به ويژه اقتصادي رايزني های بسيار خوب و قوی صورت گرفت.

روابط اقتصادی دو كشور عليرغم فضا های غير قانوني و غير انسانی که رژيم آمريكا آنرا ایجاد کرده با قوت ادامه خواهد يافت.

محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف به تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های ایرانی

ما از رفتار سازنده چين و تلاشهاي اين كشور برای حفظ برجام و مخالفت با رفتار قلدر مآبانه ايالات متحده آمريكا كه هنجار های بين المللي را تهديد ميكند قدرداني مي كنيم، جناب آقاي ظريف و آقای وانگ ای در گفتگو هایی سازنده آخرين وضعيت برجام را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند، طرفين بر حفظ برجام به عنوان خواسته جامعه جهاني تاكيد و در مورد راهكارهای آن توافق كردند.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران درباره تهیه واکسن کرونا از کشور چین و گفتگو های صورت گرفته در این زمینه بیان کرد:

ما در زمینه تهیه واکسن کرونا توجه بسیار زیادی به شرکت‌ های دانش‌ بنیان داخلی و پتانسیل های دانشمندان کشور خود داریم که پیشرفت‌ های بسیار شایان توجهی در زمینه تهیه واکسن کرونا داشته اند و ما نیز اطلاعات این پیشرفت ها را در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار داده‌ ایم،  البته که خرید دانش و علم را از جامعه جهانی در نظر داریم به دوستان چینی خود پیشنهاد دادیم که آماده مشارکت و همکاری برای تولید واکسن کرونا هستیم، اما در زمینه خرید واکسن برنامه ما از ابتدا مشارکت فعال در برنامه سازمان جهانی بهداشت که به منظور تهیه و توزیع واکسن کرونا تدارک دیده شده، بود و هست، پیش پرداخت خود را به کواکس انجام دادیم و قطعا در اولویت دریافت واکسن هستیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала