پاپ فرانسیس، آذربایجان و ارمنستان را به رعایت آتش بس فراخواند

© AP Photo / Alessandra Tarantinoپاپ فرانسیس، آذربایجان و ارمنستان را به رعایت آتش بس فراخواند
پاپ فرانسیس، آذربایجان و ارمنستان را به رعایت آتش بس فراخواند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار رعایت آتش بس میان آذربایجان و ارمنستان شد.

به گزارش اسپوتنیک، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار اجرای توافق آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان شد و اظهار داشت که برای همه قربانیان این درگیری دعا می‌کند.

پاپ فرانسیس در نطق هفتگی خود در واتیکان گفت: توافق آتش بس با اهداف انسانی میان آذربایجان و ارمنستان که به معنای دستیابی به پیمان صلح جدی در آینده است را ارج می نهم.

رهبر کاتولیک‌های جهان تأكید كرد: علیرغم اینكه آتش بس بسیار شكننده به نظر می رسد، طرفین را به احیای آن تشویق می کنم و خود را در دردی که از دست دادن جان انسان ها، رنج ها و تخریب خانه ها و عبادتگاه ها به همراه داشته است، شریک می دانم.

تاکید وزرای خارجه روسیه و ترکیه بر ضرورت اجرای توافقات در خصوص قره باغ - اسپوتنیک ایران
تاکید وزرای خارجه روسیه و ترکیه بر ضرورت اجرای توافقات در خصوص قره باغ

پاپ فرانسیس اطمینان داد که برای همه قربانیان درگیری و همه کسانی که اکنون زندگی آنها در معرض خطر است دعا می کند و از مومنان نیز خواست تا برای این افراد دعا کنند.

بلافاصله پس از آغاز دور جدید درگیری ها میان باکو و ایروان بر سر قره باغ، پاپ فرانسیس از دو طرف خواسته بود "به زور و سلاح متوسل نشوند، بلکه از طریق گفتگو و مذاکره" این مناقشه را حل و فصل کنند.

وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان روز جمعه به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وارد مسکو شدند. مذاکرات آنها بیش از 10 ساعت به طول انجامیده و با تصویب یک توافق نامه به پایان رسید. این توافقنامه شامل چهار نکته برای حل اختلاف است. از جمله طرفین از ساعت 12:00 امروز 10 اکتبر در راستای اهداف انسان دوستانه و برای مبادله اسرای جنگی و سایر زندانیان و اجساد کشته ها آتش بس از طریق میانجیگری کمیته بین المللی صلیب سرخ را اعلام کردند. باکو و ایروان  همچنین توافق کردند که "مذاکرات اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلح  در اسرع وقت" آغاز شود. در عین حال ، طرفین تغییر ناپذیری چارچوب مذاکرات در مورد مسئله قره باغ را مورد تأیید قرار دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала