جزئیات توافق ارمنستان و آذربایجان در مورد آتش بس در قره باغ

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر جزئیات توافق ارمنستان و آذربایجان در مورد آتش بس در قره باغ
جزئیات توافق ارمنستان و آذربایجان در مورد آتش بس در قره باغ  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه پس از مذاکرات ده ساعته در مسکو اعلام کرد آذربایجان و ارمنستان در مورد برقراری آتش بس در قره باغ از ساعت 12:00 امروز 10 اکتبر توافق کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، لاوروف گفت: "در پاسخ به درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه و مطابق با توافق های ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه ، رئیس جمهوری آذربایجان (الهام) علی اف و نخست وزیر جمهوری ارمنستان (نیکولا) پاشینیان ، طرفین در مورد اقدامات  زیر توافق کردند:  اول: آتش بس از ساعت 12:00 امروز 10 اکتبر 2020 برای اهداف بشردوستانه و مبادله اسرای جنگی و سایر افراد و اجساد کشته شدگان از طریق میانجیگری کمیته بین المللی صلیب سرخ .  باکو و ایروان  همچنین توافق کردند که "مذاکرات اساسی با هدف دستیابی به یک توافق صلح  در اسرع وقت" آغاز شود. در عین حال ، طرفین تغییر ناپذیری چارچوب مذاکرات در مورد مسئله قره باغ را مورد تأیید قرار دادند.

طوری که از متن سند مشترک برمی آید ، درباره پارامترهای مشخصی برای آتش بس به طور جداگانه  توافق حاصل خواهد شد.

قره باغ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نبرد قره باغ، دورنمای جنگ های آینده

مذاکرات سرگئی لاوروف ، سهراب مونتساکانانیان و جیحون بایراموف وزیران خارجه روسیه ، ارمنستان و آذربایجان درباره اوضاع قره باغ کو در پشت درهای کاملا بسته برگزار شد. قبل از شروع جلسه ، طرفین از ایراد بیانات خودداری کردند.

جنگ در خط رویارویی طرفها در قره باغ از 27 سپتامبر آغاز شد. ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را به راه اندازی جنگ متهم می کنند . در قره باغ از گلوله باران توپخانه ای نقاط مسکونی این جمهوری خود خوانده از جمله پایتخت آن ، استپاناکرت خبر می دهند. ارمنستان با ادعای اینکه آنکارا به طور فعال از باکو حمایت می کند ، حکومت نظامی و  برای اولین بار -بسیج عمومی اعلام کرده است. در آذربایجان نیز برخی از نیروها  بسیج  شده اند.

رهبران روسیه ، ایالات متحده و فرانسه از طرف های متخاصم  خواستند تا درگیری ها را متوقف کنند و مذاکره بدون پیش شرط را آغاز کنند. ترکیه اعلام کرده است که در شرایط متشنج شدن اوضاع در قره باغ هرکمکی را که آذربایجان درخواست کند، به این جمهوری سابق شوروی خواهد رساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала