پیشنهاد اعطای جایزه نوبل به سازندگان واکسن روسی "Sputnik V"

© Photo / RDIFپیشنهاد اعطای جایزه نوبل به سازندگان واکسن روسی "Sputnik V"
پیشنهاد اعطای جایزه نوبل به سازندگان واکسن روسی Sputnik V  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان مرکز ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا روسیه که اولین واکسن جهان علیه کووید 19 را تولید کرده اند، باید در سال 2021 نامزد دریافت جایزه نوبل شوند.

به گزارش اسپوتنیک، عقیده کمیته حفظ سلامتی مردم در دوما، مجلس نمایندگان پارلمان روسیه چنین است.

لئونید اوگول نایب رئیس این کمیته پارلمانی خاطرنشان کرد این یک دستاورد علمی بزرگ ابعاد و بی نهایت با ارزش به نفع تمام بشریت است. وی یادآوری کرد که نوع جدید ویروس کرونا باعث بروز چنان بیماری همه گیری شده است که بزرگترین بیماری همه گیر طی بیش از صد سال پیش گذشته از زمان همه گیری آنفولانزای اسپانیایی  بوده است.

لئونید اوگول گفت: "اختراع واکسن علیه عفونت ویروس کرونا ، که تاکنون تقریباً 36 میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و بیش از یک میلیون نفر بر اثر آن فوت کرده اند ، یک موفقیت واقعی در زمینه علوم و پزشکی است و البته من بسیار خوشحالم که این موفقیت توسط دانشمندان روسی ما حاصل شده است. کار آنها باید توسط کل جامعه جهانی مورد توجه قرار گیرد".

اعلام زمان دریافت اطلاعات مربوط به اثر بخشی واکسن روسی کرونا  - اسپوتنیک ایران
اعلام زمان دریافت اطلاعات مربوط به اثر بخشی واکسن روسی کرونا

بوریس مندلیویچ یکی از اعضای کمیته دوما  نیز اظهار نظر کرد که سازندگان اولین واکسن شایسته معرفی شدن برای جایزه هستند.

وی گفت:" به نظر من ، واکسن روسی کووید 19 واقعاً یک موفقیت جهانی بوده  "قادر به نجات جان انسانها و محافظت از سلامتی میلیونها انسان در سراسر جهان از عواقب ناخواسته ابتلا به کرونا خواهد بود. من فکر می کنم سازندگان واکسن شایسته حداقل نامزدی دریافت جایزه نوبل هستند."

در ماه اوت وزارت بهداشت روسیه اولین واکسن جهان را برای پیشگیری از نوع جدید ویروس کرونا  (کووید 19) ثبت کرده که توسط مرکز تحقیقات علمی ویروس شناسی گامالیا تهیه شده و به طور مشترک با صندوق سرمایه گذاری های مستقیم روسیه تولید شده است. نام آن "Sputnik V"است .

دو بخش این واکسن با فاصله سه هفته  به داوطلبان تزریق می شود.

آزمایشات بالینی پس از ثبت واکسن روسی از 7 سپتامبر در مسکو آغاز شد و اولین شرکت کنندگان 9 سپتامبر واکسینه شدند. در کل ، 40 هزار داوطلب در این مطالعه شرکت می کنند ، 10 هزار نفر از آنها دارونما و نه واکسن واقعی  دریافت می کنند چون  این برای آزمایش میزان اثربخشی واکسن کرونا لازم است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала