گزارش و تحلیل

جنگ جهانی دوم؛ نقشه هایی که چرچیل می کشید

© Photo / Marina Amaral جنگ جهانی دوم؛ نقشه هایی که چرچیل می کشید
 جنگ جهانی دوم؛ نقشه هایی که چرچیل می کشید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در دو سال اول جنگ جهانی دوم ، انگلیس با وجود بی طرفی مسکو برای درگیری با شوروی آماده می شد.

اسپوتنیک به نقل از دیلی اکسپرس انگلیس می نویسد: لندن و پاریس معتقد بودند که پیمان نازی و شوروی می تواند مسکو را به متحد آدولف هیتلر تبدیل کند. برای جلوگیری از پیشروی هیتلر به اروپا ، انگلیس قصد داشت میادین نفتی شوروی را حتی قبل از اشغال فرانسه توسط نازی ها بمباران کند.

مورخ پاتریک آزبورن در این رابطه می نویسد: وینستون چرچیل یکی از اصلی ترین حامیان بمباران میادین نفتی شوروی بود. نام رمز طرح انگلیس و فرانسه برای بمباران    استراتژیک اتحاد شوروی تحت رهبری فرمانده نیروی هوایی جان سلسور ، "عملیات پایک (اردک ماهی)"  بود. هدف این طرح نابودی صنعت نفت شوروی و محروم کردن آلمان نازی از منابع شوروی بود. پاتریک آزبورن ، در کتاب خود "عملیات "پایک". بریتانیا علیه اتحاد شوروی"   توضیح می دهد که چرا این عملیات می توانست برای خود انگلیس فاجعه بار باشد.

جزئیات گفتگوی چرچیل درباره بمباران اتمی شوروی
 - اسپوتنیک ایران
جزئیات گفتگوی چرچیل درباره بمباران اتمی شوروی

آزبورن نوشت: "این نقشه ها براساس این اعتقاد بود كه روسیه شوروی یک شریک فعال و داوطلبانه هیتلر است و هدف آن طرح به زانو درآوردن اتحاد شوروی و محروم كردن آلمان نازی از مواد  اولیه حیاتی بود.

اما اجرای این طرح، آلمان نازی و اتحاد شوروی استالین را وادار می کرد تا اتحادی واقعی علیه متفقین ایجاد کنند. هنگامی که آلمان و روسیه در 23 اوت 1939 پیمان مولوتف - ریبنتروپ را امضا کردند، استالین لهستان شرقی و کشورهای بالتیک را دریافت کرد و همچنین برای ایجاد قدرت نظامی کمی مهلت گرفت. فیورر برنده واقعی بود - رایش سوم این فرصت را پیدا کرد که بدون ترس از جبهه دوم در شرق به لهستان و اروپای غربی حمله کند.

نکته مهم ، شوروی توافق کرد که مواد اولیه اصلی  به ویژه نفت را به رایش سوم تحویل دهد ، بنابراین محاصره دریایی آلمان توسط متفقین  که در طول جنگ جهانی اول نقشی اساسی داشت، شکست خورد.

از نظر سر وینستون ، اتحاد شوروی متحد آلمان شد و بدین ترتیب عملیات پایک تهیه شد. آزبورن از برنامه های اعزام  بیش از صد بمب افکن انگلیسی و فرانسوی برای بمباران استراتژیک شبانه میادین نفتی قفقاز می نویسد.

در مارس 1940 ، هواپیماهای شناسایی بدون علایم انگلیس از فرودگاه های عراق برخاستند و از تأسیسات نفتی در باکو و باتومی عکس گرفتند.

آزبورن خاطرنشان می کند: اما بمباران شبانه انگلیس در آن زمان به قدری دقیق نبود که فقط چند بمب در چند مایلی هدف سقوط کرد. علاوه بر این ، اکتشافات به این نتیجه رسید که نفت شوروی فقط قسمت كمی از سوخت وارد شده به آلمان را تشکیل می دهد. در همان زمان، وی تأكید می كند: "مهم این است كه در اینجا باید بخاطر داشته باشیم كه رهبران انگلیس و فرانسه آماده بودند كه گزارشات اطلاعاتی انگلیس را كاملاً نادیده بگیرند ، تا به ایده خود برای حمله به اتحاد شوروی و سلب حمایت از آلمان جامه عمل بپوشند. طرح کشتن دو پرنده با یک سنگ تا حد پوچی رسید و هرگز انجام نشد.

آزبورن خاطرنشان می کند ، اتفاقا ، بمباران ها به جای آسیب رساندن به هیتلر ، اتحاد شوروی را که بعداً نقش مهمی در شکست آلمان نازی ایفا کرد، تضعیف می کرد. وی می نویسد: "اگر حکومت استالین سقوط می کرد ، کسی خلا قدرت را پر می نمود و به احتمال زیاد ، این فرد هیتلر   بود."

و این حوادث هنگامی رخ داد که برخی از رهبران انگلیس - به عنوان مثال ، لرد ادوارد هلیفاکس (ادوارد هلیفاکس ، رهبر مجلس اعیان ، یکی از اصلی ترین حامیان مماشات  آلمان) - خواستار توافق صلح با هیتلر شدند.

اگر انگلیس مجبور شده بود همزمان با اتحاد شوروی و آلمان نازی بجنگد ، حتی سر وینستون نیز می فهمید که این یک شکست ناگزیر بود. اما این نقشه هرگز تحقق نپذیرفت و "سر وینستون متفقین را به پیروزی بر هیتلر رساند."

 

   

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала