افزایش شاخص امید به زندگی در ایران

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehافزایش شاخص امید به زندگی در ایران
افزایش شاخص امید به زندگی در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران از افزایش شاخص امید به زندگی در این کشور خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از برنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اظهار داشت: در قرن اخیر به یُمن پیشرفت وضعیت بهداشت و سلامت، شاخص امید به زندگی در اغلب جوامع افزایش یافته و در کشور ما از رقمی کمتر از ۵۳ سال به رقمی بیش از ۷۵ سال افزایش یافته است؛ به نحوی که انتظار می رود در سال ۱۴۲۹، امید زندگی در ایران به ۷۸.۵ سال برسد. این امر منجر به افزایش نسبت جمعیت سالخورده می شود.

افزایش امید به زندگی بیشتر به کدام اندام بدن وابسته است؟ - اسپوتنیک ایران
افزایش امید به زندگی بیشتر به کدام اندام بدن وابسته است؟

نمکی تصریح کرد: سالخوردگی جمعیت و سرعت زیاد رشد جمعیت سالمند در کشور، باعث نمود بیشتر نیازمندی های متفاوت اقتصادی، اجتماعی و سلامت خواهد شد که لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری را در مواجهه با این پدیده ناگزیر می سازد. ایده آل آن است که جمعیت ما بتوانند سالمندی سالم، فعال و موفق توام با حفظ منزلت، کرامت و عزت را تجربه کند. در این دوره از عمر، سالمند باید این امکان را داشته باشد که با بهره گیری از پتانسیل های فیزیکی، اجتماعی و روانی خود در جامعه مشارکت فعال داشته باشد و جامعه بتواند از حضور فعال سالمندان و خرد و تجارب آنان بهره مند شود. لازمه این امر، دارا بودن سطح مطلوبی از سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است.

وزیر بهداشت ایران در پایان تاکید کرد: امید است با همراهی، همدلی و همکاری همه جانبه تمامی سازمان ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی و ترویج گفتمان علمی و عملی مشترک بین صاحبان اندیشه، سیاستگذاران و مجریان، شاهد عملیاتی شدن و اجرای سند ملی سالمندان و در پی آن تحقق جامعه ای سالم و پویا باشیم که در آن، تک تک افراد جامعه فرصت تجربه یک دوره سالمندی سالم، موفق و فعال را داشته باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала