گزارش و تحلیل

آیا ایران در عراق حضور نظامی دارد؟

© REUTERS / Stringerشبه نظامیان ایران در عراق
شبه نظامیان ایران در عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیوید شنکر: گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق تهدید جدی برای امنیت کشور هستند.

دیوید شنکر، معاون امور غرب آسیای وزیر خارجه آمریکا گفت: نیروهای مسلح تحت حمایت ایران در حال حاضر جدی ترین تهدید برای امنیت عراق هستند، این نیروها که تحت کنترل دولت مرکزی عراق نیستند به سفارت ما موشک پرتاب می کنند و به آمریکایی ها حمله می کنند.

در رابطه با سخنان دیوید شنکر با دکتر سیدهادی افقهی کارشناس مسائل بین الملل و غرب آسیا به گفتگو نشستیم.

آیا می توان گفت که ایران در عراق حضور نظامی دارد؟

نکته اول اصل این قضیه مشکوک است که چه کسی دارد این حملات را انجام می دهد. شاید خود آمریکا با تبانی با برخی از گروها این کارها را انجام می دهند که یک بستر و توجیهی باشد برای حمله به حشدالشعبی یا به قول خودشان نیروهای وابسته به ایران. اینجا آمریکا مشکوک است به این که خودش این حملات را انجام می دهد. 

نگرانی واشنگتن از حشدالشعبی در بدست آوردن فناوری جنگنده ها - اسپوتنیک ایران
نگرانی واشنگتن از حشدالشعبی در بدست آوردن فناوری جنگنده ها

نکته دوم این است که می خواهد به آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق فشار بیاورد که حشد الشعبی دارد ما را می زند و شما هیچ کاری انجام نمی دهید. بنابراین آمریکا نمی خواهد که مستقیم با حشدالشعبی رو در رو شود. چون دوبار که به بهانه حمله حشدالشعبی به پایگاه کی وان کرکوک به دو پایگاه حشدالشعبی حمله کرد یکی پایگاه 45 و دیگری پایگاه 46 و بعد از آن هم عملیات تروریستی شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس. این عملیات تروریستی بود و هیچ کس هم تحمل نمی کند، این آمریکا است که دست به آشوب و برهم زدن امنیت و آسایش مردم می زند و دیگران را متهم می کند.

ما می گوییم اگر می گویید که اینها عنصر وابسته به ایران هستند چرا اینها را معرفی نمی کنید و چرا اینها را دستگیر نمی کنید. شما که امروز از خیلی از مسائل برخوردار هستید. پهپاد در اختیار دارید، موشک در اختیار دارید، رادار و دستگاههای شنود و جاسوس هم که زیاد دارید پس چرا نمی گویید که اینها چه کسانی هستند و به کجا وابسته هستند. صرف ادعا که به اثبات نمی رسد، من هم می توانم فردا ادعاهای متعددی داشته باشم ولی وقتی حرف من به کرسی اثبات ننشیند پس یک ادعای بی اساس و غیرقابل قبولی است. 

مسئله دیگر این است که اگر منظور آمریکا از نیروهای نظامی وابسته به ایران، حشدالشعبی است که آنها تحت نظر ایران نیستند. طبق مصوبه پارلمان عراق حشدالشعبی به عنوان یک نیروی رسمی نظامی هم ردیف ارتش زیر نظر فرمانده کل عراق است که امروز آقای مصطفی الکاظمی است. بنابراین که این مسئله که حشدالشعبی وابسته به ایران است پس ما برویم ایران را بزنیم و حشدالشعبی را بزنیم اینها یک بهانه ای بیش نیست. نه ثابت کرده اند و نه کسی قبول کرده است. وقتی خود حشدالشعبی منکر می شود و می گوید که ما محکوم می کنیم. 

نکته دیگر این است که چطور وقتی به کنسولگری های ایران در بصره، نجف، کربلا حمله شد و آتش زدند آنها چرا ساکت شدند و چیزی نگفتند ولی وقتی چند تا کاتیوشا به صورت مشکوک اطراف منطقه خضرا اثابت کرد می خواهند سفارت خودش را تعطیل کنند و می خواهند عراق را تحریم کنند. حتی هشدار دادند به آقای الکاظمی که ما می توانیم تو را به راحتی حذف کنیم. اینها قابل قبول نیست. حضور آمریکا در عراق حضور نامشروع است. بعد از به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس مگر پارلمان عراق وارد عمل نشد و توافقنامه چهارچوب همکاری راهبردی را مگر پارلمان عراق لغو نکرد. مگر هم زمان عادل عبدالمهدی و هم زمان مصطفی الکاظمی، نمایندگان پارلمان عراق مگر اصرار نمی کنند که حضور آمریکا الان غیر قانونی است و باید خارج شود. پس تمام ادعاهای آمریکا به خودش باز می گردد. هیچ کدام از ادعاها را نتوانسته ثابت کند بلکه خودش برعکس آن را دارد ثابت می کند. بدون هماهنگی با اتاق عملیات مشترک عراق هواپیماهای آنها، بالگردهایشان در آسمان عراق جولان می دهند، پهپادهای آنها هر جایی که بخواهند پرواز می کنند حتی بر فراز ساختمان های دولتی که ممنوع است. این که نمی شود آمریکا به صرف ادعا بخواهد حرف خود را به کرسی بنشاند، آمریکا یک کشور تروریستی است و عملیات تروریستی را قبول کرده است و افتخار هم می کند.

ترامپ چندین بار گفته است که ما سلیمانی را کشتیم برای اینکه تروریست بود در حالی که سردار سلیمانی با تروریست ها می جنگید و شما آن را شهید کردید و شما هستید که از تروریست ها حمایت می کنید. خانم کلینتون گفت که داعش را ما بوجود آوردیم و امروز خودشان دارند داعش را بازتولید می کنند و دارند داعش را تقویت می کنند که حضور خودشان را توجیه کنند و بگویند چون داعش هست ما می مانیم برای مبارزه با داعش در حالی که امروز واقعا چه کسی نمی داند که کی واقعا داعش را حمایت می کند. چه کسی داعش را از داخل خاک عراق به خاک سوریه جابجا می کند، بالگردهای شینوک روز روشن می آیند و فرماندهان داعش را از حسکه به منطقه التنف و از منطقه التنف به داخل پایگاههای عراق منتقل می کند. فیلم های اینها موجود است و در پارلمان عراق نیز تمام این فیلم ها و اسناد و مدارک ارائه شد ولی فشار دولت اجازه نمی دهد که مجلس وارد شور شود و آبروی آمریکا را ببرد. 

ایران اصلا در عراق حضور نظامی ندارد، ایران در زمانی که داعش حضور داشت، مستشار نظامی داشت ولی الان دیگر مستشار نظامی نیست و به حداقل رسیده است. ممکن است که به صورت پاره وقت بروند و یک مشورتی، برنامه ای و دیدارهایی داشته باشند و بعد بر می گردندند و در حال حاضر ما در عراق حضور نظامی نداریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала